Boot: Det her giver ikke mig mening
Fra : Henrik Laursen

Dato : 18-01-09 11:20

Jeg har et Gigabyte GA-M56S-S3 bundkort der ikke rigtig giver mig nogen
mening når jeg tænder computeren og det er den måde at den brokker sig
over manglende systemdisk, så jeg har prøvet at pille lidt ved
indstiningerne over boot devices i hvilken rækkefølge de skal detectes:

1ste indstilning:
1st boot device: Harddisk
2nd boot device: CD/DVD
Giver fejlen: CD/DVD Disk Boot Failure. Insert Systemdisk

2nden indstilning:
1st boot device: Harddisk
2nd boot device: Disable
Giver fejlen: CD/DVD Disk Boot Failure. Insert Systemdisk

3de indstilning:
1st boot device: Disable
2nd boot device: Disable
Nu starter computeren op uden nogen problemer.

Når man indstiller til at den overhovedet ikke skal boote fra CD/DVD,
hvorfor brokker den sig så over disk boot failure fra CD/DVD ?

Når man slår boot fra på samtlige drev, burde den så ikke brokke sig over
at den ikke kan boote fra nogen som helst af drevene ?

I mine ører giver de her indstilninger og den måde de reagerer på blot bare
ingen mening, så jeg hælder til at der er en eller anden fejl med BIOS'en.

Jeg har så tænkt på at flashe BIOS med en nyere version fra November 2008,
for at se om det kan rette op på det her underlige boot problem, men
hvordan gør man lige det ?
Har hentet motherboard_bios_ga-m56s-s3_f4.exe ned fra Gigabyte's
hjemmeside, men en opskrift på hvordan man gør har jeg ikke kunne finde
nogen steder på deres hjemmeside.

--
Henrik Laursen

Fra : Ukendt

Dato : 18-01-09 11:38

> [...]
> over manglende systemdisk, så jeg har prøvet at pille lidt ved
> indstiningerne over boot devices i hvilken rækkefølge de skal detectes:

Hvilken harddisk?
Til hvilket stik er harddskkabel forbundet til bundkort?

"Hvis systemet funker, så lad det funke, og glem så at indstillingerne er
underlige" (erfaring fra Dell workstation: Kan kun se PATA-disk, hvis SCSI
er enabled i BIOS)

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Henrik Laursen

Dato : 18-01-09 14:53

"Villy57" <diy4wd[at]hotmail[dot]com> wrote in

> [...]
>
> "Hvis systemet funker, så lad det funke, og glem så at indstillingerne
> er underlige" (erfaring fra Dell workstation: Kan kun se PATA-disk,

Det er en Seagata Barracuda 7200.9 Ultra ATA/100
Der er kun et enkelt stik i et GA-M56S-S3 bundkort, så både harddisk
og DVD drevet har jumper i Cable Select, da det var den eneste metode
jeg kunne få det til at virke.

--
Henrik Laursen

Fra : Lone

Dato : 18-01-09 12:06

"Henrik Laursen" <nomail@dont-like-spam.com
> [...]
>fra Gigabyte's hjemmeside, men en opskrift på hvordan
>man gør har jeg ikke kunne finde nogen steder på deres

Det står i manualen til kortet der kan hentes på siden
(hvis du googler på Gigabyte GA-M56S-S3 og napper første
mulige link, kan du til højre på siden vælge "manual")

http://download.gigabyte.ru/manual/motherboard_manual_ga-m56s-s3_e.pdf

(fra side 64 ff.)

--
vh Lone

Fra : Henrik Laursen

Dato : 18-01-09 14:58

"Lone" <logro@mail.tele.invalid> wrote in

> [...]
> (hvis du googler på Gigabyte GA-M56S-S3 og napper første
> mulige link, kan du til højre på siden vælge "manual")

Bingo, det er lige den info der mangler i den manual der kom med boardet.
Takker.

--
Henrik Laursen

Fra : Henrik Laursen

Dato : 18-01-09 15:21

Henrik Laursen <nomail@dont-like-spam.com> wrote in

> Bingo, det er lige den info der mangler i den manual der kom med boardet.
> Takker.

Blot til update: Det virkede. Jeg kører nu med den seneste BIOS update
fra Gigabyte. Boot problemerne er væk og den booter enda også hurtigere nu.
Så et eller andet har været galt med den data at BIOS'en oprindelig havde.

--
Henrik Laursen