Andet multimedie
bentjuul 3670
Redgere PDF-fil?
Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 14-01-09 07:47

Jeg bruger det gratis PDF Creator til at gemme f.eks. dagens TV-pogram,
interessante avisartikler m.m. Desværre er der ofte enten en tom side med,
eller en side med blot et billede, som der ikke var plads til på
tekstsiden.

Jeg søger et grats program, hvor jeg kan slette en side.

Det vlle også være dejligt, om programmet kan kopiere/gemme et billede der
er indlejret i dokumentet. Jeg ved godt at jeg kan bruge et screenshot, men
der er nu lidt bøvlet.
--
Venlig hilsen
Mikkel

"En tom taxi kørte op foran Christiansborg, og ud steg Naser Khader"

Fra : Morten Lind

Dato : 14-01-09 17:00

Mikkel Mikkelsen <mikkel@mikkelserver.invalid> wrote:

> [...]
> er indlejret i dokumentet. Jeg ved godt at jeg kan bruge et screenshot, men

Kender ikke PDF Creator, men i Adobe Acrobat Pro er det i topmenuen:
Dokument > slet sider.

M.

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 14-01-09 18:28

On Wed, 14 Jan 2009 16:59:37 +0100, Morten Lind wrote:

> Kender ikke PDF Creator, men i Adobe Acrobat Pro er det i topmenuen:
> Dokument > slet sider.

Og Acrobat Pro er gratis?

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 14-01-09 18:31

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) skrev :

>Kender ikke PDF Creator, men i Adobe Acrobat Pro er det i topmenuen:
>Dokument > slet sider.

Det med gratis kniber det da vist lidt med i dit forslag og nej,
jeg har ikke noget bud.
--
Kerim

Fra : Erik Olsen

Dato : 14-01-09 19:01

Mikkel Mikkelsen wrote:

> [...]
> TV-pogram, interessante avisartikler m.m. Desværre er der ofte enten
> en tom side med, eller en side med blot et billede, som der ikke var

Hvilke programmer bruger til udskrift vha. PDFCreator?

Jeg har brugt PDFCreator længe, og jeg har aldrig oplevet at der kommer
en ekstra tom side med.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 14-01-09 19:15

On Wed, 14 Jan 2009 19:00:35 +0100, Erik Olsen wrote:

> Hvilke programmer bruger til udskrift vha. PDFCreator?

Ikke helt forstået. PDF Creator lægger sig som en printer og den vælger jeg
at udskrive til, når jeg vil gemme en artikel. Præv f.eks. hente denne
artikel fra DR Nyheder:
http://www.dr.dk/Nyheder/Kultur/2009/01/14/162057.htm?rss=true og klik så
på sidens Print-ikon og vælg PDF Creator som printer. Dokumentet kommer til
at strække sig over to sider, hvoraf "hovedet" og billedet er det eneste
indhold på side 1. Den side vil jeg gerne kunne slette, så der kun er side
2 tilbage.

Fra : Erik Olsen

Dato : 14-01-09 19:26

Mikkel Mikkelsen wrote:

> Ikke helt forstået. PDF Creator lægger sig som en printer og den
> vælger jeg at udskrive til, når jeg vil gemme en artikel.

Ja, PDFCreater fungerer som en printer.

Hvilket program udskriver du fra?

Fra : Jb

Dato : 14-01-09 20:02

"Mikkel Mikkelsen" <mikkel@mikkelserver.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> Venlig hilsen
> Mikkel
>
> "En tom taxi kørte op foran Christiansborg, og ud steg Naser Khader"

Hvis jeg var dig ville jeg marker artikel, kopi indsæt f.eks. i Word, og der
udskriv derefter med PDF-Creator
til en pdf fil.

Jørgen

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 14-01-09 21:54

On Wed, 14 Jan 2009 20:02:11 +0100, Jb wrote:

> [...]

> Hvis jeg var dig ville jeg marker artikel, kopi indsæt f.eks. i Word, og der

Det behøver ikke at være så besværligt: Markér det ønskede og bed PDF
Creator om kun at udskrive det markeede, men jeg vil alligevel gerne have
muligheden for at slette en side i et PDF dokument.

Fra : Erik Olsen

Dato : 14-01-09 22:09

Mikkel Mikkelsen wrote:

> Det behøver ikke at være så besværligt: Markér det ønskede og bed PDF
> Creator om kun at udskrive det markeede, men jeg vil alligevel gerne
> have muligheden for at slette en side i et PDF dokument.

Er det ikke bedre slet ikke at skrive pågældende side til pdf-filen?

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 14-01-09 23:07

On Wed, 14 Jan 2009 22:09:28 +0100, Erik Olsen wrote:

> Er det ikke bedre slet ikke at skrive pågældende side til pdf-filen?

Jo, men hvis jeg vælger kun at udskrive side 1 eller 2, kommer indholdet
lige præcist ikke med - kun det overflødige snadsk. Prøv selv ovennævnte
eksempel (http://www.dr.dk/Nyheder/Kultur/2009/01/14/162057.htm?rss=true).

Fra : Erik Olsen

Dato : 15-01-09 09:16

Mikkel Mikkelsen wrote:

> Jo, men hvis jeg vælger kun at udskrive side 1 eller 2, kommer
> indholdet lige præcist ikke med - kun det overflødige snadsk. Prøv
> [...]

Hvis du nu fortalte mig fra hvilket program det er du skriver ud til
pdf, kunne jeg lidt bedre hjælpe dig.

Jeg har spurgt om det tidligere.

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 15-01-09 10:27

On Thu, 15 Jan 2009 09:15:46 +0100, Erik Olsen wrote:

> Hvis du nu fortalte mig fra hvilket program det er du skriver ud til
> pdf, kunne jeg lidt bedre hjælpe dig.
>
> Jeg har spurgt om det tidligere.

Ahaaa, nu forstå jeg. Jeg skriver ud fra Firefox internetbrowser.

Fra : Erik Olsen

Dato : 15-01-09 20:55

Mikkel Mikkelsen wrote:

> Ahaaa, nu forstå jeg. Jeg skriver ud fra Firefox internetbrowser.

Jeg regnede jo nok med at det var en browser, men det er bedst at vide
hvilken.

Med udgangspunkt i ovennævnte link vist i FF3:
Vælg Filer - Vis udskrift, og se hvordan siden skrives ud. I dette
tilfælde findes hele teksten på side 1, så jeg vælger Filer - Udskriv -
vælg Sider (1) - vælg PDFCreator - OK - vælg Gem/mappe og filnavn.

Resultatet kan du se i
http://www.modelbaneteknik.dk/div/Staten-s%e6nker_refusion_til.pdf

Websider udskrives meget forskelligt afhængigt af opsætningen. Nogle
laver særlige css-filer til udskrift, det giver i reglen de bedste
udskrifter. Som bruger kan man ikke gøre særligt meget for at ændre
opsætningen, højst ændre margener ig nøjes med at udskrive bestemte
sider. Funktionen "Vis udskrift" er god at bruge som rettesnor, men
forvent ikke at den viser 100 % korrekt hvad man får på en udskrift.

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 16-01-09 06:49

On Thu, 15 Jan 2009 20:55:06 +0100, Erik Olsen wrote:

> [...]
> tilfælde findes hele teksten på side 1, så jeg vælger Filer - Udskriv -
> vælg Sider (1) - vælg PDFCreator - OK - vælg Gem/mappe og filnavn.

Hmmm, nu virker det også hos mig. Jeg ved ikke lige hvad jeg har rodet
rundt i, men jeg har testet det igen, nu med denne artikel i JP:
http://jp.dk/udland/usa/article1571368.ece

Hvis jeg vælger "Vis udskrift" dannes der 5 sider, hvoraf artiklen befinder
sig på side 4. Jeg vælger så at udskrive fra side 4 til side 4. Der
udskrives ganske som forventet kun en enkelt side, men den indeholder kun
et enkelt logo øverst. Denne ene side er ikke identisk med nogle af de 5
sider der udskrives, hvis man vælger at udskrive alt.

Fra : Erik Olsen

Dato : 16-01-09 18:46

Mikkel Mikkelsen wrote:

> [...]
> indeholder kun et enkelt logo øverst. Denne ene side er ikke identisk
> med nogle af de 5 sider der udskrives, hvis man vælger at udskrive

Den webside er en katastrofe udskrivningsmæssigt. Som jeg skrev
tidligere, vil resultatet afhænge meget af sideopsætning og om der er
lavet en speciel opsætning til udskrift. Det er sikkert derfor man har
lavet en særlig printversion.

Har du prøvet på pågældende side at vælge "Print" og udskrive til
PDFCreator? Du får en nydelig udskrift af teksten.

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 16-01-09 20:54

On Fri, 16 Jan 2009 18:46:13 +0100, Erik Olsen wrote:

> Den webside er en katastrofe udskrivningsmæssigt.

Gut, så er vi enge.

> Har du prøvet på pågældende side at vælge "Print" og udskrive til
> PDFCreator? Du får en nydelig udskrift af teksten.

Ja, det fungerer fint. Nu var mit oprindelige sprgsmål faktisk, at jeg
søgte et gratis program som jeg kan bruge til at slette een eller flere
sider i et PDF-dokument. Det eksempel jeg har brugt er faktisk ikke helt
rimeligt, idet jeg - som du påpeger - kan vælge at bruge hjemmesidens
printfunktion.

Fra : Erik Olsen

Dato : 16-01-09 21:01

Mikkel Mikkelsen wrote:

> Det eksempel jeg har brugt er faktisk ikke helt rimeligt, idet jeg
> - som du påpeger - kan vælge at bruge hjemmesidens printfunktion.

Det er ganske rimeligt, den er lavet til det samme.

Fra : S. A. Thomsen

Dato : 16-01-09 11:50

On Wed, 14 Jan 2009 19:15:03 +0100, Mikkel Mikkelsen

> [...]
>indhold på side 1. Den side vil jeg gerne kunne slette, så der kun er side

Jeg bruger "PDF reDirect v2.2.5" (der også installerer sig som en
printer) og med den virker det fint, når jeg "printer" fra IE7.