Gigabyte GA-EP45-DS3L og ram problem
Fra : Mads

Dato : 11-01-09 01:55

Hejsa

Jeg har lige samlet en maskine baseret på nævnte bundkort, samt en
Core 2 Duo E6600 CPU og 2 x 2 GB OCZ PC8500 RAM

Mit problem er at den ikke vil starte op når begge RAM moduler er
monteret. Tænder jeg den med dem begge i, så begynder drev og
blæsere at køre, men det er også alt. Intet på skærmen og ikke
nogen bip fra den indbyggede højttaler.

RAM modulerne er købt som et dual sæt og er altså helt ens.
De virker også begge fint nok alene.

Da min CPU køler er lidt stor, en Scythe Infinity, så sidder det
første RAM modul i sokkel nr 2. Ifølge manualen skulle det dog
være helt OK. Et sæt RAM moduler skal ifølge manualen bare
placeres i sokkel 1 og 3 eller i 2 og 4.

Har I nogen ideer eller tips ? Har jeg overset noget ?

mvh Mads

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 11-01-09 11:38

Mads wrote:
> [...]
> være helt OK. Et sæt RAM moduler skal ifølge manualen bare
> placeres i sokkel 1 og 3 eller i 2 og 4.

Det kunne være at manualen er dårligt oversat, så der måske skulle have
stået at første sæt RAM-moduler skal sidde i position 1 og 3, og næste
sæt i pos. 2 og 4.

En løsning kunne være at købe en Dremel-agtig multisliber og fjerne nok
af køleren til at der kan sidde et modul i position 1.
En anden køler er måske nemmere.

Fra : Mads

Dato : 11-01-09 12:25

On Sun, 11 Jan 2009 11:38:10 +0100, "Jens C. Hansen"
<*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> wrote:

>Det kunne være at manualen er dårligt oversat, så der måske skulle have
>stået at første sæt RAM-moduler skal sidde i position 1 og 3, og næste
>sæt i pos. 2 og 4.

Jeg tror ikke det er en dårlig oversættelse, for placeringen er vist i
et diagram, hvor det tydeligt fremgår at 2 moduler kan placeres enten
i sokkel 1 og 3 eller i 2 og 4.

>En løsning kunne være at købe en Dremel-agtig multisliber og fjerne nok
>af køleren til at der kan sidde et modul i position 1.
>En anden køler er måske nemmere.

Har lige prøvet med den originale Intel køler som giver masser af
plads til RAM, men det hjalp heller ikke. Den vil heller ikke starte
op med RAM moduler i sokkel 1 og 3, men med kun et af modulerne
i sokkel 1 kører den fint. Mystisk.

mvh Mads

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 11-01-09 12:57

Mads wrote:
> [...]
> plads til RAM, men det hjalp heller ikke. Den vil heller ikke starte
> op med RAM moduler i sokkel 1 og 3, men med kun et af modulerne

Så tyder det istedet på en Bios-version, som er lidt kræsen mht.
RAM-moduler. Prøv at opdatere den til en nyere.

Fra : Mads

Dato : 11-01-09 13:24

On Sun, 11 Jan 2009 12:56:44 +0100, "Jens C. Hansen"
<*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> wrote:

>Så tyder det istedet på en Bios-version, som er lidt kræsen mht.
>RAM-moduler. Prøv at opdatere den til en nyere.

Har lige opdateret BIOS til den nyeste, men heller ikke det gav
noget resultat. Den står bare og genstarter om og om igen
ca hvert femte sekund, mens alle blæsere kører på fuldt drøn.

Prøvede også lige at sætte volt til RAM manuelt. I BIOS giver
AUTO kun 1.8 V, men på OCZ Reaper modulerne står der at
de kan/skal køre med 2.2 V.

Prøvede også at sætte RAM timings til de 5-5-5-15 som der
står opgivet på modulerne. Auto havde sat den til 5-7-7-18.

Intet af det nævte gjorde nogen forskel.

mvh Mads

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 11-01-09 13:35

Mads wrote:
> Har lige opdateret BIOS til den nyeste, men heller ikke det gav
> noget resultat. Den står bare og genstarter om og om igen
> ca hvert femte sekund, mens alle blæsere kører på fuldt drøn.

