Underplating?
Fra : Lars Poulsen

Dato : 26-02-09 11:17

Hej Gruppe!

Håber der er nogen her der kan hjælpe mig med et lille problem.

Jeg er ved at oversætte et engelsk filmmanuskript, i forbindelse med at
denne film skal tekstes på dansk.

P.t. er jeg ved en passage hvor der tales om pladetektonik, folder i bjerge,
og den slags - som jeg ikke har forstand på. I den forbindelse er jeg stødt
på begrebet "underplating". Mine ordbøger giver op overfor ordet, og da jeg
ikke ved hvad det betyder, har jeg ikke mulighed for selv at oversætte det.

Er der mon nogen her i gruppen der kan forklare hvad det er for noget, og
hvad det hedder på dansk?

På forhånd tak for hjælpen!

Mvh

Lars

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 26-02-09 11:42

Lars Poulsen skrev bl.a.:

> P.t. er jeg ved en passage hvor der tales om pladetektonik,
> folder i bjerge, og den slags - som jeg ikke har forstand på.
> I den forbindelse er jeg stødt på begrebet "underplating".

Det hedder "subduktion" (neddykning) eller "pladetektonisk
underskydning".

Det er når to plader mødes, og den tungeste plade dykker
ned under den letteste.

Her er et link med en pladetektonisk principskitse:
<
http://www.geus.dk/geuspage-dk.htm?http://www.geus.dk/publications/geo-nyt-geus/gi99-3-2.htm

--
Herluf :·)

Fra : Lars Poulsen

Dato : 26-02-09 13:48

Hej Herluf!

> [...]
>
> Det er når to plader mødes, og den tungeste plade dykker
> ned under den letteste.
>
> Her er et link med en pladetektonisk principskitse:

Du har simpelthen lige reddet min dag

1.000 tak for hjælpen!

Mvh

Lars