Russisk roulette
Fra : Webber

Dato : 28-02-09 11:40

"Død efter russisk roulette med pistol"
http://jp.dk/indland/krimi/article1617521.ece

Er der patroner i magasinet på en pistol, må det unægtelig siges,
at odds´ene er temmelig dårlige ved at anvende en pistol
til r.r. og ikke en revolver.....
Ole

Fra : J. Nielsen

Dato : 28-02-09 12:04

On Sat, 28 Feb 2009 11:39:35 +0100, "Webber" <sjjok@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>
>Er der patroner i magasinet på en pistol, må det unægtelig siges,
>at odds´ene er temmelig dårlige ved at anvende en pistol

Jeg ville nok have foretrukket at bruge denne her:

http://www.horstheld.com/0-30-shot.htm
--

-JN-

Fra : Per

Dato : 28-02-09 12:26

J. Nielsen wrote:

> Jeg ville nok have foretrukket at bruge denne her:
>
> http://www.horstheld.com/0-30-shot.htm

He he - sådan en har jeg godt nok aldrig set før

Hvis man i en alm. seksløber putter 3 patroner i - er der så forskel på
sansynligheden på om et skud går - hvis man putter 3 patroner efter hinanden
eller 1 i hvert andet hul ?

Jeg tænker på om vægten af de 3 vil formindske sansynligheden, således de
tomme pladser vil være øverst ved slagstiften - eller er det kun på det
teoretiske plan ?

Man ruller jo tromlen og smækker den i - men vil vægten af de 3 patroner
kunne gøre nogen form for inflydelse på sansynligheden jf. ovennævnte ?

mvh. PEr

Fra : Peter Knutsen

Dato : 03-03-09 15:15

Per wrote:

> He he - sådan en har jeg godt nok aldrig set før

Jeg ved en smule om skydevåben, og den dér er godt nok en eksotisk
fætter... Det den skyder med er vist også nogle ret små patroner.

> [...]
>
> Man ruller jo tromlen og smækker den i - men vil vægten af de 3 patroner
> kunne gøre nogen form for inflydelse på sansynligheden jf. ovennævnte ?

Mit gæt er, at hvis der kun er én patron, så er forskellen i
sandsynlighed forsvindende lille, men hvis du putter 3 patroner i efter
hinanden, så kan det godt være der er nogle få procents større chance
for at man overlever. Nok lidt afhængigt af hvor velsmurt
rotatiosmekanismen er; jeg forestiller mig at jo bedre den er smurt, jo
mere har ham dér Newton af sige om sagen.

Ikke fordi jeg vil råde dig - eller andre ordentlige mennesker - til at
gøre det, altså.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Erik Olsen

Dato : 28-02-09 12:26

Webber wrote:
> [...]
>
> Er der patroner i magasinet på en pistol, må det unægtelig siges,
> at odds´ene er temmelig dårlige ved at anvende en pistol

Sådan kan det gå når man ikke kender forskel ...

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Martin Andersen

Dato : 28-02-09 15:11

Erik Olsen wrote:

> Sådan kan det gå når man ikke kender forskel ...

Det ser ud til at de har rettet i nyhedsteksten. Ordet pistol fremgår
ikke længere.

Fra : Allan F

Dato : 01-03-09 07:37

"Martin Andersen" <dur@ikke.nu> skrev i en meddelelse

> Det ser ud til at de har rettet i nyhedsteksten. Ordet pistol fremgår ikke
> længere.

Det gjorde det heller ikke før, men der var et billede af en pistol ved
siden af.

Fra : Martin Andersen

Dato : 01-03-09 13:50

Allan F wrote:
> "Martin Andersen" <dur@ikke.nu> skrev i en meddelelse

> Det gjorde det heller ikke før, men der var et billede af en pistol ved
> siden af.

På dansk er pistol en fællesbetegnelse der dækker over alle typer af
skydevåben der kan affyres med én hånd. Det er det i øvrigt også på
engelsk, på nær i USA, hvor pistol og revolver er adskilte grupper.

Men når det så er sagt, så brugte nyheden et billede af en pistol som
ikke var en revolver.

Fra : Isachsen

Dato : 01-03-09 15:21

Martin Andersen wrote:

> På dansk er pistol en fællesbetegnelse der dækker over alle typer af
> skydevåben der kan affyres med én hånd.

> Det er det i øvrigt også på
> engelsk, på nær i USA, hvor pistol og revolver er adskilte grupper.

Hvordan forklarer amerikanerne det?

Isachsen

Fra : J. Nielsen

Dato : 01-03-09 16:34

On Sun, 1 Mar 2009 15:21:02 +0100, "Isachsen" <tavekkorigi@setoinett> wrote:

>Hvordan forklarer amerikanerne det?