Huskede du at nulstille indstillingerne, enten med jumper eller ved at
fjerne batteriet?

Fra : Mads

Dato : 11-01-09 14:32

On Sun, 11 Jan 2009 13:35:23 +0100, "Jens C. Hansen"
<*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> wrote:

>Huskede du at nulstille indstillingerne, enten med jumper eller ved at
>fjerne batteriet?

Jeg har ikke resat CMOS, men det burde vel heller ikke være nødvendigt
når den godt vil køre med 1 RAM modul, men ikke med 2. (?)

Kom til at tænke på om det kunne være PSU'en, en Corsair 620W.
Kan der opstå en fejl så den ikke kan levere nok strøm til at trække
2 RAM moduler, men godt et ?
Selvfølgelig har jeg ikke en ekstra PSU liggende jeg kan teste med.
:o/

mvh Mads

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 11-01-09 23:48

Mads wrote:

> Jeg har ikke resat CMOS, men det burde vel heller ikke være nødvendigt
> når den godt vil køre med 1 RAM modul, men ikke med 2. (?)

Jo.

> Kom til at tænke på om det kunne være PSU'en, en Corsair 620W.
> Kan der opstå en fejl så den ikke kan levere nok strøm til at trække
> 2 RAM moduler, men godt et?

Nej - RAM-modulers effektforbrug er næsten ikke nævneværdigt i forhold
til f.eks. processor og grafikkort.

Fra : Mads

Dato : 11-01-09 23:58

On Sun, 11 Jan 2009 23:47:32 +0100, "Jens C. Hansen"
<*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> wrote:

>Jo.

OK, jeg har resat CMOS, men uden held.

>Nej - RAM-modulers effektforbrug er næsten ikke nævneværdigt i forhold
>til f.eks. processor og grafikkort.

OK.

mvh Mads

Fra : Mads

Dato : 11-01-09 14:36

On Sun, 11 Jan 2009 13:35:23 +0100, "Jens C. Hansen"
<*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> wrote:

>Huskede du at nulstille indstillingerne, enten med jumper eller ved at
>fjerne batteriet?

Hov, kom til at tænke på om vi måske misforstod hinanden.
Efter opdatering af BIOS kunne den sagtens starte op og
alt kørte perfekt. Jeg opdatere med Gigabytes eget software
inde fra Windows og skulle bare genstarte bagefter.

Igen er der først noget galt når det andet RAM modul monteres.

mvh Mads

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 11-01-09 23:50

Mads wrote:
> [...]
> inde fra Windows og skulle bare genstarte bagefter.
>
> Igen er der først noget galt når det andet RAM modul monteres.

Kunne det tænkes at der er en afstandsskrue for meget i pladen bag
bundkortet, således at den sidder og kortslutter RAM-slot nr. 2?

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 11-01-09 23:51

Jens C. Hansen wrote:
> Kunne det tænkes at der er en afstandsskrue for meget i pladen bag
> bundkortet, således at den sidder og kortslutter RAM-slot nr. 2?

... eller kunne der måske være faldet en skrue ned bagved bundkortet?

Fra : Mads

Dato : 12-01-09 00:00

On Sun, 11 Jan 2009 23:50:10 +0100, "Jens C. Hansen"
<*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> wrote:

>Kunne det tænkes at der er en afstandsskrue for meget i pladen bag
>bundkortet, således at den sidder og kortslutter RAM-slot nr. 2?

Nope. Der er 6 afstandsstykker under bundkortet og de er alle
placeret korrekt. Heller ingen løse skruer. Det er tjekket.

mvh Mads

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 12-01-09 00:22

Mads wrote:

> Nope. Der er 6 afstandsstykker under bundkortet og de er alle
> placeret korrekt. Heller ingen løse skruer. Det er tjekket.

Måske har den lille ROM'er på et af RAM-modulerne dårlig forbindelse,
eller den er måske ligefrem faldet af?
Det er sét før.

Det er en 6- eller 8-benet sort chip på størrelse med hovedet på en
tændstik, bare fladere.

Fra : Mads

Dato : 12-01-09 17:22

On Mon, 12 Jan 2009 00:21:46 +0100, "Jens C. Hansen"
> [...]

