Spørgsmål om RSS/XML
Fra : Rune Jensen

Dato : 28-02-09 14:51

Hej, gruppe,

Jeg er i gang med et vejrscript (som svar på tidligere spørgsmål i gruppen).

I den forbindelse vil jeg gerne vide, hvad den logiske inddeling af
termer/values er, når man skal lave RSS-feeds.

Referense er her:
http: //notemark.dk/weatherservice.asp?temparature=1&method=rss

Da der ikke er prolog, skal man kigge i koden for at se, hvordan det er
inddelt.

Jeg skal have

Temparatur

dens definition, som kan være fahrenheit eller celcius

og værdierne for begge.

Samme for så vidt senere for f.eks. sigtbarhed, hvor der skal være
værdier for både miles og km.

Hvordan lave en logisk inddeling? Er der nogle standarddefinitioner, man
kan bruge?

PS. Jeg vil ikke have indekseret - endnu - links, da det er under
opbygning. Bare trim mellemrummet i URLen.

MVH
Rune Jensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 28-02-09 18:00

Rune Jensen wrote:

> I den forbindelse vil jeg gerne vide, hvad den logiske inddeling af
> termer/values er, når man skal lave RSS-feeds.

RSS er baseret på xml, hvor RSS egentlig bare betyder at det overholder
visse regler for markup.
Normalt definerer man indholdet vha. et xmlschema, som du kan sammenligne
med en DTD til (x)html.

Den logiske inddeling fremgår af xmlschema'et, men jeg fandt en mere 'human
readable' definition her:
<http://www.rssboard.org/rss-specification>

> Referense er her:
> http: //notemark.dk/weatherservice.asp?temparature=1&method=rss

Den overholder ikke 'beskrivelsen' af RSS.

> Hvordan lave en logisk inddeling? Er der nogle standarddefinitioner, man
> kan bruge?

Det er svært at svare præcist på.
I princippet skal 'modtageren' bare kunne forstå det xml man sender, så
svaret må være:
Standard definitioner og logisk inddeling er bestemt af modtagerprogrammet.

Har du et xmlschema eller en DTD du går ud fra?

Stig Johansen

Fra : Rune Jensen

Dato : 28-02-09 20:06

Stig Johansen skrev:

> [...]
> med en DTD til (x)html.
>
> Den logiske inddeling fremgår af xmlschema'et, men jeg fandt en mere 'human

Den læser jeg på. Mange tak. De andre links, jeg har kigget på var ikke
så gode, som om de gerne ville skjule informationen.

> Den overholder ikke 'beskrivelsen' af RSS.

Det fandt jeg ud af. Men det er altså ret avanceret sådan et RSS - mere
end bare xHTML, som er vildt nemt.

> [...]
> svaret må være:
> Standard definitioner og logisk inddeling er bestemt af modtagerprogrammet.

Jeg har nu:
<weather>
<temperature>
<fahrenheit>35</fahrenheit>
<celcius>2</celcius>
</temperature>
</weather>

> Har du et xmlschema eller en DTD du går ud fra?

Jeg forsøgte mig med et default
http://www.feedvalidator.org/check.cgi?url=http%3A%2F%2Fnotemark.dk%2Fweatherservice.asp%3Ftemparature%3D1%26method%3Drss

Men den påstår, jeg mangler item, description og channel. Og at det
iøvrigt er sendt med forkert mime-type

Er det en fordel at bruge et default i forhold til at lave sådan et
schema selv?

Jeg kan forestille mig, at de dér item osv. er indlagt i default schema
- det ville lyde logisk?

Men det er da ikke særligt beskrivende f.eks. <item>, og så kræver de et
link, det er ikke nødvendigt her.

Jeg læser lige lidt mere på det på dit link. Så kan det være, jeg
forstår lidt.

PS.: de fleste andre, jeg har kigget på, har brugt UTF-8, så det har jeg
også gjort, men det gør ingen forskel ;)

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 28-02-09 20:10

Rune Jensen skrev:
> Og at det
> iøvrigt er sendt med forkert mime-type

media type.

