Hjælp til computerkøb / motherboard
Fra : dk_sz

Dato : 17-02-09 11:54

Da det ikke lader jeg kan købe en computer
færdig der matcher mine behov er jeg ved
færdiggøre en enkeltpartsliste.

Har kig på x58 icore7 (Intel quad core) - nok 920
med 6, 9 eller 12 gigabyte ram...
Gerne hurtigst muligt (lige nu kan jeg ikke helt
huske omregningen fra Mhz til PCxxxxx tal)

Grafikkortmæssigt er jeg neutral, men må
derne have understøttelse af diverse ting,
men er pt. ikke supergamer eller noget!

(Indkøbet er til en overall *hårdt* belastet
CPU+ram tung multi-task arbejdscomputer)

Men vil gerne have HDMI udgang på motherboard...
Findes det? Altså... Dumt spørgsmål... Men HDMI
er lyd+grafik ikke? Så kan vel kun være motherboard?

Men grundlæggende set...

Så skal jeg have et motherboard der matcher mine
ønsker + matcher RAM type/hastighed + CPU ...

Som ekstra lille hurtigt spørgsmål... Kan nogle anbefale
et godt støjfrit kabinet med godt airflow som gør jeg
ikke skal spekulere på ekstra køling til CPU, GFX kort osv.

Har kig på Antec nine hundred kabinet ... Hvor (store) fans
kan sættes ned i hastoghed til ramme 25 db? (er det ik okay?)

Mvh
Thomas

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 17-02-09 15:27

dk_sz wrote:

> Har kig på Antec nine hundred kabinet ... Hvor (store) fans

Tag P182 i stedet.

Jesper Poulsen

Fra : dk_sz

Dato : 17-02-09 22:27

> Tag P182 i stedet.

Tak, skal nok kigge efter det kabinet.

Overvejer alligevel samle computeren selv
da hverken Dell, Midtdata eller Shg tilbyder
en sammensætning jeg er tilfreds med.

Nogle der har bud på godt bundkort jeg ikke
går galt i byen med? (Og ram / HDMI spørgsmålet?)

mvh
Thomas

Fra : jk

Dato : 18-02-09 09:23

On Tue, 17 Feb 2009 22:26:54 +0100, "dk_sz" <dk_sz@hotmail.com> wrote:

> [...]
>en sammensætning jeg er tilfreds med.
>

>Nogle der har bud på godt bundkort jeg ikke
>går galt i byen med? (Og ram / HDMI spørgsmålet?)

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=490796&searchArea=&Soegeord=

Der er kun 26 bundkort med 1366 socket. Det her bundkort er m. en
rimelig pris, og er ret populært i www.tweak.dk forum under Hardware.

Spørgsmålet vedr. hdmi forstår jeg ikke helt. For hdmi har bundkortet
kun, hvis det er med onboard grafik.

Ram er DDR3 til den socket/chipset. Find en anmeldelse af det bundkort
(google review ex58 ud3r) og se, hvad de bruger af ram i test setup.
Findes ikke. Men jeg tror det skal være DDR3 for ram fsb 1366.
De bruger OCZ PC3 16000 ram:
http://www.guru3d.com/article/asus-p6t-deluxe-review-x58-motherboard/4

Det lader til asus p6t også er et godt bud:
http://www.guru3d.com/article/asus-p6t-deluxe-review-x58-motherboard/

Jeg ville ikke selv ofre en icore7 cpu. Hvis du skal spille, er du
bedre tjent med en core2 og et dyrt grafikkort, - samt at det kan
gøres med DDR2 ram, som nærmest koster ingen penge.
Samt en 45 Watt quad AMD kommer til april, 2.5 GHz.

mvh

John

Fra : jk

Dato : 18-02-09 10:36

On Wed, 18 Feb 2009 09:22:44 +0100, jk <johnknuhtsenSP@Mail.dk> wrote:

> [...]
>(google review ex58 ud3r) og se, hvad de bruger af ram i test setup.
>Findes ikke. Men jeg tror det skal være DDR3 for ram fsb 1366.

http://www.xbitlabs.com/articles/mainboards/display/ga-ex58ud5-ex58extreme.html

er anmeldelsen ! af det gigabyte bundkort.

De bruger DDR3 1800 fra OCZ. Der findes nu nok noget billigere, der
kan bruges.
http://www.xbitlabs.com/articles/mainboards/display/ga-ex58ud5-ex58extreme_10.html

mvh

John

Fra : dk_sz

Dato : 18-02-09 10:49

> Spørgsmålet vedr. hdmi forstår jeg ikke helt. For hdmi har bundkortet
> kun, hvis det er med onboard grafik.

HDMI er grafik+lyd ik? Så det er vel ikke noget et
grafikkort kan levere? Så gik bare ud fra det skulle samles et sted?

Kigger på resten af linksene idag, jeg takker :)

mvh
Thomas

Fra : dk_sz

Dato : 20-02-09 14:40

> færdig der matcher mine behov er jeg ved

Jeg takker til alle for input.

Har lige postet min samlede forventede bestilling i
dk.edb.hardware "Har udvalgt alle dele til nyt computerkøb"
for indsamle den sidste bid ideer/advarsler ...

Og så bestiller jeg snart :)

mvh
Thomas