Skift fontfarve med javascript
Fra : scootergrisen@gmail.~

Dato : 22-01-09 12:07

jeg har denne kode:

title="forsiden.html">Forsiden</a></div>

som jeg ændre baggrundsfarven på med:
document.getElementById
(holder).style.backgroundColor=baggrundsfarve;

så skulle man gerne kunne ændre font farven med:
document.getElementById(holder).style.color=fontfarve;

men nu har jeg jo en <a..>Forsiden</a> inden i og derfor ændres
fontfarven ikke for links.

Så hvordan ændre jeg fontfarven ?

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 22-01-09 20:53

<scootergrisen@gmail.com> skrev

> men nu har jeg jo en <a..>Forsiden</a> inden i og derfor ændres
> fontfarven ikke for links.
>
> Så hvordan ændre jeg fontfarven ?

Jeg ville tro at du også skal sætte en id på <a>.
Alternativt nøjes med at have en id på a-markøren og så i øvrigt sætte den
til display:block for at få den til at fylde hele div'ens bredde.

Jeg går ud fra at det _ikke_ er mouseover der skal trigge farveskiftet.
Det kan jo klares med ren css, hvilket jeg også kan se på din side at du
bruger i din menu.

Fra : scootergrisen@gmail.~

Dato : 22-01-09 19:29

Det fordi jeg gerne vil have et link til automatisk at skifte
baggrundsfarve og fontfarve så man kan se hvilken se man er på:
Man kan se til i menuen : http://mentos.wep.dk

Fra : Martin

Dato : 23-01-09 08:13

scootergrisen@gmail.com wrote:
> [...]
> document.getElementById(holder).style.color=fontfarve;
>
> men nu har jeg jo en <a..>Forsiden</a> inden i og derfor ændres

Farver skal selvfølgelig stå i stylesheetet - så jeg ville lave en ny klasse

Så kan du sætte/fjerne klassen via javascript.

Noget ala

<stylesheet>
a.selected,
a.selected:hover,
a.selected:visited { color:blue }
</stylesheet>

Fra : Rune Jensen

Dato : 23-01-09 00:58

On 23 Jan., 08:13, Martin <mar...@aarhof.invalid> wrote:

> Farver skal selvfølgelig stå i stylesheetet - så jeg ville lave en ny klasse

Hm. Hvis man i stedet fjerner a href helt på nuværende side, kan font-
farve mv. hentes i <li>. Menuer skal jo helst sættes på lister. Gør
man det, kan man også tilgå egenskaber for andre links i menuen ved at
referere til li a

Af hensyn til skærmlæsere, men også af hensyn til logikken, så plejer
jeg at fjerne muligheden for self-linking, linking fra nuværende side
til sig selv.

Menuen bør så laves i serverrside og includes for optimalt brug.

MVH
Rune Jenen

Fra : ScooterGrisen

Dato : 23-01-09 07:21

Hvordan deaktiver jeg så en css class fra javascript ?

Fra : Martin

Dato : 23-01-09 15:29

ScooterGrisen wrote:
> Hvordan deaktiver jeg så en css class fra javascript ?

Med jquery, så ville man skrive

<a
href="#"
onmouseover="$(this).addClass('selected')"
onmouseout="$(this).removeClass('selected')"

uden jquery, så skal du have fat i
document.getElementById(this).className = 'selected'

Fra : N/A

Dato : 23-01-09 17:37

Fra : N/A

Dato : 23-01-09 15:29

Fra : ScooterGrisen

Dato : 23-01-09 08:52

Det forstår jeg ikke en skid af det javascript.
Nu har jeg lavet det på en anden måde.
I kan se det på http://mentos.wep.dk ude til venstre under hovedmenu
er forsiden med rød baggrund og den rød baggrund følger så med hvis
man klikker galleri så er den under galleri sådan at man i menuen kan
se hvilken side man er på.

Fra : Rune Jensen

Dato : 23-01-09 17:37

ScooterGrisen skrev:
> [...]
> er forsiden med rød baggrund og den rød baggrund følger så med hvis
> man klikker galleri så er den under galleri sådan at man i menuen kan

OK, jeg har lidt kommentarer.

