Andet multimedie
bentjuul 3670
Autofigur
Fra : Jette Nyvang Larsen

Dato : 28-01-09 01:04

Hej

Jeg vil meget gerne finde en tegning af en hestesko - man skal kunne skifte
farve på den - altså fylde ud med forskellige farver - ligesom man kan i
autofigurerne i Word og Publisher (og sikkert meget andet).

Jeg har ledt på clipart og mange andre steder på nettet, men har ikke kunnet
finde sådan en - mon der er nogen, der kan hjælpe mig med det? så vil jeg
blive meget glad.

Hilsen Jette

Fra : Rado

Dato : 28-01-09 12:09

On Wed, 28 Jan 2009 01:03:44 +0100, "Jette Nyvang Larsen"
<jenyla@privat.dk> wrote:

> [...]
>farve på den - altså fylde ud med forskellige farver - ligesom man kan i
>autofigurerne i Word og Publisher (og sikkert meget andet).

Der dukker en hel del op i Word 2007 når jeg søger på "horseshoe"
under clipart med "Web Collections/Microsoft Office Online"
tilvalgt", se her:

http://zantra.dk/temp/hsclip1.gif
http://zantra.dk/temp/hsclip2.gif

Hvis du har en anden udgave af Word hvor de ikke er tilgængelige så
find nogen på billedet du kan bruge, så kan jeg sende kopier til dig.

--
Rado

Fra : emjeppesen

Dato : 28-01-09 12:29

Jette Nyvang Larsen skrev:

>Jeg vil meget gerne finde en tegning af en hestesko - man skal kunne skifte
>farve på den - altså fylde ud med forskellige farver - ligesom man kan i
>autofigurerne i Word og Publisher (og sikkert meget andet).

Brug en cliparthestesko Bare søg på hestesko. Der dukker adskillige
eksempler op ved søgning.
I Word 2007 er der en funktion, som hedder omfarv og som gør det let
at skifte farve på en clipart.

Hilsen emj

Fra : Jette Nyvang Larsen

Dato : 29-01-09 00:27

Tak for svarene, men problemet er ikke at finde et billede af en hestesko,
jeg har også nogen stykker i Word 2003
Problemet er at den skal kunne få forskellige farver - og jeg har ikke Word
2007, hvor der åbentbart er en fuktion til omfarvning.

Hilsen Jette

Fra : emjeppesen

Dato : 29-01-09 02:32

Jette Nyvang Larsen skrev:

>Word 2003
>Problemet er at den skal kunne få forskellige farver

Prøv at spørge word-folkene i
dk.edb.tekst.ms-word

Hilsen emj

Fra : Rado

Dato : 29-01-09 03:53

On Thu, 29 Jan 2009 00:27:19 +0100, "Jette Nyvang Larsen"
<jenyla@privat.dk> wrote:

> [...]
>Problemet er at den skal kunne få forskellige farver - og jeg har ikke Word
>2007, hvor der åbentbart er en fuktion til omfarvning.

Mange af dem i Word er vektor filer (wmf), her kan du ændre farven på
de forskellige objekter (en vektor tegning består som regel af flere
uafhængige objekter) i et vektor program. Du kan f.ex. gøre det med
Inkscape (gratis), se Flash video her:

http://zantra.dk/temp/clipedit/clipedit.html

--
Rado

Fra : emjeppesen

Dato : 29-01-09 07:37

Rado skrev:

> [...]
>de forskellige objekter (en vektor tegning består som regel af flere
>uafhængige objekter) i et vektor program. Du kan f.ex. gøre det med

Man kan også gøre det i word. WMF er ikke normale/rigtige
vektortegninger, men en speciel MS-udgave.
Hilsen emj

Fra : Rado

Dato : 29-01-09 11:35

On Thu, 29 Jan 2009 07:36:57 +0100, emjeppesen <emj@> wrote:

>WMF er ikke normale/rigtige
>vektortegninger, men en speciel MS-udgave.

Hvordan definerer du en "normal/rigtig" vektortegning"?

--
Rado

Fra : emjeppesen

Dato : 29-01-09 14:52

Rado skrev:

>Hvordan definerer du en "normal/rigtig" vektortegning"?

vektorgrafik er defineret her
http://da.wikipedia.org/wiki/Vektorgrafik

og adskiller sig fra Windows Metafiler *.wmf *.emf ved at Windows
metafiler indeholder både vektorgrafik og bitmapgrafik i samme
billede.

http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Metafile

Hilsen emj

Fra : Rado

Dato : 29-01-09 17:07

On Thu, 29 Jan 2009 14:51:36 +0100, emjeppesen <emj@> wrote:

> [...]
>
>og adskiller sig fra Windows Metafiler *.wmf *.emf ved at Windows
>metafiler indeholder både vektorgrafik og bitmapgrafik i samme

OK. Det gælder nu også flere andre formater, f.ex. kan .xar (Xara
Xtreme) og .dpp (DrawPlus) filer også indeholde begge dele. Tendensen
går jo i retning af at programmerne kan kan håndtere begge dele. Er
der ikke også noget med at PhotoShop kan håndtere vektorgrafik nu?

