Pagterold
Fra : Cindy

Dato : 21-02-09 22:20

Når man kører over broen ved Frederikssund og nedad i Horns Herred, kommer
man på et tidspunkt til et sted til et sted, hvor der peger to skilte til
den ene side.
På det ene af dem står der "Pagterold". Lige i nærheden ligger der en kirke
inde på marken. En hvidmalet landsby kirke med rødt tag på kirketårnet. Vi
stod oppe
på en rasteplads i vejsiden og tog billeder af den. Hvem af jer kan sige,
hvad den kirke hedder. Bag den var en del store gamle træer. Der må have
ligget en by inde mellem træerne. Hvad kan den by hedde - kan det tænkes at
det var Kyndeløse, vi kom forbi.

På forhånd tak

Cindy.

Fra : Gert Krabsen

Dato : 21-02-09 23:28

Cindy skrev:

> [...]
> må have ligget en by inde mellem træerne. Hvad kan den by hedde - kan
> det tænkes at det var Kyndeløse, vi kom forbi.

Formentlig Krogstrup.

www.stednavnebase.dk

Fra : Cindy

Dato : 22-02-09 10:26

"Gert Krabsen" skrev i meddelelsen

> Formentlig Krogstrup.
>

> www.stednavnebase.dk

Tak skal du have for stednavnebasen. Jeg vidste ikke at der fandtes sådan
en.

Jeg er nu sikker på, at det sted jeg taler om ligger meget længere nede ad
hovedvejen. Vi var vidst lige kørt nedenfor bagsiden af Kirke Hyllilnge, da
vi stoppe på en rasteplads ved vejsiden og tog de billeder af den hvidmalede
kirke og så skiltet med "Pagterold".

Cindy

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 22-02-09 12:15

"Cindy" <Karfunkel@microsoft.com> skrev :

> [...]
>vi stoppe på en rasteplads ved vejsiden og tog de billeder af den hvidmalede

http://da.wikipedia.org/wiki/Pagterold

Fra
http://www.dkconline.dk/wincgi/dkc.exe?Function=GetLokalitet&Systemnr=93057

»Syd for gården hen imod skællet til Pagterold jorder skal byen
Krogstrup, hvis navn endnu bæres af sognets kirke, have ligget.
Beboernes uddøen af pesten skal have været anledningen til dens
forsvinden. Man har oftere truffet lange rækker af grundstene på
dens tomt, hvor jærnslakker ligeledes hyppigt findes. En
strækning på 1/2 tønde lands størrelse viser tydeligt gadekærets
plads.«

Søg selv videre på Google.
--
Kerim

Fra : Cindy

Dato : 22-02-09 13:59

"Kerim Ellentoft" skrev i meddelelsen

> [...]
> dens tomt, hvor jærnslakker ligeledes hyppigt findes. En
> strækning på 1/2 tønde lands størrelse viser tydeligt gadekærets

Ja tak - men det du skriver får mig til at tro, at vi nok alligevel må have
været ved Krogstrup kirke og når jeg troede, vi havde passeret Kirke
Hyllinge, må det skyldes at det er så få gange jeg har været der på steder.
Der var lavet en pæn aflang rasteplads i vejsiden, og mens bilen stod der,
gik vi ned hvor en smal vej gik ind mod den hvidmalede kirke, som lå så
sjovt ensomt lige der inde på marken. Det passer jo med at der har ligget en
by en gang, for vi syntes der var noget underligt ved beliggenheden.

Vi tog billeder af kirken, dér hvor den lille vej begyndte - vi fik masser
af valmuer med på billederne, og kirken lå derinde bagved, hvor man totalt
savnede at se andre bygninger. Så må det alligevel være Krogstrup Kirke, vi
har set.

Og nu fik jeg da masser af oplysninger om, hvad Pagterold er. Tusind tak.
Det var spændende at få at vide.

Ja nu er der da noget at søge videre efter.

Med venlig hilsen

Cindy.