bithastighedsrekord, 12 Tb/s opnået på DTU
Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 01-03-09 09:31

Åbent brev til terr-bit-rekorrdindehaveren

Hej Leif,
Tillykke med den nye verdensrekord,
Når jeg googler rundt finder jeg ikke megen omtale af den nye danske
terabit-rekord,
Hvor er rekorden publiceret?

Vil du være så sød at angive kilde for at edb p.t. producerer 2% af
det globale CO2-udslip,
..
Hvordan forestiller du dig, at en øget bithastighed kan være med til
at reducere CO2-udslippet.

Med venliig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

NB: Jeg krydsposter til dk.videnskab, og svar gerne der.

Fra : Brian H

Dato : 01-03-09 21:05

Det var nu ikke 12Tb/s, men
http://www.version2.dk/artikel/10126-dtu-forskere-bryder-terabit-muren
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2009/02/28/082239.htm?rss=true

Men 80 DVD film på ét sekund?
1.28Tb/s / 8 = 160GByte / 4,7gb = 34DVD film. Og så er mange DVD film endda
på DL

Fra : N_B_DK

Dato : 01-03-09 22:08

"Brian H" <brian@something.com> wrote in message
> Det var nu ikke 12Tb/s, men
> http://www.version2.dk/artikel/10126-dtu-forskere-bryder-terabit-muren
> http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2009/02/28/082239.htm?rss=true

Citat:

"Vi har slået verdensrekorden, intet mindre," siger lektor Leif Katsuo
Oxenløwe fra DTU Fototeknik til DR

længere nede på siden:

Blandt andet japanske forskere har dog i 2006 formået at transmittere
data via et fiberoptisk kabel med en hastighed på 14 terabit pr. sekund
i 2006.

Nu kommer jeg ikke så tit på DTU, men jeg vil nu påstå at 14 er mere end
1 Terabit.....

--
MVH. N_B_DK
Pioneer CLD-D925 købes.

Fra : Brian H

Dato : 02-03-09 23:10

"N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Nu kommer jeg ikke så tit på DTU, men jeg vil nu påstå at 14 er mere end 1

En optisk fiber er ikke bare en optisk fiber. Nogle er singlemode andre
multimode.
De japanske forskere brugte vidst nok multiplexing, de sendte på flere
frekvenser samtidigt. DTU sendte på én frekvens.

Fra : N_B_DK

Dato : 04-03-09 01:11

> En optisk fiber er ikke bare en optisk fiber. Nogle er singlemode
> andre multimode.

Det ved jeg skam godt, kender ganske udemærket til fiber.

> De japanske forskere brugte vidst nok multiplexing, de sendte på flere
> frekvenser samtidigt. DTU sendte på én frekvens.

Vidst nok ? du lyder ikke ret sikker.

Fra : Brian H

Dato : 06-03-09 16:53

> "Brian H" <brian@something.com> wrote in message

> Det ved jeg skam godt, kender ganske udemærket til fiber.

> Vidst nok ? du lyder ikke ret sikker.

Nej så find selv ud af det

Fra : TL

Dato : 16-03-09 09:31

On Mon, 2 Mar 2009 23:09:44 +0100, in dk.videnskab "Brian H"
<brian@something.com> wrote:

> [...]
>De japanske forskere brugte vidst nok multiplexing, de sendte på flere
>frekvenser samtidigt. DTU sendte på én frekvens.

Nemlig, men jeg er ret sikker på, at begge hold brugte singlemode
fiber.