Andet multimedie
PDF editorer
Fra : Kurt Brixen

Dato : 01-03-09 13:45

For nogle dage siden var der lidt diskussion om hvad man kunne bruge til
at ændre i en PDF.

Her vil jeg komme med mine egne erfaringer.

Acrobat Pro

Med Acrobat kan man flytte nogle objekter, og rette i teksten, HVIS
fonten er fuldt inkluderet. Det er meget begrænset, hvad man får lov til
at ændre.

PitStop Professional - EUR 599
http://www.enfocus.com/product.php?id=855

PitStop er et plugin til Acrobat Pro, og det ændrer Acrobat til at man
kan rette meget mere. Pitstop er beregnet til preflight kontrol, og
dermed rette fejl som RGB sort o.lign.
Man kan rette i teksten, selv om man ikke har fonten. I nødsfald kan man
ændre til en lignende font og så rette.
Teksten kan ikke rettes som i et DTP-program, en tekstgruppe opfattes
som løse linjer.

PitStop Extreme - EUR 2499 - eller Neo
http://www.enfocus.com/product.php?id=4355
http://www.esko.com/web/site.aspx?p=39&NewsID=138

PitStop Extreme - tidligere Neo - det ser ud som om EskoArtwork og
Enfocus begge har videreudviklet på den gamle Neo PDF editor.

Det er en rigtig PDF editor. Teksten kan rettes som i et DTP-program, så
en tekstgruppe opfattes som omløbende tekst.
Der er ikke noget af det jeg har prøvet at ændre i en PDF, der ikke
kunne lade sig gøre.

Solvero - Meget dyrt
http://www.onevision.com/solvero.html

Her kan alt lade sig gøre - Det har jeg kun set, ikke selv prøvet.

Links:
Stephan Jaeggi har en side her:
http://www.prepress.ch/
Han ved ALT om pdf. Hvis I kan komme til et af hans seminarer, så gør
det. Det er en oplevelse.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Jon

Dato : 01-03-09 20:24

Kurt Brixen <kbrixen@invalid.invalid> wrote:

> For nogle dage siden var der lidt diskussion om hvad man kunne bruge til
> at ændre i en PDF.

Dette visste dere vel, men jeg oppdaget her om dagen at man kan benytte
Preview til å skjøte (føye sammen) PDF-dokumenter eller føye sider fra
ett dokument inn i et annet. Det finnes ingen menykommando for det, men
drag-and-drop fungerer smertefritt også mellom åpne dokumenter.
--
/Jon
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 02-03-09 21:45

Kurt Brixen skrev:
> For nogle dage siden var der lidt diskussion om hvad man kunne bruge til
> at ændre i en PDF.
>
> Her vil jeg komme med mine egne erfaringer.

Inkscape kan ændre i PDF, men kun een side ad gangen.

OpenOffice har også et PDF-import modul.

--
Niels

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-03-09 21:54

Niels Elgaard Larsen <nn@agol.dk> wrote:

> Inkscape kan ændre i PDF, men kun een side ad gangen.
>
> OpenOffice har også et PDF-import modul.

Alle de værktøjer som Kurt nævner er professionelle værtkøjer som også
leverer korrekt formaterede PDF'er ud ... PDF filer som f.eks. ikke får
en RIP eller et CTP anlæg til at falde bagover ... derfor er prisen også
derefter ..

/thomas

Fra : Kurt Brixen

Dato : 03-03-09 11:15

In article <1ivz0r0.x0mbmm16k4nzsN%thomas@elements.dk>,
thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> [...]
> leverer korrekt formaterede PDF'er ud ... PDF filer som f.eks. ikke får
> en RIP eller et CTP anlæg til at falde bagover ... derfor er prisen også

Ja, det var kun professionelle værktøjer jeg nævnte. Det skulle jeg nok
have skrevet.

Jeg er forresten gået på efterløn nu, så nu har jeg ikke fingrene nede i
"suppen" mere.

Vi fik mange PDF-filer der var genereret af GhostSchript, og som godt
kunne bruges, men flere gange var jeg ude for at annoncer modtaget som
PDF-filer fra OpenOffice ikke kom i avisen alligevel. De måtte pilles af
siden i sidste øjeblik for at den kunne PIP'es. Hvis der var tid, blev
sådan en annonce åbnet i photoshop og gemt som bitmap TIFF i 1000 ppi
eller gråtone TIFF i 200 ppi - efter om der var kun tekst eller også
billeder. Og det ser ikke godt ud.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen