Dansk UFO arkiv - indexering.
Fra : Stig Johansen

Dato : 01-02-09 09:05

Hej alle.

I fortsættelse af Mogens arbejde med at indexere/klassificere hændelser i
forhold til den der store PDF-fil, er jeg i gang med at bygge en indexeret
oversigt, baseret på hans grunddata.

Hvis man er interesseret, ligger den indledende database her:
<http://w-o-p-r.dk/ufo/open.notes.database.asp>
Men lad mig påpege, at det er en prototype, og at det er lidt ligesom at
bygge et hus.

I første omgang handler det om at få fundamentet på plads, på samme måde,
som man ikke kan starte med at indrette/male et hus.

Pynten kan evt. komme senere, så udseendet er nok ikke særligt smukt.

Jeg har oprettet et par eksempler på views, hvor nogle er
kollapsable/grupperet, så man få et indtryk af ideen.

Stig Johansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-02-09 09:34

Stig Johansen skrev:

> I fortsættelse af Mogens arbejde med at indexere/klassificere hændelser i
> forhold til den der store PDF-fil, er jeg i gang med at bygge en indexeret
> oversigt, baseret på hans grunddata.

Du må hellere alliere dig med en med forstand på webdesign. Det
der er lavet indtil nu, virker ikke i Opera, og en af siderne
giver 1323 kodefejl når den tjekkes.

--
Bertel

Fra : Stig Johansen

Dato : 01-02-09 10:26

Bertel Lund Hansen wrote:

> Du må hellere alliere dig med en med forstand på webdesign. Det
> der er lavet indtil nu, virker ikke i Opera, og en af siderne
> giver 1323 kodefejl når den tjekkes.

Nu er det ikke lige en webdesign gruppe det her.

Jeg er bevidst om, at 'target' ikke er valid jfr. W3, og den tilhørende DTD,
men det er ikke det samme som det ikke virker i browserne.

Endvidere kan jeg forestille mig, at de 'kodefejl', du henviser til, kunne
være brugen af '&' i URL'er.

Jfr. DTD'en er URL'er defineret som CDATA, og ikke PCDATA, så hvis du
henviser til W3's validator, så mangler der (i W3 regi) lidt skelnen mellem
attributter og deciderede (x)html data.

I øvrigt synes jeg, at jeg prøvede at fortælle, at det er en prototype, og
på R&D niveauet.

Derudover bruger jeg frames, som er ilde set i .webdesign grupperne, men
skal vi (= uden mig) ikke holde diskussionen der ?

Hvis det ikke virker i Opera, kunne du måske uddybe hvad problemet er med
Opera (i en passende gruppe).

Stig Johansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-02-09 14:01

Stig Johansen skrev:

i dk.videnskab:

> Hvis man er interesseret, ligger den indledende database her:
> <http://w-o-p-r.dk/ufo/open.notes.database.asp>
> Men lad mig påpege, at det er en prototype, og at det er lidt ligesom at
> bygge et hus.

Siden virker ikke i Opera, og W3's validator melder om over 1300
fejl.

Afprøvning i Opera:
Klik på Ufo_arkiv_notes
Klik på Efter alder - en lang søjle med grå bokse dukker op
Et klik på en vilkårlig boks farver den lysegrå, og andet sker
der ikke.

Jeg lagde selvfølgelig godt mærke til at det er en prototype, men
at bygge videre på noget med så mange fejl i forekommer mig ikke
at være en god idé.

--
Bertel

Fra : Birger Sørensen

Dato : 01-02-09 14:47

Bertel Lund Hansen har bragt dette til verden:
> [...]
>
> Jeg lagde selvfølgelig godt mærke til at det er en prototype, men
> at bygge videre på noget med så mange fejl i forekommer mig ikke

I FF melder HTML validatoren 24 fejl fordelt på siden og 3 frames.
Umiddelbart fordi der ingen doc-type er. Og åbenbart forstås frames
opbygningen ikke uden, så der er mange følge-fejl...

Siden viser dog ikke andet end sorteringsnøglen, bortset fra under
"Efter sidenummer" hvor man også kan få noten vist...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 02-02-09 03:14

Birger Sørensen wrote:

> Siden viser dog ikke andet end sorteringsnøglen, bortset fra under
> "Efter sidenummer" hvor man også kan få noten vist...

Jeg går ud fra, det er i Opera, du mener.
Den virker her, både i FF 3 samt i IE6.
Opera har jeg ikke, men det virker heller ikke rigtigt i Konqueror.

I Konqueror ser det ud som om det går galt ved .nextSibling i javascriptet,
og dermed ekspanderes view'et ikke.

Det er kun et hobbyprojekt, som jeg ikke ved om skal bruges til noget, så
jeg har ikke undersøgt 'problemet' nærmere.

Mht. fejl, så er jeg lidt uenig med W3's validator.
En URI er defineret som CDATA, og skal dermed ikke escapes.
Fra RFC'en:
2.2. Reserved Characters

Many URI include components consisting of or delimited by, certain
special characters. These characters are called "reserved", since
their usage within the URI component is limited to their reserved
purpose. If the data for a URI component would conflict with the
reserved purpose, then the conflicting data must be escaped before
forming the URI.
min brug af & er netop til det 'reserved' purpose, og ikke data, så den skal
ikke escapes, hverken jfr. DTD'en eller RFC'en.

Stig Johansen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 02-02-09 04:02

Stig Johansen forklarede den 02-02-2009:

> [...]
> min brug af & er netop til det 'reserved' purpose, og ikke data, så den skal
> ikke escapes, hverken jfr. DTD'en eller RFC'en.

Det var i FF 3.0.5.

Og jeg er tilbøjelig til at holde med dig omkring &.
Problemet er der ikke med ?:/ og de andre. Det er fordi & opfattes som
starten på en entity - ikke egentlig fordi & er en reserveret karakter
i forbindelse med en URI.
Ved så ikke lige hvordan det er med entity's i CDATA....

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 02-02-09 11:32

"Birger Sørensen" <sdc@bbsorensen.com> wrote in message
> Det var i FF 3.0.5.

Skal det forstås sådan, at 'viewet' ikke ekspanderer og kollapser i FF 3.0.5
?
Jeg kører selv FF 3.0.5, og her virker det.

Men mht. Opera, så skifter jeg (via javascript) mellem
..style.display = 'none' ;
og
..style.display = '' ;

måske er det dér det halter med Opera, hvis den ikke laver en 'fallback' til
default?

--
Med venlig hilsen/Best regards
Stig Johansen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 02-02-09 19:01

Den 02-02-2009, skrev Stig Johansen:
> [...]
> .style.display = '' ;
>
> måske er det dér det halter med Opera, hvis den ikke laver en 'fallback' til

FF3.05 er også den jeg bruger.
http://w-o-p-r.dk/ufo/open.notes.database.asp åbener en side hvor jeg
trykker på det link der er "Ufo_arkiv_notes"
Åbner 3 frames - den øverste fortæller at jeg er i den jeg har åbnet.
en frame til venstre opfattes som menu. Der er øverst 3 link - de to
første er 404'ere, det tredie er til et restricted area.
Så står der "View name" - ikke et link. Derunder er 5 link - Efter
alder, efter dato ...
Hvad der vises ved de øvrige link, kan du se her...
http://bbsorensen.com/test/ufo1.jpg
http://bbsorensen.com/test/ufo2.jpg
http://bbsorensen.com/test/ufo3.jpg
http://bbsorensen.com/test/ufo4.jpg
http://bbsorensen.com/test/ufo5.jpg
Jeg ved ikke helt hvad du mener med at viewet expanderer - kolonnerne
er der tilsyneladende, men de har ikke noget indhold.
Undtaget "Efter sidenummer" (ufo4), hvor også linkene virker - show
giver info på en anden led, mens edit selvfølgelig giver et restricted
area.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 03-02-09 06:09

Birger Sørensen wrote:

> [...]
> en frame til venstre opfattes som menu. Der er øverst 3 link - de to
> første er 404'ere, det tredie er til et restricted area.

Først vil jeg lige fortælle at der er tale om en kopi af noget 'work in
(slow) progress', så jeg har kun kopieret de aller nødvendigste filer over
aht. vedligeholdelse, så nogle af punkterne i venstre frame er slet ikke
kopieret over, og giver dermed en 404.

Nu er det her en FUT ovre fra dk.videnskab, hvor jeg havde forklaret at der
p.t. intet sikkerhed er indbygget, så jeg bliver nødt til at styre det på
IP adresse(r).

Men det, der er interessant, og som jeg er overrasket over ikke virker i
Opera, er det 'kollapsable view'.

Det foregår ved, at ASP scriptet blot returnerer en 'rå' table, og hvis der
er makeret 'collapsable', er der et javascript, der løber tabellen igennem,
og danner nogle 'overskrifts' <tr>+<td>.
Samtidig sættes de underliggende rækker til display='none'.

