Intel D975XBX2 og 8 GB RAM
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 18-01-09 13:56

Jeg har et underligt problem med et D975XBX2-bundkort og Vista
Ultimate x64 SP1.

Der er fire RAM-slots i bundkortet og med 4 x 1 GB RAM sat i, er
der ingen problemer. Det er der heller ikke med 2 x 2 GB-moduler,
men når jeg har 4 x 2 GB-moduler i, vil Vista ikke indlæse driveren
til grafikkortet.

Ifølge manualen til bundkortet så er der support for 2 GB-moduler
og 8 GB RAM og jeg kører med nyeste BIOS-version.

Har nogen herinde en idé om, hvad der kan være galt?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 18-01-09 14:49

Thomas G. Madsen wrote:

> Har nogen herinde en idé om, hvad der kan være galt?

Windows kan have nogle driverproblemer når der er mere end 4GiB i
maskinen. Det burde begrænse sig til 32-bit udgaver af Windows, men det
er åbenbart ikke noget man helt kan stole på.

Hvilket grafikkort har du?

Jesper Poulsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 18-01-09 15:36

Jesper Poulsen skrev:

> Windows kan have nogle driverproblemer når der er mere end 4GiB
> i maskinen. Det burde begrænse sig til 32-bit udgaver af
> Windows, men det er åbenbart ikke noget man helt kan stole på.

En del Googlen rundt tyder på, at andre ingen problemer har med 8
GB i Vista x64, men jeg har fundet andre med samme bundkort, som
også har problemer med 8 GB. Dog ikke helt det samme problem som mit,
for deres handler mere om bundkort, som enten ikke vil se alle 8 GB
eller som ikke er stabile med 8 GB.

Systemet finder alle 8 GB, men grafikkortet nægter bare at køre ved
8 GB.

Se evt.:
<http://thomasgmadsen.dk/intel/D975XBX2/RAM_problem/8gb_error.png>
<http://thomasgmadsen.dk/intel/D975XBX2/RAM_problem/CPUZ_Mainboard.png>
<http://thomasgmadsen.dk/intel/D975XBX2/RAM_problem/CPUZ_Memory.png>
<http://thomasgmadsen.dk/intel/D975XBX2/RAM_problem/CPUZ_SPD.png>

Det er denne type RAM, jeg prøver med:
<http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=403072&searchArea=&Soegeord=>

Den er godt nok ikke på Intels liste her:
<http://www.intel.com/support/motherboards/desktop/d975xbx2/sb/CS-026616.htm>
- men jeg tvivler på, at det er årsagen.

> Hvilket grafikkort har du?

ATI Radeon X1950 Pro.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 18-01-09 16:48

Thomas G. Madsen wrote:

> ATI Radeon X1950 Pro.

Prøv for sjov at smide et nVidia i maskinen. De bruger ihvertfald ikke
samme driver og så vil det vise sig om det er ATi-driveren der er defekt.

Jesper Poulsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 18-01-09 20:46

Jesper Poulsen skrev:

> Prøv for sjov at smide et nVidia i maskinen. De bruger
> ihvertfald ikke samme driver og så vil det vise sig om det er
> ATi-driveren der er defekt.

Jeg kender desværre ingen med sådan et kort.

Det tyder på, at bundkortet ikke fungerer ret godt med 8 GB RAM
ifølge f.eks.: <http://www.adobeforums.com/webx?14@@.59b6ce1f/16>,
så medmindre Intel har noget fornuftigt at sige (og det har de
næppe), så ryger de 8 GB nu nok retur til forhandler.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 18-01-09 21:53

Thomas G. Madsen wrote:

> Jeg kender desværre ingen med sådan et kort.

Du kender mig

> Det tyder på, at bundkortet ikke fungerer ret godt med 8 GB RAM
> ifølge f.eks.: <http://www.adobeforums.com/webx?14@@.59b6ce1f/16>,

Ok.

> så medmindre Intel har noget fornuftigt at sige (og det har de
> næppe), så ryger de 8 GB nu nok retur til forhandler.

