Asus A7N266-VM med flad batteri, nu inge~
Fra : Jens F

Dato : 11-01-09 00:47

Hej

Jeg har en computer med AsusA7N266-VM bundkort med et flad batteri type
CR2032 3 volt.
mit problem var at den startede op i fejlsikker tilstand og uret var 13
timer bagud.

så blev den taget fra strømmen og tilsluttede et nyt sted en 1/2 time efter.

Så var det sket med at starte den op igen,
den kommer til hvor der står Windows Xp
og den arbejder lidt på at starte ca 1-2 minutter derefter
en blå skærm i 1 sekundt og det hele starter forfra

Er der BIOS der er slettet ? hvad gør jeg ?

Mvh Jens

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 11-01-09 11:59

Jens F wrote:
> Jeg har en computer med AsusA7N266-VM bundkort med et flad batteri type
> CR2032 3 volt.
> mit problem var at den startede op i fejlsikker tilstand og uret var 13
> timer bagud.

Tyder på fladt eller næsten fladt batteri.

> [...]
> en blå skærm i 1 sekundt og det hele starter forfra
> Er der BIOS der er slettet? hvad gør jeg?

Et flad eller halvfladt batteri kan godt give den type problemer.
Jeg har endog oplevet et enkelt bundkort som aldrig kom længere end til
Bios efter der havde siddet et fladt batteri i for længe, selv om der
kom et nyt i - og chippen var desværre loddet fast på bundkortet.

Ud at købe nyt batteri. Fås til 9,50 kr i nærmeste Harald Nyborg.

Fra : Jens F

Dato : 11-01-09 13:35

"Jens C. Hansen" <*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> skrev i en
meddelelse news:gkcjdr$1bbo$1@newsbin.cybercity.dk...

> [...]
> et nyt i - og chippen var desværre loddet fast på bundkortet.
>
> Ud at købe nyt batteri. Fås til 9,50 kr i nærmeste Harald Nyborg.

Hej igen
Det nye batteri er monteret
men det er forsat det samme, min mistanke går på om der skal ny BIOS i den,
kan den forsvinde ved strømsvigt ?
og hvordan gør man ?

/Jens

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 11-01-09 14:04

Jens F wrote:
> Det nye batteri er monteret

Fik du nulstillet Bios-indstillingerne helt, ved at tage vægstikket ud
og enten bruge jumper eller fjerne batteriet?

> men det er forsat det samme, min mistanke går på om der skal ny BIOS i den,
> kan den forsvinde ved strømsvigt?

Det burde den egentlig ikke kunne, men på den anden side har jeg, som
jeg jo skrev, oplevet en enkelt gang at en PC ikke kunne starte
ordentligt op igen efter fladt batteri.
Jeg er overbevist om at det hører til sjældenhederne.
Hvordan ser kondensatorerne på bundkortet forresten ud? (de små
tøndeformede tingester).
Der blev i en årrække sat dårlige kondensatorer på bundkort, og dit
bundkort er fra de årgange.

> og hvordan gør man?

Det er mange år siden jeg sidst har interesseret mig for hvordan Asus
foretrækker man gør, men de har garanteret skrevet en guide til det.
Kort beskrevet, med forbehold for at Asus har fundet på en anden metode:
(du skal selvfølgelig ikke begynde på det hvis kondensatorerne er defekte).

Man finder nyeste Bios-version, og tilhørende flasher-program, lukker
alt ned hvad der kan lukkes ned af programmer så intet forstyrrer
opdateringen, starter flasherprogrammet, opdaterer Bios'en, rører intet
imens, og når den er HELT færdig slukker man, tager vægstikket ud,
nulstiller Bios-indstillinger med jumper, eller ved at fjerne batteri
kortvarigt og sætte det i igen, sætter vægstik i igen, og tænder.
Nu starter den muligvis med en besked om "CMOS checksum error"; det er
helt normalt, man går bare ind i Bios og vælger "Save & Exit", eller
hvad det hedder i din Bios.
Derefter er den opdateret og skulle være klar til at køre igen.