Pistol: A handgun whose chamber is integral with the barrel. This is opposed
to a revolver.

Revolver: A type of handgun which has multiple chambers which each revolve
into position to fire a cartridge. Six chambers in a revolver are common, but
five, seven, and nine are not unusual.

På et våbenrelateret forum som jeg tjekkede, var den hyppigste betegnelse
"handgun" efterfulgt af pistol, wheelgun og revolver.

--

-JN-

Fra : Isachsen

Dato : 01-03-09 21:51

J. Nielsen wrote:

> [...]
>
> På et våbenrelateret forum som jeg tjekkede, var den hyppigste
> betegnelse "handgun" efterfulgt af pistol, wheelgun og revolver.

Takk for svar. Jeg ser ikke helt amerikanernes poeng men la gå, det har
vært forskjeller mellom amerikansk og europeisk terminologi når det
gjelder maskingeværer også: Automatic rifle og machine gun vs. norsk
maskingevær og mitraljøse. I "min" NATO-tid (lenge siden) oppsto det
stundom tvil om oversettelsen. Men "problemet" eksisterer neppe lenger,
da de resp. våpentyper også er gått av bruk.

Men dette kjenner du sikkert til.

Isachsen

Fra : Max

Dato : 01-03-09 19:55

Hej Martin

> På dansk er pistol en fællesbetegnelse der dækker over alle typer af
> skydevåben der kan affyres med én hånd. Det er det i øvrigt også på

Hvad så med en maskinpistol ? :)

--
Mvh Max

Fra : Brian H

Dato : 01-03-09 22:01

> Hej Martin

> Hvad så med en maskinpistol ? :)

Det er da en maskinpistol :) Submachinegun hedder det vidst på udenby'sk.
Det kunne fx være en Uzi.

Fra : Max

Dato : 01-03-09 23:19

Hej Brian

> Det er da en maskinpistol :) Submachinegun hedder det vidst på

Ja, men dem jeg har brugt kunne man nu ikke skyde med i en hånd,
dem skulle man godt ved med begge hænder for at de virkede
uden problemer.

--
Mvh Max

Fra : Martin Andersen

Dato : 02-03-09 08:47

Max wrote:
> Hej Brian

> Ja, men dem jeg har brugt kunne man nu ikke skyde med i en hånd,
> dem skulle man godt ved med begge hænder for at de virkede
> uden problemer.

En pistol er en pistol og en maskinpistol er en maskinpistol ;)

Fra : Max

Dato : 02-03-09 17:39

Hej Martin

> En pistol er en pistol og en maskinpistol er en maskinpistol ;

Synes nu også at kunne huske at der er noget på en
kanon der hedder en pistol :)

--
Mvh Max

Fra : Martin Andersen

Dato : 02-03-09 17:44

Max wrote:
> Hej Martin

> Synes nu også at kunne huske at der er noget på en
> kanon der hedder en pistol :)

Og øre, er ikke noget man hører med men en betalingsform. Tvetydigheder
når man vælger at ignorere kontekst, er der masser af.

Fra : Max

Dato : 02-03-09 18:31

Hej Martin

> Tvetydigheder når man vælger at ignorere kontekst, er der masser af.

Aha, jeg troede vi talte om hvad ordet pistol betød ?

--
Mvh Max

Fra : Martin Andersen

Dato : 03-03-09 22:45

Max wrote:
> Hej Martin

> Aha, jeg troede vi talte om hvad ordet pistol betød ?

Ja, i konteksten skydevåben. Så langt tror jeg alle var med som læste
artiklen med det dårligt valgte billede.

Fra : J. Nielsen

Dato : 02-03-09 18:35

On Mon, 2 Mar 2009 17:38:35 +0100, "Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid>
wrote:

>Synes nu også at kunne huske at der er noget på en
>kanon der hedder en pistol :)

Tændmekanismen på en torpedo kaldes en pistol.
--

-JN-

Fra : Max

Dato : 02-03-09 18:52

Hej JN

> Tændmekanismen på en torpedo kaldes en pistol.

Rigtig, mange tak for opfriskeren til den gamle
og slidte hukommelse :)

--
Mvh Max

Fra : Peter Knutsen

Dato : 03-03-09 15:46

Brian H wrote:

> Det er da en maskinpistol :) Submachinegun hedder det vidst på
> udenby'sk. Det kunne fx være en Uzi.

Der findes også egentlige "machine pistols". De skulle dog være ekstremt
svære at sigte med.

Jeg spurgte til dem på en mailing list for rollespilsdesignere, for et
eller to år siden, og der opstod nogen forvirring, fordi en af
deltagerne, der ikke havde engelsk som førstesprog, troede at jeg
spurgte til submachine guns - men dem vidste jeg jo allerede
tilstrækkeligt om.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Allan F

Dato : 04-03-09 06:17

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse

> Der findes også egentlige "machine pistols". De skulle dog være ekstremt
> svære at sigte med.