Lyder som en god idé.

Jesper Poulsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 19-01-09 08:06

Jesper Poulsen skrev:

> Du kender mig

Nå ja, men har du da et ekstra af sådan et kort liggende, som kan
lånes i nogle dage?

> Lyder som en god idé.

Jeg har sendt en mail afsted til Intel, men forventer ikke det helt
store. De foreslår vel at geninstallere Windows, eller et eller andet
sindssygt.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 19-01-09 21:17

Thomas G. Madsen wrote:

> Nå ja, men har du da et ekstra af sådan et kort liggende, som kan
> lånes i nogle dage?

Ja, ellers foreslog jeg ikke mig selv

Det eneste problem er at du ikke holder til i nærheden af Sønderborg...

Men du må gerne låne et GF6600GT med 128MiB RAM. Det virker upåklageligt.

Jesper Poulsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 19-01-09 10:01

Thomas G. Madsen skrev:

> Det tyder på, at bundkortet ikke fungerer ret godt med 8 GB RAM
> ifølge f.eks.: <http://www.adobeforums.com/webx?14@@.59b6ce1f/16>

Der er noget, jeg ikke forstår i ovenstående link. I indlæg 17 nævner
Russell Proulx, at BIOS skal have en funktion, som hedder 'Memory
Remapping' før det kan fungere med 8 GB RAM. Jeg troede, at det kun
gjaldt for 32-bit styresystemer?

Både BIOS og Vista x64 kan se 8 GB RAM hos mig, men grafikkortet
fungerer så bare desværre ikke med 8 GB RAM installeret. Spørgsmålet
er så bare, om det er fordi, at BIOS ikke har den 'Memory Remapping'-
funktion, for det har den ikke. Noget kunne tyde på det, hvis man
læser <http://support.microsoft.com/kb/929605/>, som overraskende
også gælder for Vista Ultimate x64.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 19-01-09 21:21

Thomas G. Madsen wrote:

> er så bare, om det er fordi, at BIOS ikke har den 'Memory Remapping'-
> funktion, for det har den ikke. Noget kunne tyde på det, hvis man

Fejlfinding med Linux eller OpenSolaris vil være et snedigt skridt nu...

Det vil afsløre om det er hardwaremæssigt at det ikke virker eller om
det er Windows der ikke kan finde ud af det.

Du skal være velkommen til at kigge forbi

Jesper Poulsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-01-09 09:04

Jesper Poulsen skrev:

> Fejlfinding med Linux eller OpenSolaris vil være et snedigt
> skridt nu...

Jeg har overvejet at brænde en DVD med noget Linux-halløj og boote
på den. Det vil jeg prøve...

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 20-01-09 14:31

Thomas G. Madsen wrote:
> Jeg har overvejet at brænde en DVD med noget Linux-halløj og boote
> på den. Det vil jeg prøve...

Hvis du har en USB-nøgle til overs, kan der også bootes noget
'Linux-halløj' fra sådan én.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-01-09 09:04

Jesper Poulsen skrev:

> Men du må gerne låne et GF6600GT med 128MiB RAM. Det virker
> upåklageligt.

Tak for tilbudet, men Sønderborg er for langt væk. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-01-09 09:58

Jesper Poulsen skrev:

> Fejlfinding med Linux eller OpenSolaris vil være et snedigt
> skridt nu...

Kan det ikke afprøves med Knoppix fra en CD eller DVD?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-01-09 15:05

Jens C. Hansen skrev:

> Hvis du har en USB-nøgle til overs, kan der også bootes noget
> 'Linux-halløj' fra sådan én.

Smart nok. Jeg har hentet en ISO-fil af Knoppix 5.3.1 og brændt den
på en DVD, så den vil jeg prøve at boote på, når jeg kommer hjem.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-01-09 15:12

Thomas G. Madsen skrev:

> Jeg har hentet en ISO-fil af Knoppix 5.3.1 og brændt den
> på en DVD, så den vil jeg prøve at boote på, når jeg kommer hjem.

