bios, MB og hal.dll , strømforsyning og gr~
Fra : Lone

Dato : 13-01-09 02:23

Hej

Der er et eller andet der gir sære problemer på min pc.

Måske hænger de her ting slet ikke sammen, men jeg
har snart ikke flere hårtotter at rykke i - så teksten her
blir lidt lang for at beskrive så godt jeg formår og undgå
misforståelser vedr. problemerne og deres mulige
opståen.

Har et ATX kabinet, med en strømforsyning der hedder
coba AP-400X (P/PFC). Såvidt jeg kan læse af etiketten
kører den max 370,5W.

Ny WD ide-disk 160 GB tjekket 100 % ok med 'sea tools'.
(kørt fra en maxtor diamond max disk jeg havde i min pc inden
skift af MB og grafikkort. Så WD-disken går jeg ud fra er ok!)

Jeg har så isat MB Asrock P4i65G, (med MB chipset
Intel Springdale-G i865G), og et AGP-grafikkort
der skulle passe til : Club 3D ATI Radeon HD 2400Pro AGP.

Cpu er Intel Pentium 4, 2533 Mhz (19 x 133).

Jeg har installeret windows XP home på flg. måde:

Sat boot-rækkefølgen i bios til cd-drev som first device.

Og da jeg havde problemer med at få den til at 'snakke' med
xp-cd'en - ændrede jeg også flg. i bios (fandt på nettet at en
anden fik det råd på asrocksiden ved besvær med install)
- under Advanced, CPU config: _disable_ 'spread spectrum'.
(jeg aner ikke hvad det er - men default stod den til 'auto')

Jeg brugte Lifeguard (på en cd) fra WD til at formattere
og partitionere disken. Og lagde xphome sp1 ind.
Lagde herefter sp3 ind fra en cd.
Installerede drivere fra MB-cd.
Installerede drivere fra grafikkort-cd.

Installerede Panda. Brugte xp's firewall - etablerede
netadgang, og opdaterede Panda. Derefter hentet hvad
der var af microsoft-updates med Pandas firewall og
antivir. sat aktivt og windows firewall fra.

Jeg undrer mig over at:
1. pc-opstarten tar en krig, og i bootlog kan jeg se
at der er noget der står og looper (det gentages igen og igen
at en række filer ikke blev indlæst, - så indlæser den et par filer
mere, for så igen at nævne at rækken af filer ikke blev indlæst
et antal gange etc. )

Ved boot sker flg.: sort skærm med hvid text hvor bios version,
samt master disk og dvd-drev, ram lines op. Så står den længe uden
der sker noget, og der kommer så lige med ét hurtigt ½ sides tekst
(nederst står der noget a la "checker NVRAM") hvorefter
der skiftes til sort skræm med en hvid curser der står og blinker.
Her står den så lææænge uden der sker andet.
Derefter windowsskærm med blå rullepanel. Og endelig kan
der logges på.

I de første bootlogs jeg tjekkede blev en fil der hed halaacpi.dll
indlst som nr. 2. Og det svarer vel meget godt til at der under
computer i Enhedshåndtering står "ACPI Uniprocessor PC"

Jeg ville så idag prøve at finde noget på min gl. maxtordisk,
og satte den som slave. Her skete det mærkelige, at boot
gik hurtigere! Dvs. efter siden med den hvide text, swappede
den direkte over til windowssiden med blåt rullepanel!

Og: når jeg nu kigger i bootloggen - så står der hal.dll som
fil nr 2 der indlæses, og _ikke halaacpi.dll_. Men i
enhedshåndteringen står der stadig ""ACPI Uniprocessor PC" !
Jeg har læst mig til at hal.dll svarer til at der i enhedshåndtering
står "Standard PC" (som der gjorde med det gl. MB og maxtordisken)

Men selvom jeg nu har fjernet maxtordisken igen - bliver bootloggen
ved med at skrive det er hal.dll der indlæses, selvom der samtidig
i Enh.håndt. står "ACPI Uniprocessor PC".

Samtidig er 'driverdetaljer' ændret så der skiftende står:
hal.dll
ntkrnlpa.dll
ntoskkrnl.dll

eller

hal.dll
ntkrnlpa.exe
ntoskrnl.exe

? så hvad foregår der mon?

Det har ikke ændret på den lange opstartstid at den har ændret
halaacpi.dll til hal.dll............men der sker sære ting
som _måske_ har noget med en 'rusten forbindelse' mellem MB
og windows at gøre.

Fx. ved tryk på bootknappen kan den gå lidt i gang, slukke sig selv,
og derefter gå igang.

