opdatere BIOS på nyt bundkort
Fra : Ukendt

Dato : 31-01-09 19:13

Hej!
Har lige købt nyt hardware, men det spiller ikke rigtig godt.

Bundkortet er et Abit I-45C med Intel 945GC chipset.

I BIOS under punktet PC HEALTH står der,
at CPU'en er 98 grader celsius varm, selv ved en koldstart.

CPU er en Core2Duo E8400.

Min teori er, at BIOS ikke kender CPU'en.
Jeg har ballade med at installere Windows på maskinen (se mit indlæg i
dk.edb.system.ms-windows)
og vil høre, om jeg kan opdatere BIOS uden at have Windows inde?

Jeg ved ikke om bundkortet er defekt eller hvad, men jeg kunne forestille
mig at BIOS skal opdateres for at kunne arbejde sammen med CPU'en?

Forslag?

Claus

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 31-01-09 23:32

"CK®" <kaplovsnabelategnimagedotdk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Jeg ved ikke om bundkortet er defekt eller hvad, men jeg kunne forestille
> mig at BIOS skal opdateres for at kunne arbejde sammen med CPU'en?

Med sådan en varme på cpu kan jeg godt forstå, at den ikke opfører sig
normalt. Du har vel husket at smøre kølepasta på? Hvis du har det, tyder det
på, at køleren ikke sidder rigtigt eller at kølepastaen ikke er fordelt
rigtigt.
En cpu bliver ikke varm fordi den står forkert i bios.

Kurt

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 01-02-09 00:32

CK® wrote:
> Har lige købt nyt hardware, men det spiller ikke rigtig godt.
> Bundkortet er et Abit I-45C med Intel 945GC chipset.
> I BIOS under punktet PC HEALTH står der,
> at CPU'en er 98 grader celsius varm, selv ved en koldstart.

Når den bliver så varm så hurtigt, må der være meget dårlig kontakt
mellem cpu og køler.
Kunne være der mangler kølepasta, eller måske sidder køleren ikke
korrekt, nok nærmere det sidste.

Hvilken køler har du?

Man skal trykke de 'pinde', som holder køleren, meget kraftigt i bund.
De skal være drejet til den side modsat pilen, inden de trykkes i, og
der skal først drejes på dem hvis køleren skal af igen.

Hvis man prøver at gøre det i kabinettet, vil det føles som om man er
ved at knække bundkortet, og jeg véd helt ærligt ikke om det kan holde
til det.

Det smarteste vil være, at lægge bundkortet på en ikke-ledende plade
inden man sætter det i, og trykke køleren fast dér.

Det kunne godt lyde som om du bør have det ud igen og evt. få dig en
bedre køler, og trykke køleren ordentligt fast.

> CPU er en Core2Duo E8400.
> Min teori er, at BIOS ikke kender CPU'en.

Det skulle ikke gøre nogen forskel for temperaturen ved opstart.

> Jeg har ballade med at installere Windows på maskinen (se mit indlæg i
> dk.edb.system.ms-windows)

Ja, det er ikke så mærkeligt med den temperatur.

> og vil høre, om jeg kan opdatere BIOS uden at have Windows inde?

Ja, men det må så absolut frarådes, når temperaturen er så høj, og det
hjælper næppe noget, fordi det højst sandsynligt er et fysisk problem og
ikke et software-problem.

Fra : Mads

Dato : 01-02-09 00:51

On Sat, 31 Jan 2009 19:13:13 +0100, "CK®"
<kaplovsnabelategnimagedotdk> wrote:

> [...]
>
>I BIOS under punktet PC HEALTH står der,
>at CPU'en er 98 grader celsius varm, selv ved en koldstart.

Du er sikker på at den ikke viser temperaturen i Fahrenheit ?
98°F er jo kun 36°C og ville være en helt fin temp lige efter opstart.

Bare en tanke

mvh Mads

Fra : Finn og Angela

Dato : 01-02-09 01:02

CK® skrev:
> [...]
>
> Jeg ved ikke om bundkortet er defekt eller hvad, men jeg kunne forestille
> mig at BIOS skal opdateres for at kunne arbejde sammen med CPU'en?

Hvis din 8400 er en EO stepping, kan det tænkes at Bios ikke
understøtter den korrekt.

Problemet er her, at Abit formentlig er gået konkurs og der i så fald
ikke vil komme de nødvendige Biosopdateringer til deres produkter.

Bedste råd er at bruge fortrydelsesret, hvis det er muligt.

Hvis ikke, check denne tråd for seneste Bios´er, der muligvis giver
EO-understøttelse:
http://www.theraptorpit.com/forum/index.php?showtopic=2608&st=0

(kan selvf. ikke udelukkes at mb er defekt)

Hilsen Finn

Fra : Ukendt

Dato : 01-02-09 16:14

Hej igen!

Tak for alle svarene og forslagene.

Jeg har besluttet at returnere bundkortet, det er garanteret
det, som laver balladen.
Og hvis Abit er gået nedenom og hjem, tja, det er
muligvis forklaringen på, at deres hjemmeside ikke
virker ordentligt. Jeg kunne godt prøve at opdatere BIOS, men tør ikke at
tage chancen.
Hvis det nu ikke hjælper, så er det ikke sikkert at jeg kan
returnere bundkortet som defekt.

Næ, jeg benytter mig af min returret og sender skidtet tilbage som alm.
fortrydelse.

Jeg er iøvrigt ret sikker på, at køleren (Intel's egen box-køler) slutter
godt nok til cpu'en. Og jeg er også sikker på, at cpu'en ikke er 98 grader
Celsius varm, for jeg kan sagtens tage på den uden at den føles særligt
varm.

Anyway, tak igen for responsen.

Claus

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 01-02-09 17:57

CK® wrote:

> godt nok til cpu'en. Og jeg er også sikker på, at cpu'en ikke er 98 grader
> Celsius varm, for jeg kan sagtens tage på den uden at den føles særligt

Hvis køleren ikke sidder som den skal, så bliver den heller ikke varm,
selvom CPU'en koger af.

Jesper Poulsen

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-09 17:35

"Jesper Poulsen" skrev i en meddelelse
> Hvis køleren ikke sidder som den skal, så bliver den heller ikke varm,
> selvom CPU'en koger af.

Nej, men selve cpu'en var heller ikke varm.
Never mind, skidtet ryger retur i morgen.

CK

Fra : Finn og Angela

Dato : 04-02-09 18:25

CK® skrev:
> [...]
> Celsius varm, for jeg kan sagtens tage på den uden at den føles særligt

velbekommen

Finn

Fra : J. E.

Dato : 08-02-09 21:36

"CK®" <kaplovsnabelategnimagedotdk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til cpu'en. Og jeg er også sikker på, at cpu'en ikke er 98 grader Celsius varm, for
> jeg kan sagtens tage på den uden at den føles særligt varm.

Det kan let være en fejl i din BIOS og de data du aflæser er kun et resultat
af nogle koder i BIOS der omsættes til temp. du kan aflæse. Derfor kan du
sagtens opleve at aflæse en temp. og virkeligheden er en helt anden.

Fra : Kenneth

Dato : 06-02-09 13:11

Finn og Angela wrote:
> Problemet er her, at Abit formentlig er gået konkurs og der i
> så fald ikke vil komme de nødvendige Biosopdateringer til
> deres produkter.

Bundkort afdelingen blev lukket d. 31 december. Abit
eksistere stadig, men nej der vil højst sandsynlig ikke
komme nye BIOS opdateringer.

Med Venlig Hilsen / With Best Regards
Kenneth Iversen