Skriftsstørrelse og baggrundsfarve/billede~
Fra : Peter Nicolaj

Dato : 20-01-09 15:05

Hej jeg har anvendt nedstående script til at bruger kan ændre
skriftsstørrelse på mit website.

Men da jeg udarbejder i CMS har jeg brug for cookies der
fortæller at når man først har ændret størrelsen på en side, skal
det samme gælde for alle andre sider. Evt. også næste gang bruger
logger ind på websitet.

Er der nogen der kan hjælpe til hvordan jeg skriver denne og hvor
den skal placeres i mit template eller en evt. ekstern js. fil???

<script type="text/javascript">var min=8;
var max=18;
function increaseFontSize() {
var p = document.getElementsByTagName('p');
for(i=0;i<p.length;i++) {
if(p[i].style.fontSize) {
var s = parseInt(p[i].style.fontSize.replace("px",""));
} else {
var s = 12;
}
if(s!=max) {
s += 1;
}
p[i].style.fontSize = s+"px"
}
}
function decreaseFontSize() {
if(s!=min) {
s -= 1;
}
p[i].style.fontSize = s+"px"
}
}

</script>

På forhånd tak!

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 20-01-09 15:35

Peter Nicolaj skrev:
> [...]
>
> Er der nogen der kan hjælpe til hvordan jeg skriver denne og hvor
> den skal placeres i mit template eller en evt. ekstern js. fil???

Var det ikke nemmere at bruge en stylesheet switcher?
Se evt.
http://webdesign101.dk/design/styleswitch.php

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Peter Nicolaj

Dato : 21-01-09 12:37

Tak for det.

Har prøvet mig lidt frem med den, men kan ikke rigtig få den til at
virke.

Har sat:
<script src="[sti]styleswitcher.js"
--> type="text/javascript"></script>

i min header på templaten og ændret stien.

Selve scriptet er sat i en ekstern js. fil.

Og koden til knapper er sat i templatens body.

Men der sker ikke meget når man trykker på dem.

Hvad mon jeg ikke har tilføjet eller ændret rigtigt?

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 21-01-09 14:52

Peter Nicolaj skrev:
> [...]
>
> Men der sker ikke meget når man trykker på dem.
>
> Hvad mon jeg ikke har tilføjet eller ændret rigtigt?

Kom med et link til siden, så er det meget lettere
at kommentere.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Peter Nicolaj

Dato : 21-01-09 21:18

Det har jeg her
http://www.u2danmark.dk/

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 21-01-09 22:22

Peter Nicolaj skrev:
> Det har jeg her
> http://www.u2danmark.dk/

<script src="/modules/styleswitcher.js"
--> type="text/javascript"></script>
skal være
<script src="/modules/styleswitcher.js"
type="text/javascript"></script>

Det har ikke tilrettet den eksterne js-fil,
--> tegnene tilkendegiver at dette hører sammen med
foregående linje.

Du har heller ikke i den eksterne js-fil rettet
[sti], som skal være stien til de fire forskellige
stylesheets, der er tale om.

script-markøren må lige som andre markører ikke
komme før title-markøren.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Peter Nicolaj

Dato : 29-01-09 15:14

Har fået lavet ændringerne. Men problemet er css.dokumenterne.

Har prøvet at lede dybt i siden du henviste til for at følge
eksemplet der lavet i højre side.

Er det muligt der ligger en beskrivelse af disse et sted?

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 29-01-09 20:00

Peter Nicolaj skrev:
> Har fået lavet ændringerne. Men problemet er css.dokumenterne.
>
> Har prøvet at lede dybt i siden du henviste til for at følge
> eksemplet der lavet i højre side.
>
> Er det muligt der ligger en beskrivelse af disse et sted?

Artiklen skulle gerne indeholde den nødvendige uddybning.

Men jeg må erkende at jeg ikke har beskrevet det, der
burde være en logisk følge af at skifte stylesheets:
Nemlig at de egenskaber, du ønsker at ændre på,
naturligvisikke må være låst i andre stylesheets.

Nu har du ikke mindre end 9 (!) forskellige
stylesheets på den side, du henviser til, samt
en uovers kuelig mængde inline styles.

Så jeg vil nøjes med at beskrive den fremgangs-
måde jeg selv bruger, når noget driller: Lav
en webside der kun omfatter de drilske elementer.
Det gør utroligt meget lettere for andre at
hjælpe med at finde eventuelle problemer.

Fot at være klar i mælet: Din webside er
et uoverskueligt rod af tabeller, scripts
og stylesheets. Ingen seriøse websidekonstruk-
tører bruger tabeller til websidelayout her
10 år efter CSS2 blwv offentliggjort.

Du kunne også gøre dig selv en tjeneste ved
at validere din webside på
http://validator.w3.org

Der er virkelig mange fejl, hvoraf nogle
kan have indflydelse på hvorledes siden
vises i forskellige browsere.

Jørgen Farum Jensen

Fra : erik.ginnerskov@gmai~

Dato : 31-01-09 06:10

On 29 Jan., 19:59, Jørgen Farum Jensen <jfjen...@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>
> Du kunne også gøre dig selv en tjeneste ved
> at validere din webside påhttp://validator.w3.org
>
> Der er virkelig mange fejl, hvoraf nogle

Her kan jeg så tilføje, at Peter kan gøre sin kildekode langt mere
overskuelig, både for sig selg og for dem, der prøver at hjælpe ham,
hvis han undlod de usandsynlig lange linjer.

Prøv med nogle linjeskift f.eks. mellem de enkelte <link..> i head og
mellem </li> og <li>

Erik Ginnerskov