Bruger kan oprette et link på min hjemmesi~
Fra : Lasse Jørgensen

Dato : 10-02-09 22:49

Hej

Jeg har en hjemmeside hvor jeg godt kunne tænke mig at folk
skulle kunne indsætte et link til hvad de nu har lyst til så
andre kan bruge det bagefter. Altså f.eks. at folk kan indtaste
en linkadresse i en boks og i en boks nedenunder skrive en lille
beskrivelse. Enten skal jeg så kunne se det et sted og sætte det
ind på siden, men det bedste ville klart være hvis linket
automatisk blev sat ind på siden. Håber at i forstår hvad jeg
mener. Mit spørgsmål er så om det findes noget kode et script som
vil kunne gøre dette for mig?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 10-02-09 23:07

Lasse Jørgensen skrev:

> Jeg har en hjemmeside hvor jeg godt kunne tænke mig at folk
> skulle kunne indsætte et link til hvad de nu har lyst til så
> andre kan bruge det bagefter.

Det kan ikke lade sig gøre med javascript alene.
Du skal over i noget serverside som f.eks. asp eller php.

Fra : Rune Jensen

Dato : 10-02-09 23:24

Lasse Jørgensen skrev:

<SNIP>

> automatisk blev sat ind på siden. Håber at i forstår hvad jeg
> Mit spørgsmål er så om det findes noget kode et script som
> vil kunne gøre dette for mig?

Ja, men som Philip siger, kan det ikke laves direkte med javaScript.

Du kan indlejre en "service" fra 3. part, hvilket så absolut er en
nødløsning.

Her skal du søge på remotely hosted service add link

....eller noget i den dur.

Bagdelene her er mange, her er et paar:

1. Du skal stole på servicen. Hvilket vil sige, du skal være sikker på,
at det, du indlejrer også er det, du har bedt om.

2. At kalde en anden server vil forringe downloadtid, men derudover er
du afhængig af deres oppetid og stabilitet

3. Det laves som regel med iframe, som er en nogo - notmalt. Fordi
rammer er gammeldaws. Til denne service vil det måske endda kunne virke
mistænkeligt, når det er links (rent sikkerhedsmæssigt)

Ovenstående er derfor alene, hvis du ikke har adgang til serverside.

Hvis du har adgang til serverside, skal du finde et script, som har en
CAPTCHA af en art, allerhelst tekst-CAPTCHA eller lignende bot-blocker.
Sådan at botter ikke automatisk kan lægge deres link ind, for det vil de
helt klart forsøge.

Derudover, vil du lige skulle gøre opmærksom på, hvad du tillader links
til, så folk ved, hvad de har at rette sig efter. Det bedste vil være,
hvis du har nem adgang til at kunne slette et link, som fører til
f.eks. porno ell. lign. Eller at der automatisk blockes, hvis der
forsøge links til sådanne sider (domænenavnet og stien kan tit afsløre
det). Fordi, din side vil have bedst af at have links til anerkendte sider.

Jeg har selv (udfra erfaring) overvejet en løsning, som hedder, at links
vises som tekst, men kan slås til så de er klikbare med JS.

Søger du efter et sådant serverside script, kan du prøve med:

add link script asp anti spam

eller

add link script php anti spam

eller noget lignende.

Bare nogle overvejelser og tips.

MVH
Rune Jensen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 11-02-09 00:36

Rune Jensen skrev:

> [...]
> CAPTCHA af en art, allerhelst tekst-CAPTCHA eller lignende bot-blocker.
> Sådan at botter ikke automatisk kan lægge deres link ind, for det vil de

Er CAPTCHA ikke det der irriterende med at skulle prøve at tyde hvad der
står på et billede, og hvor man skal holde shift nede hele tiden? Ekstra
svært når man skal skelne 0 fra O.

Jeg så mig ekstra sur på det, da Facebook indførte det for nylig. Her
bliver man præsenteret for det, selv mens man er logget ind.

Eller er det bare én ud af mange metoder, der går under CAPTCHA?

Selv foretrækker jeg løsninger hvor brugerne ikke mærker noget til det.

--
Philip

Fra : Rune Jensen

Dato : 11-02-09 01:08

Philip Nunnegaard skrev:

> Er CAPTCHA ikke det der irriterende med at skulle prøve at tyde hvad der
> står på et billede, og hvor man skal holde shift nede hele tiden? Ekstra
> svært når man skal skelne 0 fra O.

Det blev faktisk diskuteret for (OK, rigtig rigtig lang tid siden) her i
gruppen. Jeg troede som dig, der kun findes billed-CAPTCHA. Men det gør
der ikke, der er rigtig mange andrfe former. CAPTCHA er bare en
betegnelse, man bruger for at kunne adkille botter og "humans". Derfor
kan en CAPTCHA også være tekst. F.eks. Hvad er 3+5? Hvor en bot ikke vil
kunne regne ud, hvad man spæørger om, og derfor ikke kan give svaret.

En positiv CAPTCHA tjekker, om det er en human (f.eks. ovenstående
spørgsmål), en negativ CAPTCHA tjekker, om det er en bot (f.eks. med et
CSS-skjult felt, som ikke må skrives i)

CAPTCHA står for "Completely Automated Public Turing test to tell
Computers and Humans Apart." og som man kan fornemme, bygger det på
TURINGs teorier om, hvad der (set udefra) adskiller mennesker fra Botter.

Det bruges også i AI-teknologi, hvor man forsøger at få botter til at
efterligne mennesker i forståelse af tekst og tale (hvor pointen er, de
reagerer som mennesker). Koden til denne skal så være offentlig kendt.
Der laves sågar konkurrencer i, at lave botter, som man ikke kan skelne
fra emnnesker i en chat.

Læs mere her, det er ret spændende:

TURING-TESTS:
http://en.wikipedia.org/wiki/Turing_test

Chat with ALICE:
http://www.pandorabots.com/pandora/talk?botid=f5d922d97e345aa1

WikiPedia om CAPTCHA:
http://en.wikipedia.org/wiki/Captcha

MVH
Rune Jensen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 11-02-09 01:55

Rune Jensen skrev:

> En positiv CAPTCHA tjekker, om det er en human (f.eks. ovenstående
> spørgsmål), en negativ CAPTCHA tjekker, om det er en bot (f.eks. med et
> CSS-skjult felt, som ikke må skrives i)

OK! Så bruger jeg jo "negativ CAPTCHA".

> CAPTCHA står for "Completely Automated Public Turing test to tell
> Computers and Humans Apart." og som man kan fornemme, bygger det på
> TURINGs teorier om, hvad der (set udefra) adskiller mennesker fra Botter.

Det overrasker mig så. Jeg tænkte på ordet "capture" (kapre), her
forstået som at "fange" botter. Jeg havde slet ikke skænket det en tanke
at det var en forkortelse, selv om det hele er stavet med stort. Så
skulle det lige være "captured you" (= "CaptCha"). Men sådan er
akronymet muligvis også tænkt.

Fra : Stig Johansen

Dato : 11-02-09 06:37

Rune Jensen wrote:

> Lasse Jørgensen skrev:
>
> <SNIP>

> Ja, men som Philip siger, kan det ikke laves direkte med javaScript.

Blot en tilføjelse.
Sørg for at det ikke er html man indtaster/bliver vist.
Hvis det er det kan man lave rigtig meget sjov med <iframe> og <script>.

Jeg har selv et sted, hvor alle <,> osv. bliver encoded, og til sidst kigger
jeg efter eks.
[http://en.eller.anden.server/side]
og konverterer det til et klikbart link.

Stig Johansen