Sandsynlighedsberegning til kortspil
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-02-09 12:41

Hej alle

Jeg spekulerer over et problem i forbindelse med bridgehænder der
som bekendt har 13 kort. I bridge tæller man honnørstyrken op på
en hånd ved at tælle 4 for et es, 3 for en konge, 2 for en dame
og 1 for en knægt. Den samlede honnørstyrke på en hånd ligger
således mellem 0 og 37.

Jeg har også lavet en tabel over sandsynlighederne for at få en
given pointstyrke, men jeg bruger forenklede tal her.

Lad os sætte at nogle sandsynlighederne er således:

   15   4 %
   16   3 %
   17   2 %

Der er altså en chance på 2 % for at man har 17 honnørpoint på
den hånd man har fået.

Nu interesserer jeg mig så for nogle andre sandsynligheder. En
sanshånd skal opfylde visse kriterier:

1. ingen renonce eller singleton
2. højst én doubleton
3. højst 4 kort i majorfarverne (spar og hjerter)

Vi sætter yderligere at en sanshånd skal have mellem 15 og 17
point.

Hvis makker med sin melding viser at han har en sanshånd, hvad er
så de respektive sandsynligheder for at han har 15, 16 eller 17
point?

Har jeg ret i min teori: at de fordeler sig præcis som 4:3:2
(hvilket vile give 44,4 %, 33,3 % og 22,2 %)?

Mit ræsonnement er at der ganske vist er begrænsninger på håndens
sammensætning, men den kan stadig betragtes som 13 kort der skal
strøs honnørpoint ud på uafhængigt af begrænsningerne.

--
Bertel

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 13-02-09 22:01

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> writes:

[honnørpoint-fordeling]

> [...]
>
> 1. ingen renonce eller singleton
> 2. højst én doubleton
> 3. højst 4 kort i majorfarverne (spar og hjerter)

Jeg ved ikke helt hvad ordene betyder, men jeg regner med det er noget
med antallet af kort i en farve. Renonce = 0 kort, singleton = 1 kort,
doubleton = 2 kort?

> Vi sætter yderligere at en sanshånd skal have mellem 15 og 17
> point.

Øv, må den ikke være bedre. (Læs: Jeg har ikke regnet den begrænsning
med i det følgende :)

> [...]
> sammensætning, men den kan stadig betragtes som 13 kort der skal
> strøs honnørpoint ud på uafhængigt af begrænsningerne.

Jeg tvivler. Det er sikkert tæt på, men jeg tror ikke det er præcist
samme fordeling.

Der er K(17,4) = 2380 forskellige måder at fordele kort på, når man
kun kigger på farverne. Ud af dem tillader du kun fire uden doubletons
og 18 med netop en doubleton. Det er et meget lille udsnit, med meget
balancerede fordelinger:
3/3/3/4 x 4
2/3/4/4 x 12
2/3/3/5 x 6
De balancerede fordelinger gør det nemmere at få flere honørkort, når
der kun er fire i hver farve, end fx en 1/12/0/0 hånd. Men det beviser
ingenting. Det giver mig bare fornæmmelsen af at det ikke holder.

Et hurtigt sammebakset program giver følgende frekvenser for point
(antal hænder med det antal point, ud af de totale 635013559600
(K(52,13)) forskellige hænder):

Antal hænder Antal sans-hænder
37: 4 4
36: 60 60
35: 624 570
34: 4484 3994
33: 22360 17766
32: 109156 82530
31: 388196 273736
30: 1396068 920094
29: 4236588 2634246
28: 11790760 6972526
27: 31157940 17470758
26: 74095248 39729432
25: 167819892 86321778
24: 354993864 175630494
23: 710603628 338527506
22: 1333800036 617330670
21: 2399507844 1076179440
20: 4086538404 1782402042
19: 6579838440 2810398278
18: 10192504020 4262686218
17: 14997082848 6148704762
16: 21024781756 8491941612
15: 28090962724 11245116924
14: 36153374224 14275519056
13: 43906944752 17213757120
12: 50971682080 19938054312
11: 56799933520 22180531752
10: 59723754816 23237346528
9: 59413313872 23229739548
8: 56466608128 22267225296
7: 50979441968 20153590884
6: 41619399184 16635277152
5: 32933031040 13323302496
4: 24419055136 10076950800
3: 15636342960 6481689984
2: 8611542576 3695642496
1: 5006710800 2146943232
0: 2310789600 1066867200
------------ ------------
635013559600 246116330368

Så hvis forholdet skulle være det samme når man begrænser sig til
sans-hænder, så skulle forholdene mellem tallene i de to søjler være ens.
Lad os tage forholdet mellem 15 og 16:
Alle hænder:
28090962724 / 21024781756 ~= 1.336
Sans-hænder:
11245116924 / 8491941612 ~= 1.324

Altså, ikke præcist det samme, men næsten.

