Noget andet end <marguee>
Fra : Anders Pedersen

Dato : 19-02-09 19:14

Hej alle.

Jeg har tidligere brugt <marguee>, men da det ikke validere mere.

Så ville jeg hører om der var nogen, som ville hjælpe mig.
Fx om der findes et javascript for det.

Nogen som har en løsning? Så ville jeg være meget taknemlig.

Med Venlig Hilsen Anders Pedersen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 19-02-09 19:44

Anders Pedersen <pedersen-anders@hotmail.com> writes:

> Jeg har tidligere brugt <marguee>, men da det ikke validere mere.

Det har det aldrig gjort. Men det virker i ca. alle browsere.

> Så ville jeg hører om der var nogen, som ville hjælpe mig.
> Fx om der findes et javascript for det.

Hvis det bare skal efterligne en marqee, men på en mere skrøbelig
måde, så ville jeg holde mig til marqee, validering eller ingen
validering.

At jeg så personligt afskyr ting der bevæger sig på sider jeg prøver
at læse, det er så et andet problem :)

> Nogen som har en løsning? Så ville jeg være meget taknemlig.

Brug marquee hvis det er den effekt du vil have (men overvej om det er
en god effekt at bruge).

/L
--
Lasse Reichstein Holst Nielsen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 19-02-09 19:59

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

> Det har det aldrig gjort. Men det virker i ca. alle browsere.

Men det må være ret nyt at det virker i Firefox og Opera (har lige
testet). Indtil for få år siden var det en IE-only-ting.

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Anders Pedersen

Dato : 19-02-09 20:39

Lasse Reichstein Nielsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:

> [...]
> DHTML Death Colors: <URL:http://www.infimum.dk/HTML/rasterTriangleDOM.html>
> 'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'

Dvs. at der findes ingen erstatning for marguee?

Fra : Allan Vebel

Dato : 19-02-09 22:45

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

> så ville jeg holde mig til marqee, validering eller
> ingen validering.

Der findes ikke noget mere irriterende end sådan
en tekst der hakker sig hen over skærmen - det er
virkelig en rædselsfuld effekt.

> At jeg så personligt afskyr ting der bevæger sig
> på sider jeg prøver at læse, det er så et andet
> problem :)

Enig!

> Brug marquee hvis det er den effekt du vil have
> (men overvej om det er en god effekt at bruge).

Skal der være noget bevægelse, ville jeg hellere
bruge Flash til formålet - det kan man lave med valid
kode.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 19-02-09 22:55

Allan Vebel skrev:

> Der findes ikke noget mere irriterende end sådan
> en tekst der hakker sig hen over skærmen - det er
> virkelig en rædselsfuld effekt.

Er <blink>...</blink> ikke værre

Den slags effekter tjener alene til at distrahere,
og findes derfor typisk på websider der egentlig
ikke har noget på hjerte.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Allan Vebel

Dato : 19-02-09 23:03

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Er <blink>...</blink> ikke værre
>
> Den slags effekter tjener alene til at distrahere,
> og findes derfor typisk på websider der egentlig
> ikke har noget på hjerte.

Jeg har set det på lystfiskersider

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 19-02-09 23:04

Jørgen Farum Jensen <jfjenzen@yahoo.dk> skrev :

>Er <blink>...</blink> ikke værre

<Ironi on>
Så kan I bare lære, at bruge en browser, der ikke understøtter
det.

IE fx
<Ironi off>

Her er for en gangs skyld noget, som ikke er understøttet i IE.
--
Kerim

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-02-09 23:18

Jørgen Farum Jensen wrote:

> Er <blink>...</blink> ikke værre

Hvad med animerede giffer?

Eller lyde, der ikke er adviceret på forhånd og som får en til at falde ned
af stolen?

Erik Ginnerskov

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 20-02-09 09:50

Erik Ginnerskov skrev:

> Hvad med animerede giffer?
>
> Eller lyde, der ikke er adviceret på forhånd og som får en til at falde
> ned af stolen?

