Radio buttons til at vælge funktion
Fra : Philip Brechmann

Dato : 31-01-09 14:41

Hej, jeg har arbejdet med dette script i et par timer nu og kan
bare ike få det til at virke. Hver enkel del virker for sig selv,
men det er den del vær personen vælger ved hjælp af en radio knap
hvilken funktion der skal bruges der ikke virker. Scriptet kan
findes på http://memedia.dk/test

Index filen ser sådan ud:
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<head>
charset=ISO-8859-1">
<title>Untitled Document</title>
<script type="text/javascript" src="js.js" /></script>
</head>

   <form method="post">
<input type="radio" name="valgt" />Adding<input
type="radio" name="valgt" />Deleting<input type="radio"
name="valgt" />Before<br />
Paragraph # <select
</select>
<input type="submit" />
</form>
Scriptet ser således ud
window.onload = initAll;

function initAll() {
   document.getElementsByTagName("form")[0].onsubmit = denValgte;
}

function denValgte() {
   actionType = -1;
   var antalRadios =
document.getElementsByTagName("form")[0].valgt;

   for(i = 0; antalRadios.length; i++) {
      if(antalRadios[i].checked) {
         actionType = i;
      }
   }
   switch(actionType) {
      case 0:
         adding;
         break;
      case 1:
         deleteP;
         break;
      case 2:
         insertBefore;
         break;
      default:
         alert("Du skal vælge hvad du vil");
   }

   return false;
}

function insertBefore(){
   var inTekst = document.getElementById("textArea").value;
   var createTekst = document.createTextNode(inTekst);
   var createP = document.createElement("p");
   createP.appendChild(createTekst);

   var skalF = document.getElementById("tller").selectedIndex;
   var pladsen = document.getElementById("pArea");
   var pTagget = pladsen.getElementsByTagName("p");
   var denF = pTagget.item(skalF);
   pladsen.insertBefore(createP, denF)
}

function adding() {
[...]

   pladsen.appendChild(createP);

}

function deleteP() {
   var pladsen = document.getElementById("pArea");
   var skalKilles = document.getElementById("tller").selectedIndex;
   var pTags = pladsen.getElementsByTagName("p");
   var killP = pTags.item(skalKilles);
   pladsen.removeChild(killP);

}

På forhånd tak for hjælpen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 31-01-09 15:14

"Philip Brechmann" <pab-89@hotmail.com> skrev

> [...]
> men det er den del vær personen vælger ved hjælp af en radio knap
> hvilken funktion der skal bruges der ikke virker. Scriptet kan

Hvad skal der ske, når vi klikker på radioknapperne?

Fra : Philip Brechmann

Dato : 31-01-09 15:19

Philip Nunnegaard wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:
> "Philip Brechmann" <pab-89@hotmail.com> skrev

> Hvad skal der ske, når vi klikker på radioknapperne?

den første skal tilføje en tekst efter den sidste parafraph nummer 2
skal delete den du har valgt, nummer 3 skal indsætte en paragraph
før den du har valgt. Alle funktionerne virker er kun function
denValgte der ikke virker

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 31-01-09 15:31

> [...]

> skal delete den du har valgt, nummer 3 skal indsætte en paragraph
> før den du har valgt. Alle funktionerne virker er kun function

Jeg kan ikke se noget sted i html-koden hvor javascript-funktionerne som du
har defineret i js.js kaldes.
Jeg savner noget a la:
<input type="radio" name="valgt" onclick="adding()" />Adding