Dermed kommer outputte til at se ud som:

> Hvad der vises ved de øvrige link, kan du se her...
> http://bbsorensen.com/test/ufo1.jpg
> Jeg ved ikke helt hvad du mener med at viewet expanderer - kolonnerne
> er der tilsyneladende, men de har ikke noget indhold.

Når man efterfølgende klikker på 'overskrifts rækkerne', skulle det gerne se
sådan her ud:
<http://w-o-p-r.dk/ufo/ufoview.png>

Det er tilsyneladende denne 'togglefunktion', der ikke virker i Opera.

(og heller ikke i min Konqueror, men den er vist 5 år gammel).

Og se bort fra borders, og farver, da det p.t. kun er for at 'se teknikken'
virke.
Så jeg har intet gjort ud af opstillinger og styles indtil videre.

Konqueror er ligegyldig, men det kan godt bekymre mig, at det tilsynaladende
ikke virker i Opera.

Bertel nævnte noget om, at 'overskriftsrækkerne' skifter farve, hvilket
indikerer, at selve funktionen bliver kaldt ved klik, men behandlingen af
de underliggende rækker fejler.
Her kan det være 2 ting, enten at .nextSibling ikke fungerer efter
hensigten, eller at display='' ikke 'synliggør' rækkerne.
Eller noget 3. ?

Jeg vil helst ikke downloade Opera for at teste, da min udviklingsmaskine er
ubehagelig tæt på at løbe tør for plads.

Stig Johansen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 03-02-09 11:01

Stig Johansen:

> [...]
>
> Jeg vil helst ikke downloade Opera for at teste, da min udviklingsmaskine er
> ubehagelig tæt på at løbe tør for plads.

Det ser rigtigt ud i FF.

Opera (9.63) farver rigtigtnok felterne, men folder ikke ud.
Giver heller ikke scriptfejl - til gengæld forstår den heller ikke al
din css.

http://bbsorensen.com/test/opera_ufo.jpg

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 04-02-09 01:10

Birger Sørensen wrote:

> [...]
>
> Opera (9.63) farver rigtigtnok felterne, men folder ikke ud.
> Giver heller ikke scriptfejl - til gengæld forstår den heller ikke al

Ok, takker.
Det er lidt ærgreligt Opera ikke kan finde ud af det, når selv IE6 (næsten)
kan, men sådan er det åbenbart.
Men det er nu ikke mit CSS du viser der.

Stig Johansen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 04-02-09 02:13

Stig Johansen kom med følgende:

> Ok, takker.
> Det er lidt ærgreligt Opera ikke kan finde ud af det, når selv IE6 (næsten)
> kan, men sådan er det åbenbart.
> Men det er nu ikke mit CSS du viser der.

Doh...
Troede da, at der blev vist fejl for aktivt vindue, og ikke for alle
sider i een stor bunke...
Konstaterer så bare, at Opera ikke kan fortolke de officielle sider om
Opera. Om man så skal undre sig den ene eller den anden vej... :/

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 04-02-09 03:11

Birger Sørensen wrote:

> [...]
> Konstaterer så bare, at Opera ikke kan fortolke de officielle sider om
> Opera. Om man så skal undre sig den ene eller den anden vej... :/

Hvad fanden laver du på denne tid :)
Min FF laver det samme(hele bunken) i error console.
Men bortset fra det, så fik jeg toggle til at virke i Konqueror.

Det kan være det var det samme 'problem' i Opera.

Stig Johansen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 04-02-09 03:32

Stig Johansen frembragte:

> Hvad fanden laver du på denne tid :)
> Min FF laver det samme(hele bunken) i error console.
> Men bortset fra det, så fik jeg toggle til at virke i Konqueror.
>
> Det kan være det var det samme 'problem' i Opera.

Jeg er jo vant til at bruge FireBug i FF. Den viser kun de ting der er
relevant for den aktive side B-)

Hvis du har uploaded løsningen til koqueror, så var det ikke det samme
problem i Opera. Det virker stadig ikke :'(

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 04-02-09 06:18

Birger Sørensen wrote:

> Jeg er jo vant til at bruge FireBug i FF. Den viser kun de ting der er
> relevant for den aktive side B-)

Jeg har godt set det med Firebug, og må indrømmer, at jeg ikke helt er klar
over hvordan forholdet er mellem Web developer og Firebug.

Det kunne være rart hvis der fandtes en slags oversigt over faciliteter.
Mit umiddelbare indtryk er at de overlapper hinanden, men da jeg ikke har
kigget på Firebug kan jeg ikke udtale mig om det.