Har lige prøvet at boote en Mac Pro med 5 GB RAM installeret og Linux
finder kun de 2 GB, så noget kunne tyde på, at jeg har fået fat i en
x86-udgave af Knoppix, eller?

Jeg gik og troede, at alle moderne Linux-distributioner var 64-bit.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 20-01-09 15:44

Thomas G. Madsen wrote:
> Thomas G. Madsen skrev:
> Har lige prøvet at boote en Mac Pro med 5 GB RAM installeret og Linux
> finder kun de 2 GB, så noget kunne tyde på, at jeg har fået fat i en
> x86-udgave af Knoppix, eller?

Ja, det lyder som du har fat i en 32-bit udgave.
Den skal hedde x86_64 istedet.

> Jeg gik og troede, at alle moderne Linux-distributioner var 64-bit.

Både og.
De fleste distributioner har både en 32-bit og en 64-bit udgave.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-01-09 16:05

Jens C. Hansen skrev:

> Den skal hedde x86_64 istedet.

Den jeg har hentet, hedder blot:
'KNOPPIX_V5.3.1DVD-2008-03-26-EN.iso' og jeg kan ikke direkte se, om
det drejer sig om en x86- eller x64-udgave på de mirrors, hvor jeg
har hentet den fra (http://www.knopper.net/knoppix-mirrors/).

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 20-01-09 17:11

Thomas G. Madsen wrote:

> det drejer sig om en x86- eller x64-udgave på de mirrors, hvor jeg

Snup en Ubuntu 8.10 (husk 64-bit):

http://www.ubuntu.com/getubuntu/download

Jesper Poulsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-01-09 16:50

Thomas G. Madsen skrev:

> Jeg har sendt en mail afsted til Intel, men forventer ikke det
> helt store. De foreslår vel at geninstallere Windows, eller et
> eller andet sindssygt.

Næsten lige så godt. De mener, at min 500 W PSU ikke er stor nok,
og at jeg skal op på 700 W. Kræver det virkelig så meget mere at
trække 8 GB RAM frem for 4 GB? Det lyder meget usandsynligt i mine
ører.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 20-01-09 17:08

Thomas G. Madsen wrote:

> Næsten lige så godt. De mener, at min 500 W PSU ikke er stor nok,
> og at jeg skal op på 700 W. Kræver det virkelig så meget mere at
> trække 8 GB RAM frem for 4 GB? Det lyder meget usandsynligt i mine

Deres forklaring er hen i hegnet. RAM bruger praktisk taget ikke energi.

Jesper Poulsen

Fra : newsbin

Dato : 21-01-09 02:55

> [...]
> og at jeg skal op på 700 W. Kræver det virkelig så meget mere at
> trække 8 GB RAM frem for 4 GB? Det lyder meget usandsynligt i mine

Det er nok ikke det værste råd Intel kan komme med.
Hvis du kigger på specifikationerne på dit ATI X1950 grafikkort (jeg kører
selv med 2 af dem), så vil du se, at det kræver 30 Amp. på 12V. Med
Crossfire kræves 38 Amp.
Hvis din strømforsyning ikke kan levere det, kan du forvente problemer med
dit system. Det har jeg selv prøvet, og skiftede til strømforsyning fra 450W
Antec til 1 kW Chill CP-1000M. Derefter kørte systemet upåklageligt.

--
Aagaard

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-01-09 18:16

Jesper Poulsen skrev:

> Snup en Ubuntu 8.10 (husk 64-bit):
>
> http://www.ubuntu.com/getubuntu/download

Er man ikke nødt til at installere den på en harddisk, eller kan
den bootes fra cden som Knoppix?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Lone

Dato : 20-01-09 20:22

> Er man ikke nødt til at installere den på en harddisk, eller kan
> den bootes fra cden som Knoppix?

