Indhold fra menupunkter i fælles box eller~
Fra : Dennis

Dato : 17-01-09 13:01

Hejsa folkens på HTML.

Jeg er igang med at lave en hjemmesiden med udgangspunkt i en
skabelon i Dreamviewer. Skabelonen hedder "3 column, liquid,
header and footer" (se den evt. hvis du selv har Dreamviewer
indstalleret, så du kan se hvad jeg hentyder til).

I skabelonen har jeg lavet en menu i headerboksen og hvor hvert
menupunkt åbner et seperat html dokument med noget tekstindhold i
i hvert sit seperate vindue i browseren. Det jeg ønsker er, at
indholdet af menupunkterne i stedet for at blive åbnet i de
særskildte html dokumenter, vil bliver vist i
midterboxen/maincontent istedet (altså midter boksen i skabelonen
jeg har nævnt). Således at indholdet i midterboxen/maincontent
udskiftes alt efter hvilket menupunkt jeg klikker på. Så
spørgsmålet er helt enkelt om nogle vil være behjælpelige med et
tip til hvordan jeg får indholdet fra et menupunkt vist i
maincontent (box)?

Jeg har forsøgt mig med Server-Side Include, men uden held og jeg
ved jo ikke om det er den teknologi man bruger til denne slags
opgaver?

Kan nogen mon hjælpe mig vil det være dejligt!

Venligst
Dennis

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Birger Sørensen

Dato : 17-01-09 18:26

Dennis forklarede den 17-01-2009:
> [...]
> ved jo ikke om det er den teknologi man bruger til denne slags
> opgaver?
>
> Kan nogen mon hjælpe mig vil det være dejligt!

HTML er som udgangspunkt statisk, og giver ikke mulighed for at
"udskifte" indhold.

Du skal skabe et system, der viser hele siden, og henter det aktuelle
indhold til din box med en eller anden form for incude - enten SSI,
eller i PHP, ASP - eller hvad du nu ellers måtte have adgang til /
viden om.

Man kan hente al indholdet til flere ens boxe, som så vises eller
skjules, efter hvad der vælges i menuen. Det er typisk en opgave der
løses af javascript, og kan ikke lade sig gøre i HTML alene.

Der findes endnu et alternativ : AJAX.
bbsorensen.dk, bruger udelukkende AJAX til at skifte indhold.
Det virker - men er meget lidt søgemaskinevenligt, og kan ikke anvendes
uden javascript.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Jørn Andersen

Dato : 19-01-09 03:23

On 17 Jan 2009 12:00:53 GMT, Dennis <info@harking.dk> wrote:

> [...]
>særskildte html dokumenter, vil bliver vist i
>midterboxen/maincontent istedet (altså midter boksen i skabelonen

*Hvorfor* vil du det, og hvilke fordele mener du det giver dig (eller
rettere dine brugere) i forhold til din nuværende løsning?

Det er måske et irriterende spørgsmål - i stedet for bare at svare: Gør
A + B + C.
Men umiddelbart kan der være flere forskellige grunde (nogle gode og
nogle dårlige), og som hver især vil pege på forskellige løsninger.

Så please, lidt mere info.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,