Absolut den værste. Jeg har været inde på bravotours.dk
et par gange den seneste tid og er ved at falde ned af
stolen hver gang. *Har* mailet og fået det sædvanlige
henholdende svar.

Ku' jeg ikke få nogen af jer andre til at skrive
en kort mail til bravotours.dk. Det er vel næppe en
lki-sag?

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Martin

Dato : 23-02-09 14:27

Erik Ginnerskov wrote:

> Hvad med animerede giffer?

De er UHYGGELIGE grimme...
MEEEN

Har en god ven, som kører en DVD netbutik - inde på det site satte han i
en tilfældig uge midt på måneden en
uhyggelig-blinkende-og-modsat-kontrast-end-resten-af-sitet gif ind bare
for at se hvad der skete.

Kunderne trykkede faktisk rigtig meget på den grimme gif - faktisk så
meget at salget blev på 18% mere end en uge magen til, og det var i
denne finanskrise tid forsøget blev lavet. (og ugen uden der blev målt
op imod var ikke i finanskrise tiden)

(At det virkelig var den grimme gif der blev trykket på, blev vist med
<http://www.labsmedia.com/clickheat/index.html>)

Så selvom de er gyselige, så har de en rigtig god effekt.... desværre

> Eller lyde, der ikke er adviceret på forhånd og som får en til at falde
> ned af stolen?

Plejer at sige til vore kunder, at der er ingen der kommer ind på et
site og strakt tænker "Hvorfor er der ingen musik her!?!" men der er
nogle der siger "Lad mig komme væk!!" - så man vinder intet ved at have
musik, men man kan derimod miste.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 23-02-09 15:19

Martin skrev:

> [...]
> meget at salget blev på 18% mere end en uge magen til, og det var i
> denne finanskrise tid forsøget blev lavet. (og ugen uden der blev målt

Jeg plejer for det første at skelne mellem kommercielle og ukommercielle
sider.
På en ukommerciel side vil "kundernes" tilfredshed veje tungere end
antallet af kunder.
Omvendt i en butik (fysisk eller på nettet), hvor kundernes købelyst
vejer tungere end både deres tilfredshed og antal.

Men også her går jeg dog ud fra at de fleste butiksindehavere har haft
nogle overvejelser omkring balancen mellem på den ene side at skrige
"KØB KØB KØB!" og på den anden side ikke gøre det så påtrængende at
kunderne ikke vender tilbage en anden gang.

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Martin

Dato : 24-02-09 16:07

Philip Nunnegaard wrote:

> [...]
> Omvendt i en butik (fysisk eller på nettet), hvor kundernes købelyst
> vejer tungere end både deres tilfredshed og antal.

Både og...
Går meget an på hvad man sælger, hvis man sælger "engangs produkter" så
er det selvfølgelig købelysten, men hvis det er produkter hvor man godt
kunne komme tilbage og købe en ny ting (fx. spil, film, tøj osv.) så er
tilfredsheden også en stor del.

> [...]
> "KØB KØB KØB!" og på den anden side ikke gøre det så påtrængende at
> kunderne ikke vender tilbage en anden gang.

Nu skal det lige siges at det var et "banner" i størrelsen 88x31 men
alligevel så blinkede det ret kraftigt, og var ikke skide pænt, men det
virkede

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 24-02-09 18:13

Martin skrev:

> Nu skal det lige siges at det var et "banner" i størrelsen 88x31 men
> alligevel så blinkede det ret kraftigt, og var ikke skide pænt, men det
> virkede

Det var det jeg mente med at det sandsynligvis har været overvejet på
forhånd.

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 19-02-09 22:58

Philip Nunnegaard <nunnenospam@hitsurf.dk> writes:

> Men det må være ret nyt at det virker i Firefox og Opera (har lige
> testet). Indtil for få år siden var det en IE-only-ting.

Jeg kan ikke lige se præcist hvornår de kom til, men det var senest
Opera 7.2 og Firefox 1.5, så vi er tilbage i 2003.

/L
--
Lasse Reichstein Holst Nielsen