Hent Live-cd her:
https://help.ubuntu.com/community/LiveCD

vælg version af 8.10 her:
http://releases.ubuntu.com/intrepid/

--
vh Lone

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-01-09 20:45

Lone skrev:

> Hent Live-cd her:
> https://help.ubuntu.com/community/LiveCD
>
> vælg version af 8.10 her:
> http://releases.ubuntu.com/intrepid/

Jeg hentede i første omgang den, som Jesper henviste til og fik en
fil ved navn 'ubuntu-8.10-desktop-amd64.iso'. Den blev brændt på
en cd-rw, men det kunne ikke lade sig gøre at boote længere end til
Ubuntu-menuen i starten, hvor man vælger, om der skal bootes på cd,
om Ubuntu skal installeres osv.

Uanset hvad jeg valgte, så skete der ikke en dyt, når der blev
trykket på Enter.

Så prøvede jeg at brænde iso-filen på en cd-r-skive og så kunne der
bootes lidt længere, men et stykke inde i bootprocessen gik Ubuntu i
stå med en masse IO-fejl på cd-drevet, så det går godt. I morgen må
jeg prøve at brænde cden på jobbet og så håbe på, at den fungerer her
i privaten på den computer, som har problemet med de 8 GB, medmindre
jeg altså skal have fat i den LiveCD, du henviser til i stedet, men
den har samme filnavn, som den Jesper henviste til, så mon ikke der
er tale om den samme fil?

Kan forøvrigt fortælle, at der ingen problemer er med grafikkortet
med 8 GB RAM installeret, hvis jeg booter på Knoppix-cd'en, men den
ser også kun 3.5 GB RAM, så det kan man jo ikke bruge til ret meget
fejlsøgning. Jeg ville formentlig også kunne boote til en WinXP x86.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Lone

Dato : 21-01-09 10:15

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk

> [...]
>vælger, om der skal bootes på cd, om Ubuntu skal
>installeres osv.
>
> Uanset hvad jeg valgte, så skete der ikke en dyt, når

Du havde vel chekket hash inden du brændte?

Det er vel ikke de 8 GB der også gør brænder/drev
ustabilt......... eller dine brænderindstillinger måske.
Hmm.. jeg plejer bruge Infra Recorder som ubuntusiden
anbefaler - brænder på cd-r, ved lav hastighed, og kun
vinget af ved flg.
- 'session med det samme'
- Buffer underrun
- Fikser disk efter brænding

(Strøtanke: bruger linux-kernelen i brugen af ubuntu
mon rammene som "disk"? Så kan cd'en måske
ikke fungere hvis rammene ikke er i orden........
Kun en tanke - da jeg ikke helt har fattet hvodden
det egentlig helt kan fungere m ubuntu-livecd'en

> [...]
>den LiveCD, du henviser til i stedet, men
> den har samme filnavn, som den Jesper henviste til,
>så mon ikke der er tale om den samme fil?

Jep - samme fil, - men på siden har du mulighed for
selv at se de forskellige valgmuligheder, (desktop,
server, m.raid, usb, 32/64 )+ der er links til md5sum etc.

Og så fik du samtidig svar på om den kun var til install ;)

> [...]
>jeg booter på Knoppix-cd'en, men den
> ser også kun 3.5 GB RAM, så det kan man jo ikke
>bruge til ret meget fejlsøgning. Jeg ville formentlig

Hvis der er behov for 'memory remapping' som du skriver,
så er den vel ikke så meget længere hvis ikke din bios
understøtter det........... Men er de ramklodser testet?

Kunne du ikke prøve med nogen af et andet mærke fx.,
- jeg er stødt på et par steder (under søgning ift. nogen
helt andre probs jeg selv har med min pc/grafikkort) at
de der mushkin vist ikke fungerer med "hvadsomhelst"
- og udskiftet med corsair kunne alle ram bringes i
anvendelse. (nej jeg kan ikke huske hvor - så jeg kan
ikke linke desværre, men det var 'gamere' der skrev
om det).

--
vh Lone

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 21-01-09 17:43

Lone wrote:

> (Strøtanke: bruger linux-kernelen i brugen af ubuntu
> mon rammene som "disk"? Så kan cd'en måske

Ja.

> ikke fungere hvis rammene ikke er i orden........