> Hvis du har uploaded løsningen til koqueror, så var det ikke det samme
> problem i Opera. Det virker stadig ikke :'(

Det har jeg, og Øv.
Jeg gør det, at jeg erstatter indholdet i den første <td> med &nbsp;
Derefter looper jeg så længe .innerHTML = '&nbsp;'.
Det viste sig, at Konqueror parsede indholdet til chr(160), så .innerHTML
derefter var chr(160), og ikke '&nbsp;'.

Det kan være Opera gemmer det som noget 3., men da jeg ikke har Opera, kan
jeg ikke lige teste det.

Stig Johansen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 04-02-09 12:33

Stig Johansen har bragt dette til os:

> [...]
> derefter var chr(160), og ikke '&nbsp;'.
>
> Det kan være Opera gemmer det som noget 3., men da jeg ikke har Opera, kan

Kan hænde Opera har noget cache bøvl også.
Det virker faktisk lige nu i Opera - men det gjorde det altså ikke i
går.

Jeg har kun Opera til at teste med, og ingen værktøjer installeret til
den, så det er begrænset, hvor meget jeg kan finde ud af der.

Men lige nu, virker det i Opera som i FF... :D

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 04-02-09 14:56

Birger Sørensen wrote:

> Kan hænde Opera har noget cache bøvl også.
> Det virker faktisk lige nu i Opera - men det gjorde det altså ikke i
> går.

Det lyder godt, men sk*de cache.
Jeg kan huske det kom med IE4-5 stykker, og 'de andre' er nok fulgt med
fordi det ellers ville se ud som om IE er meget 'hurtigere'.

Det er squ da nemt nok at lade som om man er hurtig ved at bruge cachen, men
ulempen er, at man aldrig ved om man har den sidste nye version.

Kim Ludvigsen(tror jeg nok det var) kom med en opskrift på hvordan man
konfigurerer FF til at tjekke hver gang, så det løste mit 'problem' med FF.

Stig Johansen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 04-02-09 15:09

Stig Johansen har bragt dette til verden:

> [...]
> konfigurerer FF til at tjekke hver gang, så det løste mit 'problem' med FF.

Det løste også mit en overgang.
Ved ikke om det følger med opdatering, men 3.05 har problemerne hos mig
igen (og svjv. har jeg ikke nogen proxy imellem - problemet kun
konstateret med linkede css filer).
Og FF har ny opdatering (igen, igen) i dag.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 02-02-09 21:14

"Stig Johansen" skrev

> [...]
>
> Jeg har oprettet et par eksempler på views, hvor nogle er
> kollapsable/grupperet, så man få et indtryk af ideen.

Interrupt from ...

Sent: Monday, February 02, 2009, CET 12:56, GMT 11:56
Subject: Re: Tabel 1-8 "udprintning" ? -
Was: DATA-output (Dato sorteret) -
Was: Danmarks hemmelige UFO-arkiv åbnet
8388 news:gm6n1o$1qvr$1@newsbin.cybercity.dk

> [...]
> Noget, som nok mange også vil finde ret relevant, er, OM den visuelle
> observation er blevet *bekræftet* på radar.
>
> 2.
> Dernæst kunne det være rart, om arkivet er i stand til at sortere data fx.
> på samme måde som Outlook Express; altså hvor man på en hurtig måde
> inddeler tabellen efter dato/sted/radar/pålidelighed (betjent kontra
> skoleelev) osv.
>
> -
>
> Husk - for øvrigt - at tjekke mine oplysninger, idet jeg desværre ofte
> begår læse- og skrivefejl (er desværre ved at blive lidt ordblind) ...

Jeg var lige inde på websiden i eftermiddags. Jeg synes, den ser godt
ud. DATA-sorteringen er hurtig enkel og ligetil, så tillykke med det ...

Så mangles der "bare" lige at tilføje de ca. 15.000 UFO-rapporter fra
SUFOI ...

Hmm ... (memory on from) ...

8356 news:glqf4r$8t9$1@newsbin.cybercity.dk

> Dermed har Danmark fulgt efter USA, England og Frankrig, der allerede har
> gjort offentliggjort arkiverne over ufoobservationer.

Det franske arkiv kendes allerede ...

8353 news:glq375$475$1@newsbin.cybercity.dk

> ... > Adressen på CNES skulle (vist nok) være: http://www.cnes.fr

Men hvor på Internettet finder jeg - for øvrigt - det engelske og det
amerikanske militær-UFO-arkiv ?

Med venlig hilsen,
Last OUTPUT: 8389 news:gm6n2o$1qvv$1@newsbin.cybercity.dk
http://groups.google.com/group/no.kultur.folklore.ufo/msg/3e916b6e1fa8a8f8