>eller den er måske ligefrem faldet af?
>Det er sét før.
>
>Det er en 6- eller 8-benet sort chip på størrelse med hovedet på en

Det er desværre umuligt at tjekke da alle mine RAM moduler har
fabriksmonterede heatspreaders, men jeg tvivler da også på at
der så er noget der kan falde af.

Alle RAM modulerne virker jo også fint enkeltvis.

mvh Mads

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 12-01-09 19:26

Mads wrote:
> Det er desværre umuligt at tjekke da alle mine RAM moduler har
> fabriksmonterede heatspreaders, men jeg tvivler da også på at
> der så er noget der kan falde af.

Njah, men derfor kan den godt være defekt - men hvis alle modulerne
opfører sig ens, så skulle den have dårlig forbindelse på allesammen, og
det lyder ikke så sandsynligt.

> Alle RAM modulerne virker jo også fint enkeltvis.

Ja, det undrer også mig.
Er der kommet noget støv/skidt i RAM-slot 2?

Hvad sker hvis modulerne sidder i nr. 2 og 4?

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 12-01-09 19:54

Jens C. Hansen wrote:
> Hvad sker hvis modulerne sidder i nr. 2 og 4?

Hov, det var 1 og 3 jeg mente, men det har du jo svaret på.

Der må være noget galt med bundkortet, dårlig forbindelse til RAM-slot
eller lignende, eller måske ESD (stød fra statisk elektricitet).

Har det været bøjet meget ved montering af cpu-køler?

Fra : Mads

Dato : 12-01-09 20:34

On Mon, 12 Jan 2009 19:54:13 +0100, "Jens C. Hansen"
<*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> wrote:

>Der må være noget galt med bundkortet, dårlig forbindelse til RAM-slot
>eller lignende, eller måske ESD (stød fra statisk elektricitet).

Det er da en mulighed, men jeg passer nu altid meget på at have
stelforbindelse inden jeg rører ved noget inde i maskinen.

>Har det været bøjet meget ved montering af cpu-køler?

Overhovedet ikke. CPU køleren blev monteret inden bundkortet
blev monteret i maskinen og der blev ikke brugt vold.

mvh Mads

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 11-01-09 12:31

"Mads" wrote

> Jeg har lige samlet en maskine baseret på nævnte bundkort, samt en
> Core 2 Duo E6600 CPU og 2 x 2 GB OCZ PC8500 RAM
>
> Mit problem er at den ikke vil starte op når begge RAM moduler er
> monteret.

Vi har haft et lign problem bare med nogle corsair stænger
Det endte med at jeg investerede i nogle andre stænger fra mushkin, det har
kørt lige siden

Vi har en anden maskine også med bundkort fra GigaByte der kører med
mushkin, her kunne jeg heller ikke få de corsair ramstænger til at spille

Jeg formoder at det har noget at gøre med at corsair stængerne krævede en
højere spænding men min tålmodighed strakte ikke så langt at jeg "gad" rode
med det i flere uger - specielt da jeg fandt ud af at mushkin fungerede fint

Ved ikke om dette passer med de problemer du roder med - men hvis du har
mulighed for at prøve med to andre moduler var det da et forsøg værd :)

- Peter

Fra : co@ch [4130]

Dato : 11-01-09 12:47

> Jeg har lige samlet en maskine baseret på nævnte bundkort, samt en
> Core 2 Duo E6600 CPU og 2 x 2 GB OCZ PC8500 RAM

Jeg havde også problemer med mine OCZ ramblokke
Det viste sig at være defekte blokke
OCZ er nogle low-End (lorte) ram

Køb noget ordentligt ram istedet...det kan ikke betale sig at spare.

Bri@n

Fra : Mads

Dato : 11-01-09 14:40

On Sun, 11 Jan 2009 12:46:57 +0100, "co@ch [4130]"
<coach_fjern_@_dette_lite.invalid> wrote:

>Køb noget ordentligt ram istedet...det kan ikke betale sig at spare.

Har lige prøvet med nogen 1 GB Corsair RAM moduler istedet
og det ændrede ikke noget.
Prøvede endda med 4 forskellige moduler som alle var lånt fra
en anden, og fungerende PC.

Så nej, jeg tror ikke det er RAM modulerne der er defekte.

mvh Mads