Sild
Fra : O.L

Dato : 10-01-09 14:25

Hej, er der et specielt jern/kniv, eller hvad det nu er, der beregnet til at
filletere sild med, alstå til at fjerne benet med. Eller er der nogen der
har en anden smart ide, der er nemmere & hurtigere, end at stå og skæer
filleterne af med en kniv.

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-09 23:33

"O.L" <ole_lyckegaard@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> at filletere sild med, alstå til at fjerne benet med. Eller er der nogen
> der har en anden smart ide, der er nemmere & hurtigere, end at stå og

Du kan købe redskabet her:
http://www.hvidovresport.dk/produkter/Products.asp?SubCatID=51

/Alex

Fra : O.L

Dato : 11-01-09 10:03

Tak, det var lige hvad jeg søgte.

Fra : Morten

Dato : 12-01-09 16:07

"O.L" <ole_lyckegaard@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Tak, det var lige hvad jeg søgte.

>Hej er der nogen som har prøvet sildeudbeneren ?
er det noget der dur ?
Har selv købt hornfiskeudbeneren og kan ikke få det til at virke fisken
bliver mast totalt hvis man prøver at presse den igennem.

Morten

Fra : O.L

Dato : 14-01-09 18:23

"Morten" <1bladlus@get2net.dk(fjern 1)> skrev i en meddelelse

> [...]
> Har selv købt hornfiskeudbeneren og kan ikke få det til at virke fisken
> bliver mast totalt hvis man prøver at presse den igennem.

Hej, nu har jeg så fået sildeudbeneren, og prøvet den.
Umiddelbart er det en sindsyg pris, for et stykke
U-bukket plade, monteret med et billigt filehåndtag.
Jeg vil overlade til hver især at vurdere, om det er "fidusen" der ikke dur,
eller det er mig der ikke kan bruge den, måske er det bare øvelse der
mangler, og den er jeg ikke sikker på at jeg får, da jeg hurtigere, og
bedre, kan bruge en kniv.
Et styk let brugt sildeudbener, er ikke til salg, da min samvittighed
forbyder mig at snyde mine medmennesker.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 23-01-09 11:59

On 2009-01-14 18:23:03 +0100, "O.L" <ole_lyckegaard@hotmail.com> said:

> [...]
> Et styk let brugt sildeudbener, er ikke til salg, da min samvittighed
> forbyder mig at snyde mine medmennesker.

Man kan ikke udbene friskfanget sild og hornfisk, de skal ligge nogle
dage på køl og blive bløde i kødet, men så fungerer det helt fint.

Ovre i amerika kan man også købe en ubener til ørreder, se link:
http://ca.youtube.com/watch?v=hQAT2rKugIs&eurl=http://www.netsummary.dk/player/f100/p179.php
-

men jeg kan garantere, at det ikke kan lade sig gøre på en frisk fanget fisk.

Som et supplemet kan jeg citere en dialog mellem en fisker fra
Jyllinge, og en bybo der var ved at indkøbe friskfanget fisk direkte
fra båden, som jeg en gang overhørte.

Byboen: hvilke fisk har du
Fiskeren: ål, hornfisk, sild og skrubber
Byboen: hvad koster de
Fiskeren: nævner de forskellig kilopriser
Byboen: jeg vil gerne købe et kilo hornfisk
Fiskeren: skal jeg rense dem
Byboen: ja-tak, og kan jeg også få dem fileteret uden ben
Fiskeren: jeg sælger ikke havrådne fisk
Byboen: hvad mener du med det
Fiskeren: man kan først køre filetjernet gennem hornfisk, når de har
ligget på køl i en 4-5 dage, og er blevet bløde i kødet.
Byboen: nå det vidste jeg ikke
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark

Fra : T.

Dato : 23-01-09 23:57

> [...]
> Et styk let brugt sildeudbener, er ikke til salg, da min samvittighed
> forbyder mig at snyde mine medmennesker.
Hej O.L

Så er det ikke kun mig, har aldrig rigtig kunne bruge den.
Købte en for 10-15 år.
Hilsen

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 16-01-09 14:41

O.L wrote:
> [...]
> der nogen der har en anden smart ide, der er nemmere & hurtigere, end
> at stå og skæer filleterne af med en kniv.

Min salig fader, der var kystfisker i 50'erne brugte kun kniv og 'klør 5'
når han rensede "københavnersild" (sild uden ben) ....

Selv om jeg har set det hundrede af gange, har jeg aldrig selv benyttet den.
Sorterer benene fra under måltidet

Her kommer 'processen' frit efter hukommelsen:

1) Silden skrabes fra hoved mod hale for at fjerne slim og fra hale mod
hovede for at fjerne skel.
2) Hovedet i den ene hånd mens den anden 'klemmer' fisken langs rygraden
(for at løsne benet)
3) Et snit i nakken og nu fjernes hovede og indvolde.
4) Bugen skæres op og bughulen renses.
5) Fisken lægges på 'maven' med bugfinnerne hver sin vej, og tommel og
pegefinger føres/nulres langs rygbenet til benet er frit.

Resultat: en benfri fisk og en rygrad med bugbenene siddende på

Ovenstående tog kortere tid end det har taget at forklare det

I vore dage ville benene nok blive anvendt til en fiskefond Dengang røg
de bare ud.....

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed...