Billedefade
Fra : Maria Leger

Dato : 01-03-09 20:05

Hej

Jeg er ved at lave en hjemmeside hvor der er 4 billeder ved siden
af hinanden. Disse billeder vil jeg godt have skal stå og fade ud
og ind uafhængigt af hinanden... Er der nogen der ved hvordan man
gør det????

Vh Maria

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 01-03-09 23:06

Maria Leger <mlk@detlegerdesign.dk> skrev :

>Jeg er ved at lave en hjemmeside hvor der er 4 billeder ved siden
>af hinanden. Disse billeder vil jeg godt have skal stå og fade ud
>og ind uafhængigt af hinanden...

Du kan måske finde noget på
http://dynamicdrive.com/dynamicindex14/index.html.
--
Kerim

Fra : Maria Leger

Dato : 03-03-09 19:44

Maria Leger wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:
> Fandt et script her
http://www.designplace.org/scripts.php?page=1&c_id=19 men kan en
sige mig hvor jeg sætter hastigheden ned henne????

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 03-03-09 19:55

Maria Leger <mlk@detlegerdesign.dk> skrev :

>http://www.designplace.org/scripts.php?page=1&c_id=19 men kan en
>sige mig hvor jeg sætter hastigheden ned henne????

Det er 200, du skal ændre til noget højere, det er 200
milisekunder nu.
--
Kerim

Fra : Maria Leger

Dato : 03-03-09 23:05

KANON tak... måske du så også ved hvilke parametre jeg skal stille
på for at undgå at den hakker????

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 03-03-09 23:28

Maria Leger <mlk@detlegerdesign.dk> skrev :

>KANON tak... måske du så også ved hvilke parametre jeg skal stille
>på for at undgå at den hakker????

Kan du ikke komme med et link til siden, evt. en testside?

Så er det nok lidt nemmere, at svare på.
--
Kerim

Fra : Maria Leger

Dato : 04-03-09 00:22

Selvfølgelig kan jeg det... Silly me... sorry

http://www.detlegerdesign.dk/nordisknaturligvis/test.html

Fra : Dan Storm

Dato : 04-03-09 13:10

Maria Leger skrev:
> http://www.detlegerdesign.dk/nordisknaturligvis/test.html

Nu bevæger jeg mig godt nok væk fra det oprindelige emne, men jeg var
lige inde og kigge på dine referencer på detlegerdesign.dk

Næsten samtlige af de websites du har lavet har denne stump kode på sig:
<script type="text/javascript">
   self.moveTo(0,0)
   self.resizeTo(screen.availWidth,screen.availHeight)
</script>

Udover at det er en kende irriterende, hvad er så formålet med at have
det på næsten alle de sites du har lavet?

People who claim they don't let little things bother
them have never slept in a room with a single mosquito.

Fra : Maria Leger

Dato : 05-03-09 21:46

Hej Dan

Det er et godt spørgsmål

Til at starte med var det et helt bevist valg fordi jeg var drøn træt af
at browseren ikke åbnede i fuld skærm. Senere blev det en semi
provokation der skulle opfanges som "her kommer jeg... har i alle set
mig" agtigt og nu ja så er det bare blevet en del af stanard koden.

Jeg ved godt at jeg deler experterne i to lejre lige på det punkt

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-03-09 22:29

Maria Leger skrev:

> Til at starte med var det et helt bevist valg fordi jeg var drøn træt af
> at browseren ikke åbnede i fuld skærm.

Ak, de besøgende, der tror, de ved bedre end den smarte
webdesigner.

> Jeg ved godt at jeg deler experterne i to lejre lige på det punkt

Er der andre end dig i den ene lejr?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Henning

Dato : 06-03-09 08:41

Kim Ludvigsen wrote:

> Ak, de besøgende, der tror, de ved bedre end den smarte webdesigner.

> Er der andre end dig i den ene lejr?

Det er ikke godt at vide, men jeg må tilstå siden ikke kun skal
indeholde unikt indhold, men også være i kategorien livsvigtigt for at
den ikke vil blive blacklistet hos mig!

Såååh, hvis siden forsøger at sælge noget, bliver det med 99.9% chance
ikke til mig.

/Henning

Fra : Allan Vebel

Dato : 06-03-09 00:00

Maria Leger skrev:

> Til at starte med var det et helt bevist valg fordi
> jeg var drøn træt af at browseren ikke åbnede i
> fuld skærm.

Det er dit valg som bruger at åbne din browser i
fuld skærm, så åbner alle sider i fuld skærm.

Mit valg som bruger er at jeg gerne vil have flere
mindre vinduer, jeg har plads til det på min 22", men
nu vælger du at jeg skal bruge fuld skærm - og det
er pisseirriterende.

> Senere blev det en semi provokation der skulle
> opfanges som "her kommer jeg... har i alle set
> mig" agtigt og nu ja så er det bare blevet en del
> af stanard koden.

Ja, jeg har set dig, og kommer ikke igen, fordi du
har denne irriterende funktion. Lad brugeren selv
bestemme!

> Jeg ved godt at jeg deler experterne i to lejre lige
> på det punkt

Det er ikke kun eksperterne, det er også dine brugere,
også dem der ikke brokker sig, de kommer bare ikke
igen - tænk lidt over det!

Det er blot at lade være med at lave sjove funktioner,
som brugeren ikke umiddelbart kan slå fra.

Mit bedste bud er at du skal fjerne dit script så hurtigt
som muligt.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 06-03-09 00:37

Maria Leger frembragte:
> [...]
> mig" agtigt og nu ja så er det bare blevet en del af stanard koden.
>
> Jeg ved godt at jeg deler experterne i to lejre lige på det punkt

Citat :
"Missionen er at bringe godt design ud til folket."
Hvorfor skal det ikke gælde for dine egne sider?
At gribe ind i de besøgendes egne indstillinger af størrelse af
browservindue, bliver aldrig godt design.
Et godt design gør det modsatte - tilpasser sig den størrelse vindue
den besøgende bruger.
Der er mange måder at provokere på. At fjerne den besøgendes mulighed
for selv at bestemme størrelsen på browservinduet, provokerer ikke -
det jager de besøgende væk. Det er oven i købet sådan, at de fleste
browsere vist husker den sidste størrelse vinduet havde. Så du
*provokerer* to gange : een når størrelsen bliver sat til maximum, og
een gang til, når brugeren er nødt til at gen-indstille det til den
størrelse _hyn_ foretrækker.
("Ideen bag firmaet er at lave små hjemmesider til små firmaer og til
små penge." Hvis jeg passede i een af kategorierne og havde brug for en
hjemmeside, ville denne *specialitet* diskvalifere dit firma, helt fra
begyndelsen.)
Skal der provokeres, er det meget bedre at gøre det med indholdet.
At gøre det med formen virker uprofessionelt.

At det kan lade sig gøre, er ikke en brugbar begrundelse for at gøre
det.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Dan Storm

Dato : 06-03-09 09:23

Maria Leger skrev:
> [...]
> mig" agtigt og nu ja så er det bare blevet en del af stanard koden.
>
> Jeg ved godt at jeg deler experterne i to lejre lige på det punkt

Jeg kan se du allerede har fået svar på tiltale vedrørende emnet, dog
vil jeg give mit besyv med alligevel.

Du skal være opmærksom på at 'eksperterne' til hver en tid vil kæmpe for
at egenrådigt kunne kontrollere sit miljø. En årsag til manglende svar i
grupperne her kan nemt være at spørger har begrænset kontrollen over
brugernes browser, f.eks. i form af at begrænse context menuen, bestemme
browser størrelse. Og hvis du går igennem nogle af grupperne her vil du
også læse dig frem til andre eksempler på kode hvis eneste formål, i en
'eksperts' øjne, kun er at irritere.

Det er din opgave at sørge for at websitet kan ses i et browservindue af
en given størrelse. Hvilken opløsning du minimum går efter er op til dig
selv (det er sjældent jeg selv går efter noget mindre end 1024*768) men
det vigtigste er dog stadig at du ikke 'straffer' dine brugere for ikke
at være enig med dig.

Hvis jeg må anbefale en artikel:
<url:
http://anthologycreative.com/2008/06/24/5-annoying-ways-websites-hijack-user-experience-and-lose-users/>

Læg så lige mærke til hvad der står som det første punkt.

Udover det kan jeg se du ikke er helt uden kreativ intelligens.
Jeg foreslår at du læser, forstår og accepterer det der står i
ovenstående artikel og fokuserer lidt på din at optimere din kode.

Valider din HTML kode, optimer din grafik og overvej brugervenligheden i
det du laver:

<url: http://www.detlegerdesign.dk/>
Udover links til dine referencer har du to links yderligere på siden; et
link din blog og et mailto: link, men det kan man ikke se. Der er ingen
tydelig markering af disse links; uanset om du hover over linksene.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 06-03-09 12:36

Dan Storm har bragt dette til os:
8X
> Udover links til dine referencer har du to links yderligere på siden; et link
> din blog og et mailto: link, men det kan man ikke se. Der er ingen tydelig
> markering af disse links; uanset om du hover over linksene.

I både FF og IE er der da "pegefinger" ved hover - når/hvis man
tilfældigvis skulle komme til det..

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Dan Storm

Dato : 06-03-09 13:22

Birger Sørensen skrev:
> I både FF og IE er der da "pegefinger" ved hover - når/hvis man
> tilfældigvis skulle komme til det..

Detaljer... ;)

Personligt hæfter jeg mig ikke meget ved at cursoreren bliver til en
pointer, for mig er den der bare.. Men fair nok, hvis det er angivelse
nok for nogen, skal jeg da fluks trække min udtalelse tilbage. :)

Fra : Birger Sørensen

Dato : 06-03-09 14:04

Dan Storm tastede følgende:

> [...]
> for mig er den der bare.. Men fair nok, hvis det er angivelse nok for nogen,
> skal jeg da fluks trække min udtalelse tilbage. :)

Det var nu mere det, at du skrev, at man ikke kunne se det var link -
heller ikke ved hover. Og det kan man altså godt, hvis man insisterer.
I øvrigt er vi helt enige....

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-03-09 14:23

Maria Leger wrote:
> Selvfølgelig kan jeg det... Silly me... sorry
>
> http://www.detlegerdesign.dk/nordisknaturligvis/test.html

På din egen side - http://www.detlegerdesign.dk/ - har du anbragt menuen med
referencer i det lodrette rødbrune bånd. Så langt OK. Men teksten i det bånd
er ulæselig. Det kan godt være, du synes den anvendte font er vældig smart,
men læselig er den altså ikke.

Erik Ginnerskov