Eller, hvis vi begrænser os til sans-hænder med 15..17 point, så
bliver fordelingerne:

6148704762 / 25885763298 ~= 0.24
8491941612 / 25885763298 ~= 0.33
11245116924 / 25885763298 ~= 0.43

Igen tæt på, men ikke helt præcist :)

[Alt med forbehold for regnefejl i tabellerne! :)]
/L

/L
--
Lasse Reichstein Holst Nielsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-02-09 23:00

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

> Jeg ved ikke helt hvad ordene betyder, men jeg regner med det er noget
> med antallet af kort i en farve. Renonce = 0 kort, singleton = 1 kort,
> doubleton = 2 kort?

Korrekt.

> Alle hænder:
> 28090962724 / 21024781756 ~= 1.336
> Sans-hænder:
> 11245116924 / 8491941612 ~= 1.324

> Altså, ikke præcist det samme, men næsten.

Ja, jeg kom også frem til at min teori ikke holdt.

> 6148704762 / 25885763298 ~= 0.24
> 8491941612 / 25885763298 ~= 0.33
> 11245116924 / 25885763298 ~= 0.43

> Igen tæt på, men ikke helt præcist :)

Nu tog jeg 2, 3 og 4 for at gøre de teoretiske overvejelser
nemmere. Her er de rigtige - altså chancerne for pointstyrken når
der ingen begrænsninger er på hånden:

17   2,36 %
16   3,31 %
15   4,42 %

Så det er en lille forskel.

--
Bertel

Fra : Martin Larsen

Dato : 15-02-09 13:33

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn.unread@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> 11245116924 / 25885763298 ~= 0.43
>
> Igen tæt på, men ikke helt præcist :)
>
> [Alt med forbehold for regnefejl i tabellerne! :)]

Jeg fik de samme tal

Den første kolonne var hurtigt scriptet, men tog lang tid at køre.
I anden kolonne var det omvendt.
Jeg kunne måske have kørt det sidste script på alle fordelinger, hvilket nok
ville have taget en lille times tid.
Bertel kan nu stille alle fordelingsspørgsmål han har lyst til.

Mvh
Martin

Fra : Bruno Christensen

Dato : 15-02-09 15:08

On Sun, 15 Feb 2009 13:32:41 +0100, Martin Larsen wrote:

> Bertel kan nu stille alle fordelingsspørgsmål han har lyst til.

Hvad er sansynligheden for at jeg og min makker sidder med 26 erller flere
points?

--
MVH
Bruno

Fra : Martin Larsen

Dato : 15-02-09 16:57

"Bruno Christensen" <news@lpdommer.dk> skrev i meddelelsen

> Hvad er sansynligheden for at jeg og min makker sidder med 26 erller flere
> points?

Det kan du se i tabellen ved at lægge de pgl tal i første kolonne sammen og
dividere med totalen (som er tallet forneden).

68105716/635013559600 ca 1/10000
For en spiller.

Det du vist taler om svarer til en deal på 26 kort og det er en anden
beregning. Som måske kommer senere

Mvh
Martin

Fra : Martin Larsen

Dato : 15-02-09 18:18

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> 68105716/635013559600 ca 1/10000
> For en spiller.
>
> Det du vist taler om svarer til en deal på 26 kort og det er en anden

