Andet multimedie
bentjuul 3670
linked CMYK profiles i Illustrator
Fra : C. Nielsen

Dato : 25-01-09 19:23

Hej.
Jeg oplever nogle problemer med at farverne skifter når jeg åbner den samme
fil på 2 forskellige computere.
Jeg laver en fil i nogle helt bestemte CMYK farver, den bliver så åbnet på
en anden computer, der rettes lidt i billedet, der gemmes.
Samme fil åbnes så igen på den første computer - her får jeg en besked sådan
her " your current color settings honor CMYK profiles in linked content but
profiles were set to be ignores when this document was created " , for at
åbne filen er jeg nødttil at klikke ignore -
Spørgsmål : hvordan og hvor ændre jeg i adobe Illustrator så den bevarer
filers indbyggede farveprofiler ?

--
Venlig hilsen
Charlotte Nielsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-01-09 09:41

C. Nielsen skrev:

> [...]
> profiles in linked content but profiles were set to be ignores
> when this document was created " , for at åbne filen er jeg

På den computer, du har lavet filen første gang, er 'Color
Management Policies' på CMYK-farver stillet til 'Preserve Embedded
Profiles' og på den anden, er de stillet til 'Preserve Numbers
(Ignore Linked Profiles)'.

> - Spørgsmål : hvordan og hvor ændre jeg i adobe Illustrator så
> den bevarer filers indbyggede farveprofiler ?

Er du sikker på, at du vil have farveprofilerne integreret i
filerne, eller ønsker du blot at bevare farvenumrene?

Hvis det er det sidste, så er det ikke en god idé at integrere
farveprofiler, da det let kan resultere i ændring af farvenumrene
i filen, når den skal videre til andre, som f.eks. trykkerier
eller grafikere med andre farveindstillinger end dig selv eller
manglende forståelse for farvestyring generelt, men indstillingerne
finder du i 'Edit'-menuen under punktet 'Color Settings'.

--
Hilsen
Madsen

Fra : C. Nielsen

Dato : 26-01-09 17:39

> [...]
> manglende forståelse for farvestyring generelt, men indstillingerne
> finder du i 'Edit'-menuen under punktet 'Color Settings'.

Hej Madsen.

Tak for dit svar, som giver god mening. Jeg har rettet til " preserved
numbers " og det virker. Tak, det var skønt.

Men hvad er det mest "rigtige" ? Eller er det normalt at skifte rundt i
indstillinger alt efter opgavens art ?

I den givne opgave hvor vi har fået nogle helt faste CMYK værdier, der skal
bruges til alt, vil det være at sætte indstillingen til ikke at integrere
farveprofilen, da det på denne måde er farvens nummer der huskes - som jeg
læser dit svar.

Men hvis vi lavet en illustration og gerne vil være sikker på at resultatet
er så tæt på det som vi har valgt af farver, vil det så være bedre at
integrere en bestemt farveprofil ?
Hvornår er det i det hele taget bedst at vælge integrerede farveprofiler ?
Ofte laver vi illustrationer i rgb som så viderer bearbejdes af andre, og
både skal bruges som rgb og CMYK filer, her troede jeg faktisk at det var
vigtigt at integrere en farveprofil - eller er jeg forkert på den ? og hvad
vil være mere det mest optimale ?

--
Venlig hilsen
Charlotte Nielsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-01-09 11:14

C. Nielsen skrev:

> Tak for dit svar, som giver god mening. Jeg har rettet til "
> preserved numbers " og det virker. Tak, det var skønt.

Herligt og velbekomme.

> Men hvad er det mest "rigtige" ? Eller er det normalt at skifte
> rundt i indstillinger alt efter opgavens art ?

Det kommer an på, hvad opgaven går ud på, og om alle led i kæden
fra skabelsen af filen til output er baseret på en farvestyret
arbejdsgang/workflow eller ej, så det er svært at sige, hvad der
er det rigtige eller mest fornuftige uden at kende til alle led i
kæden og ikke mindst hvad deres viden om farvestyring er.

> [...]
> indstillingen til ikke at integrere farveprofilen, da det på
> denne måde er farvens nummer der huskes - som jeg læser dit

Ja i sådan et tilfælde, ville jeg vælge enten 'Preserve Numbers
(Ignore Linked Profiles)' eller 'Off' i 'Color Management Policies',
hvilket er den oftest brugte indstilling til arbejdsgange, hvor det
gælder om at bevare nogle bestemte farvenumre hele vejen igennem
til output.

> Men hvis vi lavet en illustration og gerne vil være sikker på at
> resultatet er så tæt på det som vi har valgt af farver, vil det
> så være bedre at integrere en bestemt farveprofil ?

Jo, hvis du med valg af farver mener farveoplevelsen, for ved at
intetegrere en farveprofil, fortæller du modtageren, hvordan farven
ser ud, så vedkommende har mulighed for at konvertere til en profil,
som passer til hans udstyr. På den måde kan man bevare den samme
farveoplevelse hele vejen igennem, men så er ens arbejdsgang heller
ikke baseret på farvenumre, men i stedet på farveoplevelser.
Når man konverterer til en anden farveprofil, ændres farvenumrene,
men farveoplevelsen bevares så vidt mulig.

