Hvordan trimmer jeg felt fra databasen?
Fra : Linda Møller

Dato : 21-01-09 16:07

Jeg har nogle sagsnr i databasen der er bygget op som f.eks.:
1
2
2/a 47
2/ekstra
3
Det jeg har brug for, er at kunne barbere alt efter "/" væk fra
værdien, så jeg får værdierne 1, 2, 2, 2, 3 at arbejde videre
med.
Jeg har forsøgt mig med noget "trim" men det er vist ikke det
rigtige...

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Rune Jensen

Dato : 21-01-09 17:16

Linda Møller skrev:
> [...]
> med.
> Jeg har forsøgt mig med noget "trim" men det er vist ikke det

Trim tager default kun white-spaces. Du skal nok have gang i noget a la
(hvor forudsættes, den steng som skal trimmes hedder Text):

trimmedText = Left( Text, inStr( Text, "/"))

Alternativt

trimmedText = Split( Text, "/")(0)

Begge går ud fra pr. default, der altid er minimum én /
Så du skal måske i stedet lave en generel function, hvor der kun
trimmes, hvis der er en / for at være sikker:

Function trimSlash( Txt)
   Dim FS
   FS = inStr( Txt, "/")
   if FS then Txt = Left( Txt, FS)
   trimSlash = Txt
end Function

....en function fordi, så har man styr på det (bl.a. er det lokale
variable, så man ikke behøver tænke på om de kolliderer), og hvis den
bruges mere end én gang i scriptet, sparer man plads.

Den bruges så som:

trimmedText = trimSlash( Text)

MVH
Rune Jensen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 21-01-09 17:25

Rune Jensen tastede følgende:

> [...]
> så man ikke behøver tænke på om de kolliderer), og hvis den bruges mere end

list ( $en, $to) = explode( '/', $text);

$en indeholder det du vil bruge, $to resten...
split bruger regexp - næppe nødvendigt her - og Rune har byttet om på
argumenterne... men ellers kan split også bruges

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 21-01-09 17:47

Birger Sørensen skrev:

> list ( $en, $to) = explode( '/', $text);
>
> $en indeholder det du vil bruge, $to resten...

Jamen du har ret. Og det kan man så også i ASP/vbScript:

trimmedText = Split( Text, "/", 1)

....hvor 1-tallet angiver der kun skal returneres -en (første) substreng.
Bør vel gøre det hurtigere.

http://www.w3schools.com/VBscript/func_split.asp

....hvad sker så, hvis der ikke er en / i strengen, som skal splittes?

> split bruger regexp - næppe nødvendigt her -

Jeg vidste ikke, der bruges regExp, men SVJH er det en lidt langsommelig
affære. Næppe mærkbart i mindre scripts, men hellere bruge den hurtigste
metode.

> og Rune har byttet om på
> argumenterne...

Jeg har ikke afprøvet koden, kan være du har ret, så det vil jeg lige
gøre ...men VBscript har ikke altid samme syntaks som PHP;)

> men ellers kan split også bruges

Jah... som sagt, vi er nok enige, hvis den skal igennem en regExp,
foretrækker jeg en inStr i stedet (som så _bør_ i en if-then for at
tjekke for 0-forekomster). Er inStr så hurtigere end Split?

MVH
Rune Jensen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 21-01-09 20:26

Følgende er skrevet af Rune Jensen:

> [...]
> foretrækker jeg en inStr i stedet (som så _bør_ i en if-then for at tjekke
> for 0-forekomster). Er inStr så hurtigere end Split?

Beklager - jeg var i php gruppen... Eller troede jeg var... :/

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 21-01-09 22:41

Birger Sørensen skrev:

> Beklager - jeg var i php gruppen... Eller troede jeg var... :/

Det var jeg næsten klar over - men du hjalp mig faktiisk to gange
alligevel;)

MVH
Rune Jensen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 21-01-09 23:48

Rune Jensen forklarede den 21-01-2009:

> Det var jeg næsten klar over - men du hjalp mig faktiisk to gange alligevel;)
>

> MVH
> Rune Jensen

Blind hane kan også finde orm...

I PHP bruger split altid regexp, og man skal derfor passe på hvad man
søger efter - det giver ikke altid det forventede resultat.
explode, søger derimod kun den streng der angives, og kan ikke bruge
regexp.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 22-01-09 03:46

Rune Jensen skrev:

> ...hvad sker så, hvis der ikke er en / i strengen, som skal splittes?

Har lavet en lille test-side her:
http://runejensen.dk/temp/nyhedsgrupper/deiwsa/split_instr_test.asp

MVH
Rune Jensen

--
WinAMP: DJ Doboy The Vocal Edition vol. 04
http://www.di.fm/

Fra : Linda Møller

Dato : 22-01-09 10:14

Rune Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
Herligt - som altid hurtig og kvalificeret hjælp....

Jeg endte op med

Function trimSlash(Txt)
Dim FS
FS = inStr(Txt, "/")
if FS then Txt = Left(Txt, FS -1) (nb - -1 - så får jeg heller

trimSlash = Txt
End Function

Fra : Linda Møller

Dato : 22-01-09 10:17

Linda Møller wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> [...]
> Dim FS
> FS = inStr(Txt, "/")
> if FS then Txt = Left(Txt, FS -1) (nb - -1 - så får jeg heller

Ups - albue i tastaturet.... Det jeg mente var - så får jeg heller ikke
"/" med i resultatet...

Stor tak herfra...

Fra : Stig Johansen

Dato : 21-01-09 19:39

Linda Møller wrote:

> Jeg har nogle sagsnr i databasen der er bygget op som f.eks.:

"databasen" - hmm.. der findes vist mere end een slags database - hvad
bruger du ?

> [...]
> Det jeg har brug for, er at kunne barbere alt efter "/" væk fra
> værdien, så jeg får værdierne 1, 2, 2, 2, 3 at arbejde videre

Du skal nok have fat i noget Pos og Substring, afhængig af hvilen database
du bruger.

> Jeg har forsøgt mig med noget "trim" men det er vist ikke det
> rigtige...

Trim fjerner kun 'blanke' på hver side af en streng.

Stig Johansen

Fra : Stig Johansen

Dato : 22-01-09 05:04

Stig Johansen wrote:

> "databasen" - hmm.. der findes vist mere end een slags database - hvad
> bruger du ?

Glem det der.
På en eller anden måde fik jeg læst det som om du var ude efter et SQL
udtræk men indbygget 'trim'.

Stig Johansen