Keywords/meta: Du har ALT for mange keywords. De bruges ikke mere, så
sæt du det bare lidt ned. Keywords skal følge indholdet på selve siden,
ikke på hele sitet

Skjulte keywords: Keywords i en display:none DIV er dårlig karma. Det
opfattes klart som at omgås Google Webmaster Guidelines. Hvorfor ikke i
stedet skrive det direkte på siden? det er jo ikke meget tekst, og det
er da en fin intro på forsiden.

Menu og JavaScript: Jeg kan slet ikke forstå, hvad du vil med det
JavaScript. Sæt dine links på lister. Du har to menuer, inddel dem med

Tricket her er at lave det med en block på <li>. Så kan man sørge for,
at <a> altid vil være 100% af bredden. Og her tænker jeg også på
nuværende link, som skal hente baggrundsfarven fra <li>, mens resten af
linksne skal hente det fra <a href>. Med andre ord, drop links fra samme
side til sig selv. Det er ulogisk, man kan hente den side man kigger på
ind fra sig selv.

Hvis jeg får tid, skal jeg se, om jeg kan lave et eksempel. Men du har
alt for meget kode til det lidt, du egentlig vil have udført.

Jeg lavede på et tidspunkt et rent CSS-menu-forslag til Bertel Lund
Hansen og hans Fiduso-side - der kan du se, hvordan jeg ville bruge ren
CSS til at style aktivt menupunkt på anden vis end resten, og hvordan
links er sat på lister, så selve HTMLen er helt ren.

http://www.legeplads.net/test/menu/test.html
http://www.legeplads.net/test/menu/test2.html

Som sagt, skal se, om jeg kan komme med et bedre eksempel, ovenstående
bør dog give idéen. Hvilket serverside sprog kører du?

MVH
Rune Jensen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 24-01-09 09:15

Rune Jensen skrev:

> [...]
> CSS til at style aktivt menupunkt på anden vis end resten, og hvordan
> links er sat på lister, så selve HTMLen er helt ren.

Det er nogle gode eksempelsider, Rune. Imidlertid
har de jo den skavank, at du side for side skal
ændre i HTML-koden for menuen.

Hvis du vil give køb på din idé om, at et
menulink ikke må være aktivt på den aktuelle
side, kan al mulig fremhævning af aktuelle
egenskaber ske gennem et og samme stylesheet
for en mængde sider.

Eksempler:
http://webdesign101.dk/navigation/faneblade/
http://www.webdesign101.dk/showcase/sidenummermenu/

Sidstnævnte er anvendt i praksis på websiderne
om layout:
http://webdesign101.dk/layout/

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Rune Jensen

Dato : 24-01-09 12:35

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Det er nogle gode eksempelsider, Rune. Imidlertid
> har de jo den skavank, at du side for side skal
> ændre i HTML-koden for menuen.

Jep. Der forudsættes serverside til at handle det dynamisk (der skal
itereres på nuværende side, hvor link skal fjernes) og serverside
includes til at include det. Ellers vil det være et monte christo
arbejde på meget mere end 3 sider...

Hoivedidéen er nu, at man i stedet for at plugge en class på for det
nuværende menupunkt, så fjerner man et helt tag, og opnår samtidig
fordelen ved, der ikke laves self-linking.

Plus, at det er struktureret også uden CSS.

> [...]
> menulink ikke må være aktivt på den aktuelle
> side, kan al mulig fremhævning af aktuelle
> egenskaber ske gennem et og samme stylesheet

Jeg har set noget lignende før, hvor man kun behøver ændre i ID i body.
Det kan jo godt være en fordel, hvis ikke man har adgang til serverside.
Men hvem har ikke det i dag?

;)

MVH
Rune Jensen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 24-01-09 16:15

Rune Jensen skrev:

> Jeg har set noget lignende før, hvor man kun behøver ændre i ID i body.
> Det kan jo godt være en fordel, hvis ikke man har adgang til serverside.
> Men hvem har ikke det i dag?

Nok flere end der er i stand til at udnytte
det

F.eks. undertegnede.

Jørgen Farum Jensen
..