2.
Jeg har også problemer under selve anvendelsen af pc'en. (når
den først er gået i gang)

Fx. i IE7 kan jeg være ved at læse en side - og så vupti - udvides
siden til at have en størrelse der overhovedet ikke kan være på min
skærm. Eller fx. ved installation af programmer er den kørt i loop,
og er kommet med den samme box igen og igen, selvom programmet
havde sagt én gang det var indstalleret - og spurgt om genstart.
(Spybot og Nero fx).

Jeg har været på Club 3D hjemmesiden for at se om der måske kunne
være et eller andet kuk med grafikkortet som kunne indstilles, men
det eneste jeg fandt ud af - var at der står kortet har brug for 400W
eller mere............så kan det være strømforsyningen der ikke kan
magte at arbejde med det grafikkort mon?

Ind i mellem har jeg tænkt "virus"!
Men jeg har ikke fundet noget - hverken med Panda,
eller superantispyware. Og Spybot melder heller ikke
noget.

Jeg har en idé om der må være kuk i noget i regdatabasen,
vedr. de der hal. filer. Jeg ved ikke om 370.5w er nok til
grafikkortet - jeg bruger jo ikke pc'en til spil, så måske
er det ok.

Gir' det her mon nogen mening for nogen af jer?
Og hvad kan jeg stille op herfra?

Hvis der er en 'ommer', så jeg skal formattere og
indstallere forfra .....er nævnte strømforsyning, MB, grafikkort
og XPhome så en ok cocktail, eller er det en dårlig kombi?

--
vh Lone

Fra : PA

Dato : 13-01-09 09:54

"Lone" <logro@mail.tele.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> indstallere forfra .....er nævnte strømforsyning, MB, grafikkort
> og XPhome så en ok cocktail, eller er det en dårlig kombi?

Jeg ville starte forfra hvis jeg var dig.
Prøv med XPs egen format af C: drevet.
Hvis PC-en kører efter instalationen,
inden du du køre div:drivere, har du problemet
isoleret til software.
Panda kunne være problemet.
Hvis jeg skulle give et bud hardware der ikke
køre som det skal,må det være harddisken
der ikke læser -skriver som den skal.

MVH Per

Fra : Lone

Dato : 14-01-09 02:24

"PA" <pa48@mail.dk> skrev i en meddelelse news:496c56bd$0$56791$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Jeg ville starte forfra hvis jeg var dig.
> Prøv med XPs egen format af C: drevet.
> Hvis PC-en kører efter instalationen,
> inden du du køre div:drivere, har du problemet
> isoleret til software.

Har fundet frem til at WD lifeguard har haft gang i noget
'overlay' for at xp skulle kunne se hele diskens størrelse!
Når jeg tjekker biosversionen på nettet skulle den være
klar til at samarbejde med xpsp1 og se korrekt str. - så
det må jo komme an på en prøve ;)

> Panda kunne være problemet.
> Hvis jeg skulle give et bud hardware der ikke
> køre som det skal,må det være harddisken
> der ikke læser -skriver som den skal.

Begge dele er muligt. Jeg plejer hente større opdateringer
- gå offline - disable Panda - og installere.........men
det har jeg jo ikke gjort her, blot hentet updates i
portioner. Så måske er det dér det gir ballade.

Nå - men tak for dine overvejelser!

--
vh Lone

Fra : jk

Dato : 13-01-09 11:22

On Tue, 13 Jan 2009 02:23:06 +0100, "Lone" <logro@mail.tele.invalid>
wrote:

> [...]
>vedr. de der hal. filer. Jeg ved ikke om 370.5w er nok til
>grafikkortet - jeg bruger jo ikke pc'en til spil, så måske

Jo, det burde det være

> [...]
>indstallere forfra .....er nævnte strømforsyning, MB, grafikkort
>og XPhome så en ok cocktail, eller er det en dårlig kombi?

Når det kan boote, kan det da ikke være helt forkert. Bundkortet
kender jeg og det er ok. Fint til en P4.

Jeg kan søge mig frem til at 'Lifeguard CD' er en CD fra WD. Det er
muligvis OK, hvis du har formatteret som NTFS.

Men hvis du gider at læse på skærmen, hvad din Windows XP CD skriver,
så klarer windows selv alt dette, og den tilbyder også at gribe din
nuværende partition og starte forfra (advarer om at alt slettes, og du
SKAL jo slette, for køre oveni hjælper ikke).

Boote først fra CD skal kun sættes i bios ved første boot på XP CD.
Ved første reboot skal/bør det ændres til Harddisk.

Din skrevne Installationsrækkefølge er lidt gal:

1) chipset drivers fra MB CD (reboot)
2) audio drivers, osv. (reboot)
3) driver fra grafikkort CD (reboot)

Derefter kan du starte med SP3.

Når nu du bruger så meget tid på dette, undrer jeg mig over, om du kan
have et arbejde.

