Hvilket stativ til spotting scope 20-60x85~
Fra : hundefar

Dato : 18-01-09 08:19

Jeg har netop bestilt et kinesisk spotting scope fabr. DONTOP 20-60x85
i USA til kr. 1350 incl. leveringsomkostninger. Det er jo så lidt af
et lotteri om den bliver stoppet i tolden, men det kan ifølge min
henvendelse til SKAT, højst beløbe sig til kr. 500 oveni, hvilket
stadig er absolut ok. Kikkerten er iøvrigt nøjagtig identisk med
danske FOKUS (og Kikkertland.dk´s VIEWLUX Pro) og engelske HAWKEE, så
jeg syntes man får en god gedigen kikkert til fugle for en fair pris.

Men jeg kunne godt tænke mig et hint til hvilket stativ jeg bliver
gladest for til kikkerten??? Jeg har kikket på Velbon stativ C-600
Oliedæmpet, men har pt. kun set det på nettet?

Stativet skal mest bruges i min stue og på min terrasse og skal altså
ikke bæres ret langt. Jeg forestiller mig at et lidt tungt stativ er
mest stabilt, men jeg vil gerne have en anbefaling af et stativ fra en
som allerede har et.

DONTOP kikkerten vejer iøvrigt ca. 1,9 kg. Min økonomiske smertegrænse
er ca. 1000 kr., med mindre der er gode argumenter for at ofre mere.

Jeg ser frem til et godt svar på min forespørgsel, og jeg skal
naturligvis nok svare tilbage.

På forhånd tak

Henrik - Herning

Fra : hundefar

Dato : 18-01-09 08:29

PS: Et argument for at købe kikkerten på EBAY hos CB Upland Optics er
at de kan leverer modellen i sort, hvilket tiltaler mig meget mere end
den grønne (og VIEWLUX hvide) som sælges i Europa. Jeg regner med at
have den stående fast i stuen så jeg kan holde øje med fuglene i
haven, så det visuelle tæller altså også

Fra : SørenH

Dato : 18-01-09 18:21

hundefar skrev:
> [...]
> have den stående fast i stuen så jeg kan holde øje med fuglene i
> haven, så det visuelle tæller altså også

Du har jo indskrænket valgene ganske betydeligt ved at ha en
"smertegrænse på 1000kr"! - men et Velbon C600 lyder som et ok valg på
de præmisser og til indendørs brug.
Hovedet er mindst lige så vigtigt som selve stativet!
Fugle har jo den der dårlige vane med at flyve, og hvis hovedet ikke kan
justeres så man kan følge fugle i flugten får man ikke den store glæde
af det.
Mvh
SørenH

PS Held og lykke med dit nyerhvervede teleskop, - men sørg for aldrig at
kigge gennem et ordentligt scop, for så vil du fortryde dit køb!

"The bitter taste of bad quality stayes long after the sweet sensation
of cheap price has disappeared!"

Fra : hundefar

Dato : 22-01-09 13:53

On 18 Jan., 18:21, SørenH <so...@FJERNhelefamilien.dk> wrote:

> [...]
> kigge gennem et ordentligt scop, for så vil du fortryde dit køb!
>
> "The bitter taste of bad quality stayes long after the sweet sensation

Kære Søren H og andre læsere af mit indlæg

Jeg har iaften flottet mig og bestilt et MANFROTTO kamerastativ KIT
bestående af 055XB stativ + hoved 128RC. Pris leveret i Herning fra
firmaet Dustinhome.dk kr. 1377,-

Årsagen til dette køb er udelukkende de anbefaliger jeg kan finde på
nettet vedrørende stativer. Jeg kunne umiddelbart købe 2 stk. Velbon
C-600 stativer, men det lader til at andre købere mener, at ovennævnte
sæt er top-value for pengene, og at den halve scope-oplevelse ligger i
et godt stativ. Og skulle jeg senere få lyst til at opgradere mit
kikkertkøb, så har jeg et godt stativ at bygge videre på. Jeg er
iøvrigt vældig interesseret i et scope med indbygget digi-kamera, men
de er måske for ringe i den billige ende af scalaén.

Stativet og hovedet er forholdsvis tungt, men i min verden er dette
positivt, da jeg ikke skal bære delene ret langt, og helst vil have en
stabil platform at se fra. Stativet skal have fast plads i min stue 20
meter fra foderbrættet.

Jeg har prøvet FOKUS kikkerten 20-60x85 flere gange hos forhandlere i
DK, og er umiddelbart meget begejsteret for lige netop denne kikkert.
Når den modtages vil jeg gerne dele mine erfaringer med jer, så afvent
venligst min bedømmelse senere

kh

Henrik - Herning