MoveLast
Fra : Anders M

Dato : 28-02-09 18:18

Hej
Er det nogen der har en god metode til at vælge sidste Record i
en database? Problemet er at jeg har lavet et link som automatisk
opretter en side, men den går ikke selv ind i den side man har
lavet. Den redirecter bare til oversigten..

MVH Anders M

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Leif Neland

Dato : 01-03-09 00:08

Anders M skrev:
> [...]
> opretter en side, men den går ikke selv ind i den side man har
> lavet. Den redirecter bare til oversigten..

Der er ikke noget, der i sig selv hedder første eller sidste record i en
database; det er ikke givet at records af sig selv kommer ud i samme
rækkefølge som de kommer ind.

Du må sortere på et af felterne, f.ex. id eller dato.

Du kan f.ex. få den nyeste ved (mssql)
SELECT TOP 1 felt1,felt2,.... FROM tabel ORDER BY dato DESC
eller (mysql)
SELECT felt1,felt2,.... FROM tabel ORDER BY dato DESC LIMIT 1

Leif