Og iøvrigt om ikke Linux ville være bedre for dig. Det er nemmere at
installere. Gør dette i et hug med alle programmer du skal bruge. Det
kan såmænd køre fra CD uden installation, og virus beskyttelse er
obsolete.

Kan iøvrigt anbefale awast antivrus (til windows), som er gratis.
Se www.avast.com
hvor det er 4 Home, du skal vælge.

mvh

John

Fra : jk

Dato : 13-01-09 13:31

On Tue, 13 Jan 2009 11:21:42 +0100, jk <johnknuhtsenSP@Mail.dk> wrote:

> [...]
>Ved første reboot skal/bør det ændres til Harddisk.
>
>Din skrevne Installationsrækkefølge er lidt gal:

Installer ikke onboard grafik, du bruger det jo ikke.

Installer også LAN fra MB CD. Den langsomme boot kan skyldes noget
knas med netkort.

>3) driver fra grafikkort CD (reboot)

Check så at enhedskontrol under system i kontrolpanel er clean uden
gule anmærkninger.

>Derefter kan du starte med SP3.

Internet Explorer 7 skal jo også på. Samt flash.

Java skal på (for at netbank kan køre).

>Kan iøvrigt anbefale awast antivrus (til windows), som er gratis.
>Se www.avast.com
>hvor det er 4 Home, du skal vælge.

Linux er iøvrigt kun godt til netbank med visse få banker, f.eks.
Nordea. Danske Bank: Nænæ.

mvh

John

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 13-01-09 16:42

jk wrote:

> Nordea. Danske Bank: Nænæ.

Jo, Det kræver dog ActiveCard - en lille dims der giver en ny, tilfældig
nøgle hver gang.

Jesper Poulsen

Fra : Lone

Dato : 14-01-09 02:28

"jk" <johnknuhtsenSP@Mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Jow jow..........men den har tilsyneladende også blandet sig
m. noget overlay.....så om den har ret i at det er nødvendigt
må jo vise sig. AMI-bios ver 1.40 og xpsp1 skulle jo nok kunne
samarbejde om diskstørrelsen efter jeg jeg har læst mig til.

Gad vide om batteriet har været lidt småfladt da jeg gik igang, så
der er gået korruption i'ed fra starten. Synes det ku' tyde på det.

Hov hov du...........
"gider" er et lidt malplaceret ord i den her forbindelse....!
Husk lige at du har _erfaret_ mulighederne og måske
også faldgruberne ved brugen af den ene eller anden måde
at formattere/partitionere. Jeg er på snublekyse-stadiet hvad
dét angår.

Jeg var i gang, men kunne ikke se noget om at danne partitioner -
og måske er det fra gammel tid jeg har hørt i min øresnegl at
partitioner skal laves _inden_ installation, fordi det ikke efterflg.
er muligt......og hva ved bønder om agurkesalat i den situation
hvor det så _ikke_ ser ud til at være en option - og der
ikke lige er nogen netadgang til at søge oplysninger om hvad
den xp-cd egentlig rummer af muligheder............

Sidder også i det dilemma nu at det er umuligt at få
printer installeret - så din opskrift og div fra MS vedr
partion og format etc. står nu griflet på a4 ark

> Installer ikke onboard grafik, du bruger det jo ikke.

Har ingen anelse om hvordan jeg skulle kunne undgå det.
MBcden har 4 punkter:

INF driver.
10/100 LAN driver.
USB 2.0 Driver.
Audio driver appl.

- så ikke muligt for mig at dissekere hvor den evt. gemmer
noget m onboard grafik. Måske kan jeg prøve at gå i
enhedshåndtering når alle MB-drivers er lagt ind, og så
lade den opdatere grafikkortdriver ved at bede den
hente driver fra Grafikkort cd'en....så må den
vel udskifte til korrekt driver.......hmmmm............

> [...]
> gule anmærkninger.

> Internet Explorer 7 skal jo også på. Samt flash.

Har hentet IE7 - men så må jeg jo nok lægge
SP2 ind først, så IE7 og så sp3 .............hmm....
nå - må se hvodden det spænder af.

Tak for udførlige og praktiske svar!

--
vh Lone

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 14-01-09 17:32

Lone har bragt dette til verden:
> Har hentet IE7 - men så må jeg jo nok lægge
> SP2 ind først, så IE7 og så sp3 .............hmm....
> nå - må se hvodden det spænder af.

Som jeg læser det burde det være nok at installere SP3, da den jeg
forstår indeholde alle tidligere SP.

http://support.microsoft.com/default.aspx/kb/322389/da

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=2FCDE6CE-B5FB-4488-8C50-FE22559D164E&displaylang=da

--
-- Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Lone

Dato : 18-01-09 12:15

"Jørgen Nielsen" <nospamjn2@get2net.dk
> skrev i en meddelelse
> Som jeg læser det burde det være nok at installere SP3,
>da den jeg forstår indeholde alle tidligere SP.