Hænder med antal honørpoint i deal på 26 kort

40: 254186856
39: 2403221184
38: 9913287384
37: 31673222784
36: 89195378184
35: 211712342400
34: 459808617240
33: 920662591680
32: 1691764828380
31: 2914543903680
30: 4734398485800
29: 7257585574080
28: 10533038026200
27: 14596737921600
26: 19258439527560
25: 24259718677440
24: 29295317098380
23: 33876647618880
22: 37522340994600
21: 39905485171200
20: 40775251597080
19: 39905485171200
18: 37522340994600
17: 33876647618880
16: 29295317098380
15: 24259718677440
14: 19258439527560
13: 14596737921600
12: 10533038026200
11: 7257585574080
10: 4734398485800
9: 2914543903680
8: 1691764828380
7: 920662591680
6: 459808617240
5: 211712342400
4: 89195378184
3: 31673222784
2: 9913287384
1: 2403221184
0: 254186856
------------------
Sum =
totalt antal deals binomial(52,26) = 5813137849/45969459858

sum fra 26 til 40 = 62712131115012
kvotient 5813137849/45969459858 ~ 0.1265

Bemærk symmetri omkring 20

Mvh
Martin

Fra : Martin Larsen

Dato : 15-02-09 18:40

> Sum =
> totalt antal deals binomial(52,26) = 5813137849/45969459858

totalt antal deals binomial(52,26) = 495918532948104

Skulle gerne være rigtig.

Mvh
Martin

Fra : Bruno Christensen

Dato : 15-02-09 21:47

On Sun, 15 Feb 2009 18:39:49 +0100, Martin Larsen wrote:

> "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i meddelelsen

> totalt antal deals binomial(52,26) = 495918532948104

> [...]

Du skriver (desværre for mig) langt over hvad jeg forstår.

Jeg kan fatte en procent.

Dvs. "Der er så mange procents sansynlighed for at "jeg og makkeren sidder
med 26 honnørpoint til sammen".

--
MVH
Bruno

Fra : Martin Larsen

Dato : 15-02-09 22:34

> Du skriver (desværre for mig) langt over hvad jeg forstår.
>
> Jeg kan fatte en procent.
>
> Dvs. "Der er så mange procents sansynlighed for at "jeg og makkeren sidder
> med 26 honnørpoint til sammen".

Der stod 0.1265
Gang med 100 for % (12.65)

Mvh
Martin

Fra : Bruno Christensen

Dato : 16-02-09 05:21

On Sun, 15 Feb 2009 22:33:48 +0100, Martin Larsen wrote:

> Gang med 100 for % (12.65)

Mange tak.

--
MVH
Bruno

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-02-09 11:22

Bruno Christensen skrev:

> Mange tak.

Svaret er forkert. De rigtige procenter for en fordelingen af
honnørpoint kan ses her:

http://bridge.lundhansen.dk/bridgeberegning.php?page=pointfordeling

både for enkelthænder og for to hænder tilsammen.

--
Bertel

Fra : Bruno Christensen

Dato : 16-02-09 18:50

On Mon, 16 Feb 2009 11:21:53 +0100, Bertel Lund Hansen wrote:

> Svaret er forkert. De rigtige procenter for en fordelingen af
> honnørpoint kan ses her:
>
> http://bridge.lundhansen.dk/bridgeberegning.php?page=pointfordeling
>
> både for enkelthænder og for to hænder tilsammen.

Dvs. at kun een ud af 26 kan meldes i game?

Jeg troede at det ville være omkring en af ti.

--
MVH
Bruno

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-02-09 21:25

Bruno Christensen skrev:

> Dvs. at kun een ud af 26 kan meldes i game?

Der er en sandsynlighed for 26 honnørpoint tilsammen på to hænder
på 3.88, så det svarer ca. til 1 ud af 26.

> Jeg troede at det ville være omkring en af ti.

Man kan melde game med andre honnørstyrker end 26. Det afhænger
af kortenes fordeling.

--
Bertel

Fra : Martin Larsen

Dato : 16-02-09 23:51

> [...]

Det er forkert, at det er forkert.

Bertel har muligvis hverken forstået/læst spørgsmålet eller svaret.
Men han får da fortalt om sin hjemmeside, hvor tallene vist iøvrigt er de
samme som dem der er vist her.

Mvh
Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-02-09 10:06

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

et indlæg der hjalp mig.

Hvis nogen er nysgerrig efter at se sandsynlighederne, så har jeg
nu hjemmesiden færdig. Den ligger her som en underside til min
bridgeberegningsside:

http://bridge.lundhansen.dk/bridgeberegning.php?page=pointfordeling_nt

--
Bertel