64-bit udgaven kan uden omsvøb se RAM over 4GiB-grænsen. Hvis der er
fejl i det område, så hænger maskinen.

Er der ikke memtest på 64-bit udgaven?

Jesper Poulsen

Fra : Lone

Dato : 22-01-09 10:09

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk

> Ja.

Ok, tak.

> Er der ikke memtest på 64-bit udgaven?

Ingen anelse

--
vh Lone

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 21-01-09 08:17

newsbin skrev:

> [...]
> problemer med dit system. Det har jeg selv prøvet, og skiftede
> til strømforsyning fra 450W Antec til 1 kW Chill CP-1000M.

Det lyder bare mærkeligt i mine ører, at jeg har et klippestabilt
system med 4 GB RAM og en 500W PSU, men lige så snart jeg skifter til
8 GB RAM, så skal jeg skifte til en 700W for at få grafikkortet til
at virke. Jeg mener, hvis systemet er så tæt på at ramme toppen for,
hvad min 500W PSU kan klare, så var den formentlig også ustabil med
4 GB RAM.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 21-01-09 17:36

Thomas G. Madsen wrote:

> at virke. Jeg mener, hvis systemet er så tæt på at ramme toppen for,
> hvad min 500W PSU kan klare, så var den formentlig også ustabil med
> 4 GB RAM.

Præcis. De sidste 4GiB RAM kan ikke bringe så stor forskel på den
elektriske side af sagen.

Jesper Poulsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 21-01-09 10:41

Lone skrev:

> Du havde vel chekket hash inden du brændte?

Næ, det må jeg indrømme, at jeg ikke har. Gik ud fra, at den
dowloadede fil var ok, og da jeg hentede den to gange fra to
forskellige placeringer (henholdsvis dit og Jespers link), så
regnede jeg med, at den var ok.

Jeg kan i øvrigt fortælle, at jeg har hentet ISO-filen på jobbet
her til morgen og brændt en cd ud fra den. Med den cd kan jeg
boote en Intel Mac til Ubuntu, så hvis jeg ikke kan boote på den
derhjemme, må der vel være noget galt med mine optiske drev også.

> Det er vel ikke de 8 GB der også gør brænder/drev
> ustabilt......... eller dine brænderindstillinger måske.

Den ene af de utallige brænderforsøg i aftes blev brændt imens der
kun var 4 GB RAM i og med to forskellige brænderprogrammer (Nero
og Imgburn).

> - 'session med det samme'
> - Buffer underrun
> - Fikser disk efter brænding

Hmm, måske er det årsagen så, men på jobbet brugte jeg også Nero
og samme brænderindstillinger, som derhjemme i aftes.

> [...]
> Kun en tanke - da jeg ikke helt har fattet hvodden
> det egentlig helt kan fungere m ubuntu-livecd'en

Det fatter jeg heller ikke, men jeg kunne heller ikke boote til
Ubuntu med kun 4 GB RAM.

> Jep - samme fil, - men på siden har du mulighed for
> selv at se de forskellige valgmuligheder, (desktop,
> server, m.raid, usb, 32/64 )+ der er links til md5sum etc.

Nemlig. Hash tjekkede jeg så ikke, men det var 64-bit desktop-
udgaven, jeg pillede ned.

> Og så fik du samtidig svar på om den kun var til install ;)

Jepper :)

> Hvis der er behov for 'memory remapping' som du skriver,
> så er den vel ikke så meget længere hvis ikke din bios
> understøtter det

Så skulle de bare have et klap med en skovl for at skrive i
manualen, at bundkortet understøtter 8 GB.

> ........... Men er de ramklodser testet?

De virker, hvis der kun er monteret 2 af gangen, så det skulle
undre mig meget, hvis det skyldes defekte RAM-klodser.

> Kunne du ikke prøve med nogen af et andet mærke fx.,

Så skal jeg bare til at bestille et andet mærke fra en forhandler
og det ville jeg være lidt træt af, men det er da en mulighed.
Min tid er snart ved at løbe ud hvad angår de 14. dages returret
på Mushkin-klodserne, så hvis Ubuntu ikke kan boote og/eller den
heller ikke kan få grafikkortet til at køre 1920 x 1200, så giver
jeg op og sender dem retur.

