Åben side i frame
Fra : Erik

Dato : 20-02-09 00:02

Hej

Jeg har brug for at en side ikke kan åbnes uden for en frame.

eks:
skrives i adressefeltet: www.domain.dk åbnes default.htm som er
en frame side. herfra kan andre sider åbnes i den miderste frame
ved at følge links.

men skrives www.domain.dk/side3.htm vil denne side åbnes uden for
den frame som den skal åbnes i.

Findes der et script som kan sikre, at en side altid åbnes i en
bestemt frame?

/Erik

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-02-09 00:38

Erik skrev:

> Jeg har brug for at en side ikke kan åbnes uden for en frame.

Det kan gøres med JavaScript. Men du bør måske overveje at
undgå at bruge rammer, der er nemlig andre ulemper end den,
du her har fundet. Det kan du læse om her:
http://kimludvigsen.dk/tips-internet-websnedker.php#rammer
Vil du stadig bruge rammer efter at have læst teksten, kan
du benytte dig af linket til et brugbart JavaScript.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-09 17:42

On Fri, 20 Feb 2009 00:37:30 +0100, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> [...]
> Vil du stadig bruge rammer efter at have læst teksten, kan
> du benytte dig af linket til et brugbart JavaScript.

HEHE, sikke dog noget gammlt vrøvl at skrive.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 20-02-09 18:18

Søren H. skrev:

> HEHE, sikke dog noget gammlt vrøvl at skrive.

Jeps! Frames er nemlig noget gammelt skrammel.

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Erik

Dato : 21-02-09 09:17

Kim Ludvigsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:

> [...]
> Vil du stadig bruge rammer efter at have læst teksten, kan
> du benytte dig af linket til et brugbart JavaScript.

Hej Kim

Det var så disse javascript du henviser til som jeg er på jagt
efter. Men hvor er linket til dem?

Fra : Erik

Dato : 21-02-09 10:14

Jeg har fundet det Kim. Tak for hjælpwn.

/Erik

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 20-02-09 18:33

Erik skrev:

> Findes der et script som kan sikre, at en side altid åbnes i en
> bestemt frame?

Det er vel bare at have den rigtige target-attribut i <a>-markøren.

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-02-09 20:32

Philip Nunnegaard wrote:

> Det er vel bare at have den rigtige target-attribut i <a>-markøren.

Det fungerer kun ved intern linkning. Findes en side via google, loades den
uden det frameset, der er nødvendig for videre navigation.

Erik Ginnerskov

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 20-02-09 20:38

Erik Ginnerskov skrev:

> Det fungerer kun ved intern linkning. Findes en side via google, loades
> den uden det frameset, der er nødvendig for videre navigation.

Jeg havde ikke lige skænket det en tanke, at det kunne være det han mente.
Men det er jo netop en af grundene til at man ikke bruger frames mere.

Bevares. Det kan klares med noget scripting, men skal man alligevel
scripte på hver eneste underside, er det da lettere bare at skrive:

<!--#include file="filnavn.htm"-->

(For at inkludere menuen og andre faste elementer på siden).

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-02-09 21:02

Philip Nunnegaard wrote:

> [...]
>
> <!--#include file="filnavn.htm"-->
>
> (For at inkludere menuen og andre faste elementer på siden).

Absolut også hvad jeg foretrækker.

Erik Ginnerskov

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-09 21:31

On Fri, 20 Feb 2009 20:31:50 +0100, "Erik Ginnerskov"
<erik.ginnerskov@live.dk> wrote:

> Det fungerer kun ved intern linkning. Findes en side via google, loades den
> uden det frameset, der er nødvendig for videre navigation.

Det er da kun et problem for amatører !!!!!!

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-02-09 22:03

> Det er da kun et problem for amatører !!!!!!

Det er et problem for brugerne. Der er flere gode grunde til, at frames i
flere år har været frarådet:

http://www.html-faq.dk/2009.asp

Der findes glimrende alternativer til frames, så man stadig kan nøjes med en
enkelt menufil og topbarfil:

http://www.html-faq.dk/2014.asp

Derimod er det amatører, der stadig krampagtigt forsvarer frames. Kom dog
videre - ind i det 21. århundrede.

Erik Ginnerskov

Fra : Allan Vebel

Dato : 22-02-09 15:17

Søren H. skrev:

> Det er da kun et problem for amatører !!!!!!

Lav lige et eksempel hvor frames og scripting
fungerer godt sammen!

Vi venter bare på et link fra dig.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Erik

Dato : 21-02-09 09:34

Det er fint med alle de svar som fortæller at frames er gammeldags
og kommer med mange forslag til at redesigne hele sitet.

Men mit spørgsmål er stadig det samme:
[...]

Findes der et script som kan sikre, at siden åbner default.htm og
lægger sig selv i den rigtige frame?

Fra : Birger Sørensen

Dato : 21-02-09 11:54

Den 21-02-2009, skrev Erik:
> [...]
> den frame som den skal åbnes i.
>
> Findes der et script som kan sikre, at siden åbner default.htm og

Det hurtige svar er vel at det gør der ikke.

Det lidt længere er, at det kan lade sig gøre.
Du skal have et script i side3.htm (og alle andre der skal kunne vises
på samme måde), der finder ud af om siden åbnes alene eller inde i dine
frames, og dernæst redirecter til default.htm, hvis den åbnes udenfor
dine frames.
I default.htm skal du dernæst have noget script, der finder ud af om
det er meningen der skal åbnes en bestemt side.
Faktisk er der nok flere måder at gøre det på.
Og alt i alt, ser du på et stykke arbejde, der er lige så stort som at
skrive dine sider om i en tidssvarende og brugervenlig teknik.
En sideeffekt vil være, at siderne også bliver væsentligt nemmere at
vedligeholde.

Du kan forsøge google - du er hverken den første eller sidste med dette
problem - der kan du muligvis finde (andre) løsninger.

Hvis du ikke kan skrive dit script selv, men er på udkig efter et
"færdigt script", så overvej et CMS i stedet.
Det er internettets legoklodser, hvor man ikke behøver vide hvad man
foretager sig, for at sætte et site sammen.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-02-09 14:10

Birger Sørensen wrote:

> Det hurtige svar er vel at det gør der ikke.

Jo, det gør der faktisk. Men med min holdning til frames har jeg ikke i
sinde at offentliggøre min viden.

Jeg vil til hver en tid foreslå at omskrive hele skidtet til SSI:

http://www.html-faq.dk/2014.asp

Erik Ginnerskov

Fra : Birger Sørensen

Dato : 21-02-09 15:17

Den 21-02-2009, skrev Erik Ginnerskov:

> Jo, det gør der faktisk. Men med min holdning til frames har jeg ikke i sinde
> at offentliggøre min viden.
>
> Jeg vil til hver en tid foreslå at omskrive hele skidtet til SSI:
>
> http://www.html-faq.dk/2014.asp

Nu var det vel egentlig et svar til spørgeren.

Og ellers kan du læse resten af svaret - tror du vil finde, at vi er
enige.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : LJ

Dato : 20-03-09 22:50

Hej Søren.

Du er kommet med 2 indlæg i denne tråd, og begge lige irrelevante og
åndssvage.

> HEHE, sikke dog noget gammlt vrøvl at skrive.

--
Sendt med Operas banebrydende postklient:
http://www.opera.com/mail/