Ændre sprog på hjemmeside
Fra : Mikkel45

Dato : 23-01-09 18:49

Hej
Jeg er ved at lave en hjemmeside hvor jeg gerne vil have at hjemmesiden selv
ændrer sprog alt efter hvor den befinder sig i verden, kan jeg /den det ?

Mvh
Peter M.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-01-09 19:10

"Mikkel45" <ingen@mail.dk> wrote in

> Jeg er ved at lave en hjemmeside hvor jeg gerne vil have at
> hjemmesiden selv ændrer sprog alt efter hvor den befinder sig i
> verden, kan jeg /den det ?

Det bedste ville være hvis den skiftede sprog alt efter hvilket sprog
brugeren syntes den skulle være. Det kan du se i de headere browseren
sender med. Du kunne også lade brugeren vælge sprog via en menu.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 23-01-09 22:56

"Mikkel45" <ingen@mail.dk> skrev

> Jeg er ved at lave en hjemmeside hvor jeg gerne vil have at hjemmesiden
> selv ændrer sprog alt efter hvor den befinder sig i verden, kan jeg /den
> det ?

Det kan du godt hvis du bruger serversidesprog (måske kan man også
clientside, men det vil give noget mere bøvlet - og er måske også mindre
søgemaskinevenligt, da al tekst så skal stå i document.write-sætninger
fremfor i almindelig html).

Jeg ville foretrække at lade det være det sprog som brugeren har angivet,
der skal afgøre - og ikke hvor han er henne i verden. Jeg ville i hvert fald
nødigt risikere at få en kinesisk version af Google, blot fordi jeg sad i
Kina. (Jeg har dog aldrig været så langt væk fra Danmark).

I php bruger jeg variablen $_SERVER["HTTP_ACCEPT_LANGUAGE"].
I asp hedder det request.servervariables("HTTP_ACCEPT_LANGUAGE").

For danskere returnerer den værdien "da" plus lidt forskelligt andet.

Jeg kigger så på de første to tegn og vælger at antage at hvis værdien er
"da", "no" eller "sv", får de den danske version. Ellers får de det på
engelsk i det omfang jeg har fået lavet noget på engelsk.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-01-09 13:21

Philip Nunnegaard wrote:

> Jeg kigger så på de første to tegn og vælger at antage at hvis
> værdien er "da", "no" eller "sv",

Sikker på, at en svensk browser ikke returnerer "se" ?

Erik Ginnerskov

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 24-01-09 13:48

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev

> Sikker på, at en svensk browser ikke returnerer "se" ?

Det troede jeg også i lang tid, og jeg kom da også i tvivl nu, så jeg
tjekkede lige min egen besøgslog.
Den returnerer "sv".

Det kunne være sjovt at se en komplet oversigt over sprogkoderne (altså bare
de første 2-3 tegn), når de nu ikke stemmer med tl-domænerne.

Fra : Frank Damgaard

Dato : 24-01-09 14:36

Philip Nunnegaard skrev:
> [...]
>
> Det kunne være sjovt at se en komplet oversigt over sprogkoderne (altså
> bare de første 2-3 tegn), når de nu ikke stemmer med tl-domænerne.

http://www.iana.org/assignments/language-subtag-registry
http://www.loc.gov/standards/iso639-2/php/code_list.php
http://www.w3.org/International/articles/language-tags/

det skulle være de samme som bruges i browser.
Det skulle være en del af ISO 639.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 24-01-09 16:43

"Frank Damgaard" <frank_news@milpent.dk> skrev

> [...]
> http://www.w3.org/International/articles/language-tags/

> det skulle være de samme som bruges i browser.

Specielt siden bag det midterste link ser dejlig overskuelig ud.
Så fik jeg da også på plads at norsk kan gengives på 3 måder: no, nn og nb
(nynorsk eller bokmål). Jeg havde kun "no" med.

Det ser ud til at det er 639-1 jeg får gengivet. Gad vide om browserne med
tiden vil give 639-2 i stedet.