--
Hilsen
Madsen

Fra : M.N.

Dato : 21-01-09 16:10

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
KLIP

> [...]
> boote en Intel Mac til Ubuntu, så hvis jeg ikke kan boote på den
> derhjemme, må der vel være noget galt med mine optiske drev også.

Nej, det er ikke sikkert. Det kan være ramfejl.
Havde selv et problem med at de cd'er jeg brændte på et nyt system var
fejlbehæftede.
Og jeg kæmpede en hel lørdag, indtil at jeg kørte memtest. Og den fejlede.
Sænkede spændingen lidt på mine Crucial Balistix ram (de var meget varme) og
det spillede igen

Mogens

Fra : Lone

Dato : 22-01-09 10:10

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk
> skrev i en meddelelse

> Det fatter jeg heller ikke, men jeg kunne heller ikke boote til
> Ubuntu med kun 4 GB RAM.

Det lyder underligt. Måske folkene i Linux-gruppen har
en forklaring?

> Så skulle de bare have et klap med en skovl for at skrive i
> manualen, at bundkortet understøtter 8 GB.

Står der noget om strømforbrug/behov?

Der var en forleden der linkede til de her sider, hvor
man kan 'teste' hvilken psu der ville være passende
størrelse:

http://www.antec.outervision.com/index.jsp
http://www.corsair.com/psufinder/default.aspx

....det må jo kunne bruges 'vejledende' om ikke andet.

--
vh Lone

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 22-01-09 08:08

M.N. skrev:

> Havde selv et problem med at de cd'er jeg brændte på et nyt
> system var fejlbehæftede.

Jeg prøvede i aftes, om jeg kunne boote min egen pc med den Ubuntu-
cd, jeg havde lavet på jobbet. På jobbets Mac, var der som sagt ingen
problemer med at boote på den, men min egen pc nægtede. Det endte
blot i en masse IO-fejl, uanset om jeg prøvede fra mit CD/DVD-drev
eller min brænder, og det uanset om jeg havde de gamle 4 GB Kingston-
RAM i eller de nye Mushkin, så jeg opgav til sidst.

Der er normalt ikke problemer med at læse eller brænder skiver på
den computer, så jeg undrer mig meget over, at Ubuntu-cden er så
vanskelig. Måske har jeg et eller andet større hardwareproblem, som
så blot ikke rigtig kommer til udtryk i det daglige, når jeg har de
4 GB Kingston RAM (eller de 2 x 2 GB Mushkin-klodser) installeret.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 22-01-09 08:08

Jesper Poulsen skrev:

> De sidste 4GiB RAM kan ikke bringe så stor forskel på den
> elektriske side af sagen.

I endnu et svar fra Intel, har de skrevet følgende:

| So far, we have had no issues reported similar to the problem
| you are having. I would recommend contacting ATI* to determine
| if the have seen a similar behavior.
|
| Be aware that 4GB of additional system memory will require
| around 100W-150W on this motherboard.

Det overrasker mig meget, at 4 GB ekstra RAM kræver 100-150W
mere af PSUen.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 22-01-09 15:25

Thomas G. Madsen wrote:

> Det overrasker mig meget, at 4 GB ekstra RAM kræver 100-150W
> mere af PSUen.

Det er et dårligt design. RAM bruger ikke nævneværdige elektriske
ressourcer.

Kan du ikke finde et bundkort med ATi chipset i stedet?

Jesper Poulsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 22-01-09 10:10

newsbin skrev:

> [...]
> problemer med dit system. Det har jeg selv prøvet, og skiftede
> til strømforsyning fra 450W Antec til 1 kW Chill CP-1000M.

Jeg overvejer at bestille:
<http://tn-hardware.dk/product.asp?product=81317&lang=dk> som et
sidste desperat forsøg på at få skidtet til at spille med 8 GB RAM,
men ved I, om den strømforsyning er et okay mærke?