--
Rado

All the answers are already within us.
It's finding the corresponding questions
that's so darned difficult.
- Swami Beyondananda

Fra : emjeppesen

Dato : 29-01-09 18:27

Rado skrev:

> [...]
>går jo i retning af at programmerne kan kan håndtere begge dele. Er
>der ikke også noget med at PhotoShop kan håndtere vektorgrafik nu?

Jeg ved ikke om man kan lave vektorgrafik i PhotoShop. Jeg tvivler.
Adobe har jo Illustrator til den slags. At Photoshop kan vise
vektorgrafik er ikke det samme som at kunne håndtere vektorgrafik.
At et program kan håndtere vektorgrafik er slet ikke det samme som at
programmet kan håndtere Windows Metafiler.
At et program kan åbne og vise Windows Metafiler er ikke det samme som
at det kan gemme en windows Metafil.
MS har deres egne programmer til redigering af deres egne filformater.
F.eks. Microsoft Office Picture Manager

Det er blevet ret almindeligt at de forskellige
billedbehandlingsprogrammer kan åbne hinandens filformater, men ikke
på en måde, så man kan fortsætte eller ændre på f.eks redigeringer,
som man har påbegyndt.

Fidusen ved at bruge et billedbehandligsprograms eget format er, at
man kan gemme sine handlinger i filen og fortsætte næste dag med at
arbejde videre på samme fil og endda fortyde nogle af de handlinger,
som man har lavet på et tidligere tidspunkt.
Det er praktisk, hvis man sidder med et større projekt med en masse
lagarbejde, masker og hvad ved jeg, at man så kan gemme sin fil og
fortætte, hvor man slap en anden dag.
En sådan fil, kan sagtens åbnes i et andet program, men så går
handlingerne tabt og man kan ikke ændre på noget, som man lavede i
går.

Hilsen emj

Fra : Rado

Dato : 30-01-09 13:30

On Thu, 29 Jan 2009 18:27:20 +0100, emjeppesen <emj@> wrote:

> [...]

>programmet kan håndtere Windows Metafiler.
>At et program kan åbne og vise Windows Metafiler er ikke det samme som

Nej, men dem jeg kender til kan, bl.a. Inkscape, Xara Xtreme,
DrawPlus.

> [...]
>arbejde videre på samme fil og endda fortyde nogle af de handlinger,
>som man har lavet på et tidligere tidspunkt.

Det med fortrydelsen er rigtigt nok, men det har vel næppe den store
betydning i de fleste tilfælde.

> [...]
>En sådan fil, kan sagtens åbnes i et andet program, men så går
>handlingerne tabt og man kan ikke ændre på noget, som man lavede i

Det kan man nu godt, man kan bare ikke gøre det ved blot at bevæge sig
baglæns i Undo historikken. Selv Bezier kontrol punkterne er bevaret
hvis man f.ex. åbner en wmf fil i ovennævnte programmer. Og man kan
definere nye lag og flytte eksisterende elementer til dem osv.

Sålænge man kan redigere det bestående samt lave nyt kan man jo i
realiten gøre alt, der er måske bare lidt mere arbejde med det. Og
sådan noget som at ændre farver, som var problemet i tråden her, er
der intet som helst problem i. Der er nok nogle begrænsninger men
sådan rent elementær redigering er der normalt ingen problemer i.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-01-09 08:53

emjeppesen skrev:

> Jeg ved ikke om man kan lave vektorgrafik i PhotoShop. Jeg tvivler.

Det har man kunnet siden version 2.51, hvor penværktøjet blev
introduceret, og alle værktøjer, der i dag ligger på U-tasten,
laver vektorgrafik, som kan bevares som vektorer hele vejen til
output.

--
Hilsen
Madsen

Fra : emjeppesen

Dato : 30-01-09 12:02

Thomas G. Madsen skrev:

> [...]
>introduceret, og alle værktøjer, der i dag ligger på U-tasten,
>laver vektorgrafik, som kan bevares som vektorer hele vejen til

Tak, så ved jeg da det
Jeg må indrømme, at jeg aldrig har kunnet finde ud af at lave
vektorgrafik, så det holder jeg mig fortsat fra.

Hilsen emj

Fra : Rado

Dato : 30-01-09 13:34

On Fri, 30 Jan 2009 08:53:03 +0100, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>introduceret, og alle værktøjer, der i dag ligger på U-tasten,
>laver vektorgrafik, som kan bevares som vektorer hele vejen til

Nå OK, jeg har nu aldrig tænk på Bezier værktøjerne som vektor grafik,
men det er de vel jo egentlig. Det er dog længe siden jeg har prøvet
Photoshop så jeg kan ikke helt huske hvordan det hele fungerer.