Andet multimedie
bentjuul 3670
Kølige farver på HP Pavilion dv 9000
Fra : Pico

Dato : 07-01-09 18:05

Jeg ved ikke hvilke gruppe der er den rigtige så jeg sender til
dk.edb.grafik, dk.edb.system.ms-windows og dk.edb.hardware.baerbar. Fut har
jeg aldrig kunnet få til at virke, så hvis en af jer "futter" er det fint.
Jeg hjælper en dame (82 år) med hendes computere. Hun har en stationær (XP)
med en fladskærm og så har hun købt en bærbar HP Pavilion dv 9000 (Vista)
for at have noget at gå på nettet med når/hvis den stationære er nede samt
til at tage med til sommerhuset i Norge.

Normalt bearbejder hun billeder i PS på den stationære, hun lægger så
færdige billeder på den bærbare, det virker fint, men hun er ikke tilfreds
med den farve der er på den bærbare, de er for blå siger hun. Jeg er ikke
sikker på de er blå, men de er meget køligere i farven end på den stationære
som efter min mening er for varme, en mellemting er nok det rigtige.

Dog foretrækker hun farverne på den stationære og vil gerne have dem til at
se ud på samme måde på HP'en. Hun printer kun fra den stationære så det er
et spørgsmål om at få dem til at se ens ud ved visning på de to skærme.

Der var ingen farveprofiler på HP'en så jeg prøvede at lægge Adobe RGB 98,
sRGB & ProPhoto profilerne på, selvfølgelig enkeltvis, det gjorde ingen
forskel, eller i hvert fald meget lidt J. I Photoshop skal der skrues helt
op på farvemætningen for at få den til at minde lidt om de farver der er på
den stationære.

Er der nogen der har en ide om hvad der kan gøres for at få den bærbare til
at vise varmere farver ved billedfremvisning ?

--
MVH
Pico

Fra : Kurt Brixen

Dato : 07-01-09 21:15

In article <4964e0d1$0$90276$14726298@news.sunsite.dk>,
"Pico" <Selvestemig@hotmail.com> wrote:

> [...]
> op på farvemætningen for at få den til at minde lidt om de farver der er på

Jeg vil mene at farveindstillingerne i PS skal stå ens på de to
maskiner, altså samme arbejdsrum.

> Er der nogen der har en ide om hvad der kan gøres for at få den bærbare til
> at vise varmere farver ved billedfremvisning ?

De to skærme er ikke kalibreret til samme farvetemperatur. Hvis du har
adgang til en EyeOne el. lign. er det let at gøre.

Jeg sætter min på:
Farvetemperatur: 6500
Gamma: 2.2
Luminans bør også stå ens.

Uden EyeOne ved jeg ikke hvordan man gør.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Pico

Dato : 07-01-09 21:45

Kurt Brixen wrote:

> Jeg vil mene at farveindstillingerne i PS skal stå ens på de to
> maskiner, altså samme arbejdsrum.

Det er de også, men farveforskellen er markant. Jeg vil tro, uden at have
prøvet det at udskrift fra de 2 ville være ens. Det er selve skærmens
visning der er "kølig" og hun vil gerne have den varm, efter min mening lidt
for meget, men det er smag og behag.

> [...]
> Gamma: 2.2
> Luminans bør også stå ens.
>
> Uden EyeOne ved jeg ikke hvordan man gør.

Sådan en har vi ikke adgang til
--
MVH
Pico

Fra : Peter Larsen

Dato : 08-01-09 18:38

Pico wrote:

> [...]
> til at se ud på samme måde på HP'en. Hun printer kun fra den
> stationære så det er et spørgsmål om at få dem til at se ens ud ved

Normalt er det er eller andet sted i skærmopsætningen på skærmen man kan
stille farvetemperatur, 6500 grader kelvin er et godt valg efter min mening,
ex works kom mange CRT'er med 9500 grader som standard, hvilket giver ekstra
power på de blå farver, men også var trættende.

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Pico

Dato : 09-01-09 14:00

Peter Larsen wrote:

> [...]
> min mening, ex works kom mange CRT'er med 9500 grader som standard,
> hvilket giver ekstra power på de blå farver, men også var trættende.