Jeg har pt. en Antec NeoHE 500PEC.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 22-01-09 15:27

Thomas G. Madsen wrote:

> men ved I, om den strømforsyning er et okay mærke?

Jeg anvender udelukkende NorthQ i mine maskiner.

Jesper Poulsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 22-01-09 10:32

Lone skrev:

> Står der noget om strømforbrug/behov?

Ikke hvad jeg har kunnet finde i hvert tilfælde, men jeg har nu
heller aldrig været særlig god til at nærlæse manualer.

> Der var en forleden der linkede til de her sider, hvor
> man kan 'teste' hvilken psu der ville være passende
> størrelse:
>
> http://www.antec.outervision.com/index.jsp

Tak for linket!

Den foreslår 646 W til mit setup, så måske er der noget om, at min
nuværende PSU er for lille.

Som skrevet i: <news:gl9gks.23s.1@thomasgmadsen.dk>, så overvejer
jeg at bestille en på 850 W. Jeg har trods alt en uge endnu af min
14. dages returret på RAM-klodserne, så der er lidt tid at løbe på
endnu, og man bliver jo mere og mere nysgerrig på, hvad hulen der er
galt :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Lone

Dato : 22-01-09 10:51

> Tak for linket!

Velbekoms.

> Den foreslår 646 W til mit setup, så måske er der
>noget om, at min nuværende PSU er for lille.

Siger begge links ca. det samme?

> [...]
>så der er lidt tid at løbe på endnu, og man bliver jo mere
>og mere nysgerrig på, hvad hulen der er galt :)

Ja - det er sgi typisk..... under forsøgene på at løse det
ene, dukker der gerne probs op man ikke anede var
der in the first place.

Med 850 W må du da ihvertfald være dækket ind! )

Pøj pøj med forsøget!

--
vh Lone

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 22-01-09 11:27

Lone skrev:

> Siger begge links ca. det samme?

<http://www.corsair.com/psufinder/default.aspx> siger kun 450W,
men på den side har man heller ikke mulighed for at vælge antallet
af diske, optiske drev, tilsluttede USB-enheder osv.

Jeg har fem harddiske i den, to optiske drev plus et Hauppauge
WinTV-HVR-4000 tv-kort, så det er måske meget muligt, at min 500W
PSU sveder en del.

> Ja - det er sgi typisk..... under forsøgene på at løse det ene,
> dukker der gerne probs op man ikke anede var der in the first
> place.

Story of my life.

> Med 850 W må du da ihvertfald være dækket ind! )

Det skulle man da tro, medmindre den strømforsyning er noget billigt
skrammel, som i virkeligheden kun yder 450W. ;)

> Pøj pøj med forsøget!

Mange tak og tak for råd og vejledning til jer alle.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 22-01-09 15:49

Thomas G. Madsen wrote:

> Det skulle man da tro, medmindre den strømforsyning er noget billigt
> skrammel, som i virkeligheden kun yder 450W. ;)

Jeg har en 500W NorthQ der keder sig med min maskine.

Jeg har prøvet Antec's regner og har fundet ud af at mit effektforbrug
stiger med 9W ved at gå fra 2 stk DDR2 SDRAM til 4 stk DDR2 SDRAM. 9W!

Min maskine bruger 314W i nuværende konfiguration ved maks TDP, iflg
Antec's udregning. Jeg har aldrig haft den over 200W med en elmåler.

Jesper Poulsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 22-01-09 15:27

Thomas G. Madsen skrev:

> [...]
> sidste desperat forsøg på at få skidtet til at spille med 8 GB RAM,
> men ved I, om den strømforsyning er et okay mærke?

Nå, men nu er den bestilt og lander forhåbentlig i morgen, og så
er jeg dæleme spændt på, om skidtet vil køre med 8 GB :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 22-01-09 15:58

Jesper Poulsen skrev:

> Det er et dårligt design. RAM bruger ikke nævneværdige elektriske
> ressourcer.

Ja, det undrer også stadig mig, men nu må vi se, hvad den siger til
en 850W.

