index.asp/hej og søgning
Fra : Anders M

Dato : 10-01-09 14:21

Hej..
Jeg har mange gange lagt mærke til at der i url'en står f.eks.
index.asp/hej eller lign. Er der nogle der ved hvordan det hænger
sammen?

Desuden vil jeg gerne igen spørge om søgning i MySQL database med
asp + "udskrivning" af resultater.

Med venlig hilsen anders

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Rune Jensen

Dato : 10-01-09 22:21

Anders M skrev:
> Hej..
> Jeg har mange gange lagt mærke til at der i url'en står f.eks.
> index.asp/hej eller lign. Er der nogle der ved hvordan det hænger
> sammen?

Jeg tror, du tænker på en rewrite.
Dette er SVJV rimeligt simpelt på Apache servere, men ikke muligt
umiddelbart i ASP - mener dog, man kan fuske i IIS.
Internet Informations Server kan du installere, hvis du har f.eks. WinXP
Pro.

En rewrite foregår på den måde, at det henviser til et virtuelt
bibliotek/fil - bilbioteket eksiterer altså ikke i virkeligheden -

når man så skriver

domæne.dk/hej

vil hej (f.eks.) blive lavet om til

domæne.dk/subdir/subdir2/index.asp

hvor index.asp er den faktiske fysiske fil, som "hej" henviser til.

En rewrite kan være smart, hvis du vil lavet en nem "shortcut" for dine
brugere, en genvej til en vigtig (index)fil med en lang sti, som kan
være svær at huske ellers - som regel en hovedside af et emne på et site.

MVH
Rune Jensen

Fra : Leif Neland

Dato : 11-01-09 02:32

Anders M skrev:
> Hej..
> Jeg har mange gange lagt mærke til at der i url'en står f.eks.
> index.asp/hej eller lign. Er der nogle der ved hvordan det hænger
> sammen?

index.asp/hej

giver

request.querystring = "hej"

Så er det så op til dig at programmere dig til at det giver, hvad du har
brug for...

Leif