Det har jeg ikke tænkt over, ved du hvor i Vista det kan rettes, selv kørere
jeg XP og skal "famle" mig frem i Vista Det vil være rart at vide det i
forvejen da jeg ikke er hos hendeså længe ad fangen.
Takker for indputtet.
--
MVH
Pico

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 09-01-09 21:23

"Pico" <Selvestemig@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> kørere jeg XP og skal "famle" mig frem i Vista Det vil være rart at
> vide det i forvejen da jeg ikke er hos hendeså længe ad fangen.

Højreklik på skrivebordet og vælg indstillinger. Vælg skærmindstillinger.
Vælg avanceret. Herefter skal du ind på fanen med grafikkortets navn og
gennemgå indstillingerne, for at finde et sted hvor du kan ændre
indstillingerne. Det er grafikkortafhængigt, hvorledes man kan ændre
indstillingerne.

Kurt

Fra : Pico

Dato : 11-01-09 00:09

Kurt B. Andersen wrote:
> [...]
> hvor du kan ændre indstillingerne. Det er grafikkortafhængigt,
> hvorledes man kan ændre indstillingerne.

Er du sikker på det, det er Vista ? Jeg mener ikke at kunne huske der er den
muligheden som der er i XP, men ellers kan jeg komme der gennem
Kontrolpanel/Personlige indstillinger, her vil jeg se at finde noget om
farvetemperatur.
Tak for indputtet.
--
MVH
Pico

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 11-01-09 00:28

> [...]
> den muligheden som der er i XP, men ellers kan jeg komme der gennem
> Kontrolpanel/Personlige indstillinger, her vil jeg se at finde noget om

Ja, ovenstående er fra vista. Første punkt når du højreklikker hedder dog
retteligt Personlige indstillinger. Jeg kan ikke garantere, at du kan finde
noget om farvetemperatur, men på den pc, som jeg sidder ved lige nu, er der
et Geforce 8600 M GS grafikkort i. Der trykker jeg på fanen til kortet og
vælger at starte Nvidia Control Panel. Herefter vælger jeg Skærm. Så vælger
jeg Juster skrivebordets farveindstillinger, og herefter kan man så stille
på lysstyrke, digital intensitet, kontrast, billedskarphed og Gamma. Man kan
ligeledes vælge om man vil justere alle farvekanaler på en gang, eller man
kun vil justere på en af dem. Der findes en hel del flere
justeringsindstillinger. Bla. er der i venstre side nogle muligheder og
herunder Juster videofarveindstillinger, som giver nogle andre muligheder.
Så der er faktisk en del steder, hvor der kan pilles.

Kurt

Fra : Pico

Dato : 11-01-09 19:50

Kurt B. Andersen wrote:
> [...]
> og herunder Juster videofarveindstillinger, som giver nogle andre
> muligheder. Så der er faktisk en del steder, hvor der kan pilles.
Tak, jeg prøver næste gang jeg kommer hen til hende
--
MVH
Pico

Fra : JensP22

Dato : 09-01-09 14:58

On 9 Jan., 21:22, "Kurt B. Andersen" <kurtanos...@privat.dk> wrote:

> [...]
> gennemgå indstillingerne, for at finde et sted hvor du kan ændre
> indstillingerne. Det er grafikkortafhængigt, hvorledes man kan ændre

Hej
Må man tilbyde sig med et godt tilbud på en kalibrator til
skærmen )

http://www.digitalmagasinet.dk/forum.asp?forum=7&traad=6872&page=0

Venlig hilsen
Jens Sørensen

Fra : Kurt Brixen

Dato : 10-01-09 12:07

In article
<e451dbb0-e1da-441d-b1a1-e88546c64227@s1g2000prg.googlegroups.com>,
JensP22 <js@edb.dk> wrote:

> Hej
> Må man tilbyde sig med et godt tilbud på en kalibrator til
> skærmen )
>
> http://www.digitalmagasinet.dk/forum.asp?forum=7&traad=6872&page=0

Så har jeg et link her, hvor jeg købte min:

http://shop.colourconfidence.com/section.php?xSec=10210

pga. kursen på pund er den helt nede på ca. 1200 kr. inkl. VAT

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : JensP22

Dato : 10-01-09 13:11

On 10 Jan., 12:07, Kurt Brixen <kbri...@invalid.invalid> wrote:
> [...]
>
> http://shop.colourconfidence.com/section.php?xSec=10210
>
> pga. kursen på pund er den helt nede på ca. 1200 kr. inkl. VAT

Det var godt nok billigt - tillykke med det
Venlig hilsen
Jens