Hjælp til "udbygning" af 2 JavaScripts
Fra : Peter

Dato : 14-02-09 20:18

Hej NG!

Til at begynde med vil jeg ærligt sige at jeg overhovedet ikke har forstand
på JavaScript-programering. Derfor henvender jeg her i håb om at en eller
anden "kunne finde på" at hjælpe mig. På forhånd. Tak !!!

Det drejer sig om 2 scripts som gerne skulle "udbygges".

Jeg har opdaget at e-mail scriptet ikke kontrollerer om man
har "glemt" landekoden f.eks. ".dk"/".com"/".info"
altså undersøge om punktummet står på
den tredie, fjerde - eller femtesidste plads (afhængig af om landekoden er
på to,
tre eller fire tegn).

placering=0;
tekst=(document.forms[0].E_mail.value).toLowerCase();
placering=tekst.indexOf("@");
if(tekst ==""){
alert ("Der skal stå en e-post adresse i tekstfeltet!");
theForm.E_mail.focus();
return (false);
}
else{
tegn=tekst.indexOf(" ");
if(tegn!=-1){
alert ("Der må ikke være mellemrum i adressen!");
theForm.E_mail.focus();
return (false);
}
else{
if (tekst.indexOf("æ")!=-1 || tekst.indexOf("ø")!=-1 ||
tekst.indexOf("å")!=-1 ||
tekst.indexOf("Æ")!=-1 || tekst.indexOf("Ø")!=-1 ||
tekst.indexOf("Å")!=-1 ||
tekst.indexOf(";")!=-1 || tekst.indexOf(",")!=-1){
alert ("Der er ulovlige tegn i adressen!: æ Æ ø Ø å Å , ;");
theForm.E_mail.focus();
return (false);
}
else{
if (placering<1 || tekst.length<=(placering+1)){
alert ("E-post adressen er forkert! - Forsøg igen!");
theForm.E_mail.focus();
return (false);
}
}
}
}

Hvor meget skal jeg "slette" i ovennævnte kode hvis scriptet ikke skal
"kræve" at der skal skrives skal skrives i tekstfeltet, men kun validere
hvis der er skrvet i feltet ?

Kan dette anvendte telefon-script ændres til at validere 2 telefonnumre ?

var s = theForm.Telefon.value.replace(" ", "");
if (!/^[0-9\/-]{8,20}$/.test(s)) {
alert("Telefonnummeret har ikke korrekt format!");
theForm.Telefon.focus();
return false;
}

Jeg "troede" at {8,20}betød at man kunne skrive fra 8 til 20 tal ind i
feltet = 2 x 8 tegn plus "lidt extra" = "og , +, / "

hilsen og på forhånd. Tak !!!
Peter

Fra : Martin

Dato : 23-02-09 22:20

Peter wrote:
> [...]
> på JavaScript-programering. Derfor henvender jeg her i håb om at en eller
> anden "kunne finde på" at hjælpe mig. På forhånd. Tak !!!

Læs i dk.edb.programmering

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-02-09 15:05

Martin wrote:

> Læs i dk.edb.programmering

Hvorfor det? Denne gruppe er den rigtige for javascript.

Erik Ginnerskov

Fra : Martin

Dato : 26-02-09 00:28

Erik Ginnerskov wrote:

> Hvorfor det? Denne gruppe er den rigtige for javascript.

Fordi spørgeren havde stillet spørgsmålet i en hel del dk.edb.* grupper
- og ja, jeg havde glemt at sætte FUT på, så derfor endte mit svar i
programmering :)