> [...]

Jo - men det var nu mere fordi jeg lurede på at
det måske var en ide at opdatere i den rækkefølge
de var kommet - sådan historisk set.

Forsøvrigt smart med en iso som kan brændes på en cd!

Jeg ser færst dit indlæg nu, desværre, så det må blive
næste runde jeg prøver at benytte den måde. Jeg lurer
lidt på om det er 'usundt' for systemets virke at der nu
ligger sp2/ie7/sp3.exe filer på c:\ .....kan jo være der
er noget der kan forvirre systemet. Må helt klart være
bedre at indstallere direkte fra cd, men for at kunne
få dem indstalleret inden jeg lagde antivirus ind måtte
jeg jo vælge den anden måde.

Tak for iso-linket!

--
vh Lone

Fra : Lone

Dato : 16-01-09 03:39

"jk" <johnknuhtsenSP@Mail.dk> skrev i en meddelelse

Ja - boote kan den, - selvom den ind i mellem laver
et underligt trick med lige at gå igang, slukke og så selv
boote. Eller selvom den går død i en længere periode
under boot.

>(snip: installationsrækkefølge)

Jeg har fulgt din 'opskrift' ....flere gange, men der
er noget galt.............

Ved forrige forsøg gav den sig til at lave BSOD fx.
ved logon.

Seneste forsøg nu...= en reperation!
Og har isat det gamle gigabyte radeon grafikkort,
men pillet stikket til blæseren fra så det ikke er en
eller anden form for overgang i dén der kan lave
kuk i noget.

Der må være noget grundlæggende i uorden, for i
bootlogggen er der konsekvent 11 .sys-filer der
ikke indlæses.

NDProxy
lbrtffdc
sfloppy
i20mgmt
changer
cdaudio
processr
PCIdump
rdbss
mrxsmb
ipnat

Båder efter en clean install og efter re-install.

- og da det har været gennemgående ved hvert eneste forsøg
på install at den ikke indlæser de 11 - må det fortælle noget
væsentligt.

Det hjælper ikke at pille floppy fra, og det hjælper ikke
at skifte grafikkort, og det hjælper ikke at afinstallere
dvddrev, fjerne usb-enheder etc........eller fjerne alle kabler
og ledninger og starte forfra med af samle maskinen.

Der skete også det, at den under seneste indlæsning
af drivere gik i STOP 0x0000008E,m.fl. og lagrede fysiske
hukommelse "gemmer på disk"...den talte op til 40.
Og nu kan jeg se ved defragmentering af systemet
ligger 2 steder. Suk.
(apropos Diskdefragmentering - der er ikke længere
en genvej til denne og øvrige systemværktøjer under
'tilbehør' - den har tilgengæld placeres et link
til IE der........... bare en af de mærkværdigheder
den finder på - som om systemet er lidt distræt
og en anelse rundtosset ;)

Den foreslog iøvrigt ved STOP at udskifte skærmkort eller
opdatere bios.

Jeg kan også se i startup.log fra repair at der har været
problemer med at finde forskelligt - bl.a. nogle dll-filer.
Jeg lurede på om det kunne ses af den log hvad cmos står
og bilder bios'en ind men jeg kan sgutte gennemskue
det.

Jeg har kørt chckdsk /f /r - den melder alt i orden.

Eftersom windows ikke fungerer ordentligt, og der stadig
er den lange opstart ved boot hvor der ikke sker en bjælde
spekulerer jeg på om der kan være en ide i at "opdatere"
bios og nulstille cmos. Bios er AMI ver 1.40. Hvis jeg
gør forsøget at 'reparere' den med samme version
- skal jeg så om igen med windowsinstall - eller kan bios
og windows 'snakke sammen' og få ryddet op ved boot
så den finder ud af at få indlæst de .sysfiler?

I info vedr opdatering af bios, skriver de på asrock
at det gøres inde fra windows! Og at man skal 'stoppe
alle kørende programmer'..........men et kig i joblisten
under tjenester fortæller jo at der er en del processer
i gang - så hvad mon der menes? Og er der en smartere
måde at gøre det på når nu xp er en smule "f......up"?
Fx ved boot og command den vej?

http://www.asrock.com/support/BIOSUI.asp?cat=Windows

Gad vide om der kan være nogen ide i at opdatere
bios på grafikkortet også ? - men så vidt jeg kan se
er den mulige opdatering fra 2002, og det må
jo være den der er på kortet i forvejen siden
der kun er den en på gigabytes side. Så det
ville i så fald også blive en 'reperation'.

http://www.gigabyte.com.tw/Support/VGA/BIOS_Model.aspx?ProductID=1101

--
vh Lone