> [...]
> filer, her troede jeg faktisk at det var vigtigt at integrere en
> farveprofil - eller er jeg forkert på den ? og hvad vil være

Der er meget stor fornuft i at basere sine arbejdsgange på RGB,
da man derved har størst mulighed for at genbruge den samme fil til
vidt forskellige formål (tryk, web, print), hvis man så blot sørger
for til slut at konvertere til den rigtige output-profil, som passer
til det medie, filen nu engang skal bruges til.

Det eneste "giftige" jeg kan få øje på ved en RGB-baseret arbejdsgang
er i situationer, hvor men f.eks. har en sort farve, som kun skal
komme ud på den sorte plade ved tryk i CMYK. Det kunne f.eks. være
sort brødtekst, som skal fremstå skarpt i 10 pkt. eller mindre.
Så lille en skrift har stor chance for at blive utydelig, hvis den
ligger på flere plader pga. mispasning på trykkeriet.

Definerer man den sorte farve i RGB, så har man ingen mulighed for
at styre, hvor mange plader, den skal havne på ved konvertering til
CMYK, medmindre man bruger såkaldte Device Link-profiler, men det
er ikke særlig udbredt herhjemme endnu, da der indtil videre ikke
har været understøttelse for dem i Adobes programmer. Dog skulle
CS4-pakken, eller i det mindste Photoshop CS 4 efter sigende have
understøttelse for Device Link-profiler, men jeg har ikke kunnet
finde noget information om det på Adobes hjemmeside. Det var i deres
farvestyringsforum, jeg læste om det, og aner endnu ikke, om det er
sandt eller falsk, da jeg desværre ikke har fået prøvet CS4-pakken
endnu.

--
Hilsen
Madsen

Fra : C. Nielsen

Dato : 28-01-09 09:28

Hej Madsen.
Tak igen for dit meget kvalificered svar.
Det satte forståelsen af nogle ting på plads, som jeg klart vil medtænke når
jeg starter med nye illustrationer.
Det er virkelig en stor gevinst at du har lyst til at dele ud af din viden
og på den måde gør livet lettere for os andre.

Det bliver spændende om CS4 åbner flere muligheder for det bedste resultat.
--
Venlig hilsen
Charlotte Nielsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-01-09 09:56

C. Nielsen skrev:

> Det satte forståelsen af nogle ting på plads, som jeg klart vil
> medtænke når jeg starter med nye illustrationer.

Det lyder godt.

> Det bliver spændende om CS4 åbner flere muligheder for det
> bedste resultat.

Ja, det er jeg også ret spændt på.

Hvis du vil vide mere om Device Link-profiler, så er der en rimelig
god og ikke al for lang forklaring på fordelene frem for almindelige
ICC-profiler her:
<http://www.packaging-int.com/categories/profiling/icc-vs-device-link-profiles.asp>

For et års tid siden havde jeg fornøjelsen af at teste et program ved
navn CMYK Optimizer(*), som bla. kan reducere trykfarvegrænsen i trykklare
PDF-filer vha. Device Link-profiler. Det er fantastisk, hvad det program
kan udrette, men det var desværre for dyrt til firmaets budget på det
tidspunkt. Hvis vi selv trykte vores ting, havde det i mine øjne været
direkte dumt ikke at købe det.

(*) <http://www.alwancolor.com/index.php?Itemid=65&id=7&option=com_content&task=blogcategory>

--
Hilsen
Madsen

Fra : C. Nielsen

Dato : 02-02-09 08:41

Hej Madsen.

Lige en tilbage melding på dine link, som jeg endelig har haft tid til at
kigge på.
Det lyder ret spændende med device Link profile, da det også tager hensyn
til andre parametre, bl. a papiret, som jo ellers ofte har en stor, men
overset betydning.
Mht. programmerne ligger de indtil videre, udenfor mine evner helt at forstå
hvad de kan.
Nogen gange ville jeg ønske at der kunne etableres et bedre sammarbejde
mellem de forskellige etaper og involverede parter når der skal trykkes
noget hvor det er vigtigt at det ser rigtig godt ud, sådan at filerne kan
startes op på den helt rigtige måde fra starten af.

--
Venlig hilsen
Charlotte Nielsen

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 02-02-09 09:32

C. Nielsen skrev:

> [...]
> når der skal trykkes noget hvor det er vigtigt at det ser rigtig
> godt ud, sådan at filerne kan startes op på den helt rigtige

Ja, det kunne være rigtig rart, men det varer nok en del år før
det bliver sådan herhjemme i lille Danmark, hvis det da nogensinde
bliver sådan.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Lind

Dato : 02-02-09 15:54

> Ja, det kunne være rigtig rart, men det varer nok en del år før
> det bliver sådan herhjemme i lille Danmark, hvis det da nogensinde
> bliver sådan.

He, he...husk nu, at vi er bondet født og kvajet opdraget....)

M.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 02-02-09 20:40

Morten Lind skrev:

> He, he...husk nu, at vi er bondet født og kvajet opdraget....)

Vi er en flok hillbillies ja.

--
Hilsen
Cletus Delroy Spuckler