> Kan du ikke finde et bundkort med ATi chipset i stedet?

Ho-ho. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 22-01-09 15:58

Jesper Poulsen skrev:

> Jeg anvender udelukkende NorthQ i mine maskiner.

Og du er formentlig tilfreds med mærket så. Det lyder godt.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 22-01-09 16:12

Thomas G. Madsen wrote:

> Og du er formentlig tilfreds med mærket så. Det lyder godt.

Dét er jeg. De kører i døgndrift med server-grade diske,

Jesper Poulsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 23-01-09 08:39

Jesper Poulsen skrev:

> Dét er jeg. De kører i døgndrift med server-grade diske,

Jeg googlede et forum, hvor en eller anden fortalte, at NorthQ NQ-
4775-850-flex 850W modular PSU ATX2.2 har 'Load Balancing', hvilket
jeg var ved at blive sindssyg af, da jeg sidste havde sådan en PSU,
fordi den cyklede op og ned i omdrejninger, afhængig af, hvad jeg
lavede, men nu må vi se. Den hører jo da trods alt til blandt de
lydsvage på <http://tn-hardware.dk/group.asp?group=1771>, så jeg
valgte at tage chancen. Den kommer forhåbentlig med posten i dag,
så jeg kan få den prøvet af i weekenden.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 23-01-09 19:06

Thomas G. Madsen skrev:

> Den hører jo da trods alt til blandt de lydsvage på
> <http://tn-hardware.dk/group.asp?group=1771>, så jeg valgte at
> tage chancen. Den kommer forhåbentlig med posten i dag, så jeg
> kan få den prøvet af i weekenden.

Og nu er den så monteret, men Vista stopper stadig grafikkortet, når
der sidder 8 GB RAM i, så det var ikke årsagen. Det skal dog siges,
at det er en langt bedre PSU end den gamle. Den larmer mindre, og
de tilhørende ledninger er længere, så de snildt kan nå de fjeneste
afkroge af bundkortet (kabinettet er et Antec P180, hvor PSUen sidder
i bunden), så jeg beholder PSUen.

Nu er grafikkortet for alvor under mistanke, så jeg vil prøve at
kontakte ATI, som Intel-gutten foreslog.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 29-01-09 09:49

Jesper Poulsen skrev:

> Prøv for sjov at smide et nVidia i maskinen.

Jeg kom i tanke om i går, at der lå et lille Asus Extreme N6200TC
TOP i PCI-E på jobbet, så det lånte jeg med hjem. Det virker uden
problemer med 8 GB RAM, så ingen tvivl om, at det er ATI-kortet,
der gør knuder.

Her til morgen har jeg så endelig fået et svar fra AMD, som siger,
at der er nogle problemer med ATI 8-12-driveren, som er den eneste,
jeg har prøvet, så de foreslår at prøve en ældre driver, indtil de
om et par dage frigiver Catalyst 9.1, så det vil jeg prøve, inden
jeg går ud og spenderer på et nyt grafikkort.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-01-09 08:19

Thomas G. Madsen skrev:

> [...]
> om et par dage frigiver Catalyst 9.1, så det vil jeg prøve, inden
> jeg går ud og spenderer på et nyt grafikkort.

Hverken 8-11 eller 8-10-driveren virkede, men 9-1 gjorde, så det var
jo bår' dæjli'.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 21-01-09 08:25

Thomas G. Madsen skrev:

> [...]
> der ingen problemer. Det er der heller ikke med 2 x 2 GB-moduler,
> men når jeg har 4 x 2 GB-moduler i, vil Vista ikke indlæse driveren

Jeg prøvede i aftes med 2 x 2 GB af de nye Mushkin samt 2 x 1 GB af
de gamle Kingston, hvilket jo så betød 6 GB RAM i alt. BIOS fandt dem
uden brok og det samme gjorde Vista, men Vista stoppede grafikkortet,
som her: <http://thomasgmadsen.dk/intel/D975XBX2/RAM_problem/8gb_error.png>.

--
Hilsen
Madsen