Som Glock 18 - udadtil som en glock 17 - men kan skyde fuldautomatisk.
Eller en Beretta 93R (Nej, R står ikke for Robocop, selvom det var den
pistol, der blev brugt i filmene).

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-03-09 10:54

Martin Andersen skrev:

> På dansk er pistol en fællesbetegnelse der dækker over alle typer af
> skydevåben der kan affyres med én hånd.

Sådan bruges det ikke i den lokale skytteklub i Horsens. Jeg har
heller ikke i andre sammenhænge hørt at "pistol" skulle være et
fællesbegreb for de to våbentyper.

--
Bertel

Fra : Martin Andersen

Dato : 05-03-09 12:06

Bertel Lund Hansen wrote:

> Sådan bruges det ikke i den lokale skytteklub i Horsens. Jeg har
> heller ikke i andre sammenhænge hørt at "pistol" skulle være et
> fællesbegreb for de to våbentyper.

Fair nok, men så bruger i amerikanske betegnelser. Det bygger jeg på den
danske netordbog og den danske wikipedia artikel for det samme.

Personligt er det også et område hvor jeg ville ønske der var
"amerikanske tilstande", da det imo er mindre tvetydigt hvis man
reserverer ordet til ikke-revolverende håndskydevåben.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-03-09 14:57

Martin Andersen skrev:

> Fair nok, men så bruger i amerikanske betegnelser. Det bygger jeg på den
> danske netordbog og den danske wikipedia artikel for det samme.

Okay.

> Personligt er det også et område hvor jeg ville ønske der var
> "amerikanske tilstande", da det imo er mindre tvetydigt hvis man
> reserverer ordet til ikke-revolverende håndskydevåben.

Hvor skal man placere "tromlerevolver"? Det giver 1'230 træffere
på Google (danske sider).

--
Bertel

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 05-03-09 16:08

Bertel Lund Hansen skrev:

> Hvor skal man placere "tromlerevolver"? Det giver 1'230 træffere
> på Google (danske sider).

Hold den i hylsteret! En dobbelttræffende pleonasme?

--
Niels

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-03-09 16:29

Niels P Sønderskov skrev:

> Hold den i hylsteret! En dobbelttræffende pleonasme?

Det kan være den består af en tromle med seks små tromler - altså
36 skud i alt.

--
Bertel

Fra : Bruno Christensen

Dato : 05-03-09 19:48

On Thu, 05 Mar 2009 16:29:15 +0100, Bertel Lund Hansen wrote:

> Det kan være den består af en tromle med seks små tromler - altså
> 36 skud i alt.

En fireskudsudgave kunne vel klare sprogproblemet.

To gange to kamre der roterer.

--
MVH
Bruno

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 28-02-09 16:02

"Webber" <> skrev i meddelelsen ...
> [...]
>
> Er der patroner i magasinet på en pistol, må det unægtelig siges,
> at odds´ene er temmelig dårlige ved at anvende en pistol

En pistol med et roterende magasin hedder en revolver. Ligesom
roterende værktøjsmagasiner på maskiner hedder en revolver.
Ordet revolver betyder roter.

mvh
Henning

Fra : Emperor Douane VI of~

Dato : 28-02-09 08:12

On 28 Feb., 12:02, Henning Præstegaard <onkelhenn...@not.vallid>
wrote:

> En pistol med et roterende magasin hedder en revolver. Ligesom
> roterende værktøjsmagasiner på maskiner hedder en revolver.
> [...]

- og så i den grad korrekt. Tromlepistol = revolver.

Fra : Allan F

Dato : 01-03-09 07:36

"Webber" <sjjok@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der patroner i magasinet på en pistol, må det unægtelig siges,
> at odds´ene er temmelig dårlige ved at anvende en pistol

Det er derfor, det hedder "polsk roulette"

Fra : Max

Dato : 01-03-09 09:08

Hej Webber

> Er der patroner i magasinet på en pistol, må det unægtelig siges,
> at odds´ene er temmelig dårlige ved at anvende en pistol

Hvorfor det, patroner i magasinet slår nu ingen ihjel.

--
Mvh Max

Fra : Brian H

Dato : 01-03-09 10:29

> Hej Webber

> Hvorfor det, patroner i magasinet slår nu ingen ihjel.

Hvem påstår det?

Fra : Erik Olsen

Dato : 01-03-09 12:45

Max wrote:
> Hej Webber

> Hvorfor det, patroner i magasinet slår nu ingen ihjel.

Det er ofte set at selvom en person ikke havde til hensigt at anvende
pistolen, kunne den slå ihjel.