Ka' man skifte skifte bundkort...
Fra : Mogens

Dato : 26-01-09 18:45

....uden at jeg skal geninstallere xp og ubuntu?

Har problemer der skyldes bundkortet, så jeg skifter dette, men beholder
processoren, ram og netkort.

Mvh
Mogens

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 26-01-09 19:16

Mogens wrote:
> ...uden at jeg skal geninstallere xp og ubuntu?

Ja og ja. Linux er ligeglad med det nye bundkort. XP skal der
gennemføres en reparation på.

http://www.michaelstevenstech.com/XPrepairinstall.htm

Jesper Poulsen

Fra : Mogens

Dato : 26-01-09 20:07

> Ja og ja. Linux er ligeglad med det nye bundkort. XP skal der
> gennemføres en reparation på.
>
> http://www.michaelstevenstech.com/XPrepairinstall.htm

Det ser jo interessant ud.
Takker for svaret.
Mogens

Fra : Henrik Laursen

Dato : 27-01-09 16:34

Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> wrote in

> Ja og ja. Linux er ligeglad med det nye bundkort. XP skal der
> gennemføres en reparation på.
>
> http://www.michaelstevenstech.com/XPrepairinstall.htm

Aha, den har jeg ikke hørt eller set før at XP kræver en desideret
reperation hvis man skifter fra et bundkort til et andet.
Min XP-Pro omstillede sig automatisk til det nye bundkort da jeg
skiftede fra Asus til Gigabyte.
Derefter krævede den at jeg skulle registrere mig igen hos MS pga.
den hardware ændring der var sket.

--
Henrik Laursen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 27-01-09 18:14

Henrik Laursen wrote:

> Min XP-Pro omstillede sig automatisk til det nye bundkort da jeg
> skiftede fra Asus til Gigabyte.

Samme chipset?

Jesper Poulsen

Fra : Henrik Laursen

Dato : 28-01-09 05:46

> Samme chipset?

Keine ahnung. Skiftede fra et deffekt Asus Crosshair til et
Gigabyte GA-M56S-S3
Skulle bare have et der kunne snuppe den dual-core AMD'er jeg har.

--
Henrik Laursen

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 26-01-09 19:36

"Mogens" <dsfsdf@sdfsdf.dk> writes:

> ...uden at jeg skal geninstallere xp og ubuntu?
>
> Har problemer der skyldes bundkortet, så jeg skifter dette, men beholder
> processoren, ram og netkort.

Ubuntu burde være ligeglad med bundkortet. XP, derimod...

Hvis du kan købe et tilsvarende bundkort (mærke+model) burde du kunne
skifte lige over uden problemer.

Kai

Fra : Mogens

Dato : 26-01-09 20:09

> Hvis du kan købe et tilsvarende bundkort (mærke+model) burde du kunne
> skifte lige over uden problemer.

Ja, jeg kunne ikke lige få det samme bundkort...
Men jeg prøver nu alligevel.

Mogens

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 26-01-09 20:20

Mogens wrote:

> Men jeg prøver nu alligevel.

Jeg har gjort det mange gange med både 2000 og XP. No problemo.

Jesper Poulsen

Fra : Mogens

Dato : 26-01-09 20:43

> Jeg har gjort det mange gange med både 2000 og XP. No problemo.

Også i et dualboot system?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 26-01-09 20:50

Mogens wrote:

> Også i et dualboot system?

Ja. Du skal starte maskinen op med Ubuntu Live-CD og genopratte GRUB
efter at Windows har været der

Her er nogle guldkorn i den forbindelse:
http://tiny.pl/vf1p

Jesper Poulsen

Fra : Mogens

Dato : 26-01-09 21:12

> Ja. Du skal starte maskinen op med Ubuntu Live-CD og genopratte GRUB
> efter at Windows har været der
>
> Her er nogle guldkorn i den forbindelse:
> http://tiny.pl/vf1p

Okay...det studerer jeg lige.

Men skulle det ske at GRUP og/eller linux skulle tage skade, så er det rart
at vide at Ubuntu er lettere og hurtige at installere end XP.

Mvh
Mogens

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 26-01-09 21:53

Mogens wrote:

> Men skulle det ske at GRUP og/eller linux skulle tage skade, så er det rart
> at vide at Ubuntu er lettere og hurtige at installere end XP.

Hvis du er rigtig smart, så bruger du først dpkg til at lave en liste
over installerede pakker - dpkg kan installere dem igen i tilfælde af
reinstall. /etc er også en god ting at have en kopi af. Faktisk kan man
genskabe en Ubuntu på rekordtid

Jesper Poulsen

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 26-01-09 23:11

Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> writes:

> [...]
> over installerede pakker - dpkg kan installere dem igen i tilfælde af
> reinstall. /etc er også en god ting at have en kopi af. Faktisk kan man

Jeg vil foreslå en kopi af /var også - det kan være guld værd fra tid til anden.

Kai

Fra : Dorph

Dato : 27-01-09 23:55

"Mogens" <dsfsdf@sdfsdf.dk> wrote in message
> ...uden at jeg skal geninstallere xp og ubuntu?

Har lige skiftet mit asus striker II formula (nvidia 780i chipset)
ud med et asus p5e deluxe (intel x48 chipset) og var faktisk
forberedt på at skulle geninstallere min xp. Det var heldigvis
ikke nødvendigt - efter installering af diverse drivere til det
nye bundkort kørte alt perfekt.

Dorph

Fra : mp

Dato : 28-01-09 12:05

> [...]
> forberedt på at skulle geninstallere min xp. Det var heldigvis
> ikke nødvendigt - efter installering af diverse drivere til det

Det lyder jo lovende. Jeg tror der går et par dage endnu inden jeg har mit
nye bundkort....

Fra : Mogens

Dato : 01-02-09 15:47

Hejsa

Så har jeg skiftet bundkort.

Under boot var der fejl allerede under GRUB......
Jeg har så geninstalleret ubuntu, men har fejl hvor linux'en hænger under
boot.
Sjovt nok så kører WinXP perfekt efter opdatering af drivere..

Så det var ikke linux der bare kørte (og den kører stadig ikke)

Mogens

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 01-02-09 17:56

Mogens wrote:

> Under boot var der fejl allerede under GRUB......

Hvilket bundkort kom du fra og hvilket skiftede du til?

> Jeg har så geninstalleret ubuntu, men har fejl hvor linux'en hænger under
> boot.

Fordi den installation du havde i forvejen var helt fin. Der er noget
hardwearerelateret du overser. Hvad er det for noget hardware du har i?

> Så det var ikke linux der bare kørte (og den kører stadig ikke)

Hardware...?

Jesper Poulsen

Fra : mogens

Dato : 04-02-09 19:51

Den Sun, 01 Feb 2009 17:55:42 +0100 skrev Jesper Poulsen:

> [...]
>
> Fordi den installation du havde i forvejen var helt fin. Der er noget
> hardwearerelateret du overser. Hvad er det for noget hardware du har i?

Okay... Jeg har nu fået løst problemet, og nu kører Ubuntu som en drøm.
Jeg tillod mig at geninstallere Ubuntu. Der var åbentbart gået et eller
andet galt.

Jeg takker for assistancen.

Mvh
Mogens