rss reader i js fra egen pc (ang EB.DK's r~
Fra : Leif Neland

Dato : 07-03-09 10:21

Nu, hvor eb.dk har overladt forsidedesignet til studenterhjælpen i
kantinen, eller hvad der nu er gået galt, bliver man jo nødt til at gøre
noget selv.

Man kan bruge rss-feedet, (og eb.dk er endda så venlige at levere et
feed uden sportsnyheder), men det ser jo også kedeligt ud.

Så kunne man tage feedet, og lave sin egen side, der lavede et
fornuftigt layout. Desværre siger eb.dk:

"RSS-feeds stilles til rådighed for enkeltpersoners private brug.

Du er velkommen til at lade Ekstra Bladets RSS-feeds indgå i din egen
private nyhedsoversigt på din pc, mobiltelefon eller lignende.

Ekstra Bladet accepterer derimod ikke uden tilladelse, at RSS-feeds
indgår i nyhedsoversigter, der er tilgængelige for andre, fx via
internettet, eller på anden måde udnyttes kommercielt. Dette gælder,
uanset om tjenesten stilles til rådighed gratis eller mod betaling.
RSS-feeds må således heller ikke udnyttes på virksomheders hjemmesider,
intranet, extranet, eller andet."

Så jeg må ikke lave www.real-eb.dk der viser feedet i en ordentlig udgave.

Og det er nok at udfordre skæbnen, selv hvis siden blot er et
javascript, der på brugerens pc henter feedet og formatterer den
læsevenligt, så feedet aldrig kommer forbi real-eb.dk. Det skal der nok
komme en advokat efter ligesom Pirate Bay...

Kan man lave en side med js, der SKAL downloades til skrivebordet, og
køres derfra?

For så er det jo kun et program, jeg distribuerer, ikke feedet.

Leif

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 07-03-09 11:25

Leif Neland skrev:

> Så jeg må ikke lave www.real-eb.dk der viser feedet i en ordentlig udgave.

Det er vel ikke så sært. Men du må jo gerne lave en særlig
udgave til dig selv.

> Kan man lave en side med js, der SKAL downloades til skrivebordet, og
> køres derfra?

Du vil vist få nogle problemer med rettigheder. Jeg tænker
ikke kun over for EB, men også med hensyn til at få afviklet
scriptet.

> For så er det jo kun et program, jeg distribuerer, ikke feedet.

Hvorfor er du så vild med at distribuere din udgave af
feedet/hjemmesiden? Lad da andre, der er utilfredse, finde
deres egne løsninger. Og hvis du absolut vil hjælpe andre,
så lav en vejledning til, hvordan de selv kan ændre siden.
Men som sagt er JavaScript nok ikke den bedste løsning.

En nemmere løsning kunne være at bruge Firefox og udvidelsen
Sage-Too, så kan man dels finde færdige skabeloner til
visning af feed, og hvis man ikke er tilfreds med dem, kan
man lave sin egen - det kræver kun css. Og sådan en
skabelon må du gerne distribuere.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Martin

Dato : 08-03-09 15:06

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> man ikke er tilfreds med dem, kan man lave sin egen - det kræver kun
> css. Og sådan en skabelon må du gerne distribuere.

Enig - tag et gammelt feed, lav dit tilpassede layout - tag et
screenshot af det, og så må du vise den præcise kode hvordan Hr Nielsen
også får den tilpassede version.

Det sjove er så, hvorfor fx. netvibes, igoogle og alle de andre feed
fortolker gerne må :)