"Feeds should not be served with the "text/html" media type"

så kan man lave en response.head ell. lign, hvor man sender det som
application/rss+xml?

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 28-02-09 21:51

Rune Jensen skrev:

> så kan man lave en response.head ell. lign, hvor man sender det som
> application/rss+xml?

response.ContentType = "application/rss+xml"

indsat i head før prolog.

Jeg kan forstå, atom er samme surdej, men en anden standard, som skal
serveres med +atom. Det er da ikke vildt smart, man allerede i header er
uenige om standarden. Så skal man lave user agent(?)
negotiation/forespørgelsestest.

Venter jeg med.

....men så er det eneste tilbage vel, at indsætte korrekt name space i en
XSLT, for det er det eneste, validatoren brokker sig over.

MVH
Rune Jensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 01-03-09 00:32

Rune Jensen wrote:

> Men den påstår, jeg mangler item, description og channel.

Det gør du også, og jeg tror du blander nogle ting sammen.

RSS er fast defineret med de felter, som er beskrevet i det link jeg gav.
En RSS reader vil forvente disse felter til visningen.

> Er det en fordel at bruge et default i forhold til at lave sådan et
> schema selv?

Man kan ikke bare tilføje felter til RSS og forvente at modtagerprogrammet
vil forstå det.
Lidt på samme måde, som du ikke bare kan lave egne (x)html tags, og forvente
at browserne forstår dem.

Hvor vil du vise dine vejrdata ?

> PS.: de fleste andre, jeg har kigget på, har brugt UTF-8, så det har jeg
> også gjort, men det gør ingen forskel ;)

'Wire data' er default utf-8.
I starten kunne MS ikke forstå andet i deres xml parsere.
Hvis man skal være sikker på understøttelse i de forskellige parsere, er det
sikrest at bruge utf-8.

Der er dog ingen forskel på de første 128 codepoints[1] i hhv. ansi og
utf-8.

[1] Karakterværdierne 0-127

Stig Johansen

Fra : Rune Jensen

Dato : 01-03-09 03:46

Stig Johansen skrev:

> Det gør du også, og jeg tror du blander nogle ting sammen.
>
> RSS er fast defineret med de felter, som er beskrevet i det link jeg gav.
> En RSS reader vil forvente disse felter til visningen.

OK, jeg kigger på det igen.

> [...]
> vil forstå det.
> Lidt på samme måde, som du ikke bare kan lave egne (x)html tags, og forvente

Ja, jeg skal kigge på det, men det er jo i og for sig ikke de tags, jeg
ville bruge. Link er ikke nødvendigt for så vidt f.esk. for jeg har
ingen. Jeg synes også det er lidt smalt hvad den forstår af tags.

> Hvor vil du vise dine vejrdata ?

I og for sig havde jeg regnet med, det skulle være op til brugeren. Som
ren tekxt hver værdi på ny linje, som XML man kan strippe fra eller som
RSS-feed alt efter method. Er det ikke fordelen ved ren XML at det kan
bruges overalt i alle situationer? det var det, jeg ville lære ved at prøve.

Klart nok, det er nok fordi der er for mange nye ting på en gang lige
nu. Kigger videre senere.

MVH
Rune Jensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 01-03-09 07:56

Rune Jensen wrote:

> Er det ikke fordelen ved ren XML at det kan
> bruges overalt i alle situationer?

Nej, det er noget, nogen tror.
Hovedargumentet for xml var, at wiredata skulle være human readable.
Men da xml er bloated og tager båndbredde, så tror jeg de fleste 'zipper' og
'unzipper', så human readable er det ikke alligevel.

Afsender og modtager skal stadig være enige om hvilke felter og navne der
ingår i konversationen.

RSS er lavet så man kode et lille 'skrivebordsprogram', der f.eks. dukker op
hvis der er nye nyheder.

Lidt ligesom Reuters (før i tiden), hvor en monitor der viste de qsidste
nyheder live.

Stig Johansen

Fra : Rune Jensen

Dato : 01-03-09 16:10

Stig Johansen skrev:

> [...]
> Men da xml er bloated og tager båndbredde, så tror jeg de fleste 'zipper' og
> 'unzipper', så human readable er det ikke alligevel.

Det forstår jeg så nu.

Så er det nok en rigtig tankegang, jeg havde i starten. Lægge data i en
text-fil, hver term på hver sin linje, og værdierne ved siden af termen
adskilt af komma.

Så kan man dekode det efter den orden, det står i, og give det de
nødvendige tags om det skal være RSS, Atom eller XML.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 01-03-09 04:54

Stig Johansen skrev:

> Hvor vil du vise dine vejrdata ?

Det virker nu med method=rss. Du kan også prøve, så du kan se forskellen
http://notemark.dk/weatherservice.asp?temparature=1&city=1&method=text

Så mangler der lige noget tilretning, værdierne i text skal adskilles af
komma og hver term skal på ny linje. Og jeg har nogle fiffige idéer til
opdateringen (tro mig det er smart, he). Det sidste er XML. Den tror jeg
lige, jeg venter lidt med.

Og så skal der selvfølgelig konverteres f.eks. miles to km, der skal
kunne vises på både dansk og engelsk og vises fra IPadresse lokationen osv.

Rigtigt hyggeprojekt.

MVH
Rune Jensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 01-03-09 07:49

Rune Jensen wrote:

> Det virker nu med method=rss. Du kan også prøve, så du kan se forskellen
> http://notemark.dk/weatherservice.asp?temparature=1&city=1&method=text

Jeg har ikke nogen RSS reader, så jeg ved ikke hvad jeg skal prøve.
Jeg ved godt hvordan man laver RSS feeds i ASP (hint: eks. Gonzales og
sitemap.rss.asp)

Stig Johansen

Fra : Rune Jensen

Dato : 01-03-09 14:12

Stig Johansen skrev:

> Jeg har ikke nogen RSS reader, så jeg ved ikke hvad jeg skal prøve.

I dag behøver man ikke en RSS reader. Selv IE forstår RSS,

Du spurgte, hvor jeg skulle bruge det. jeg tænkte bare at give de
muligheder, som er, altså ren tekst, RSS og XML. Det bestemmes af
method. Kan man iøvrigt lave forespørgsel på hvilken version af RSS som
er installeret i browseren? Der må da være en request, når man trykker
"abonnere på feed"?

Som jeg lige ser det, så er atom en anden standard eller hvad?

> Jeg ved godt hvordan man laver RSS feeds i ASP (hint: eks. Gonzales og
> sitemap.rss.asp)

det var det første sted, jeg kiggede, og der kunne jeg også se, at
kravene er de samme - jeg sammenlignede med et par andre feeds. Jeg er
nok overrasket over det ringe ordforråd i RSS, det var nok det, som
overraskede i forhold til XML.

jeg har ikke noget link at give, så den har jeg fjernet fra RSS-koden,
selv om det er en nødvendig ting efter standarden. Ved ikke om det
validerer så, men det virker.

MVH
Rune Jensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 01-03-09 14:49

Rune Jensen wrote:

> Som jeg lige ser det, så er atom en anden standard eller hvad?

Ja.

> Jeg er
> nok overrasket over det ringe ordforråd i RSS, det var nok det, som
> overraskede i forhold til XML.

He, Rune, Det er nok derfor man har omdøbt RSS til Really *Simple*
Syndication :)

Stig Johansen

Fra : Rune Jensen

Dato : 01-03-09 15:07

Stig Johansen skrev:

> Ja.

Hvad jeg mente var, man kan ikke bare udskifte prologen med en anden -
man er tvunget til at ændre koden også?

Hm. Og hvordan lige skelne imellem hvad browseren forstår af de standarder?

> He, Rune, Det er nok derfor man har omdøbt RSS til Really *Simple*
> Syndication :)

Jah, du har en pointe, da (tager sig til hodet)

Jeg kan godt forstå, i vas forvirrede, for jeg ville altså have at RSS
og XML skulle være det samme. Var også i gang med et .xsd schema til
det, så jeg kunne fortælle én gang for alle hvilke markører, jeg ville
have med.

;)

MVH
Rune Jensen