Omregn rigsbankmark til kroner
Fra : Preben G. Kristensen

Dato : 06-01-09 10:04

Hej

Ved godt at det er svært sådan lige at omregne,
men hvad vil 6 rigsbankdaler i 1836 svare til i kroner?

---
Med venlig hilsen
Preben Gravgaard Kristensen

Fra : Claus Skaarup \(Arbe~

Dato : 06-01-09 11:09

Preben G. Kristensen wrote:
> Hej
>
> Ved godt at det er svært sådan lige at omregne,
> men hvad vil 6 rigsbankdaler i 1836 svare til i kroner?

> [...]

Den er ikke så nem. Ved møntreformen i 1873 blev en rigsbankdaler fastsat
til 2 kr. Det er derfra vi har betegnelsen "daler". Danmarks statistik har
et forbrugerprisindex, men desværre kun tilbage til år 1900. Heraf kan man
udlede at 1 kr. i 1900 ville svare til 60 kr. i 2007. Dvs. 1 daler i 1900
(hvis den havde eksisteret) = 120 kr. i dag. Så må vi se om andre kan
bidrage med forbrugerprisindex fra 1836-1900. Mi gæt er, at der er sket en
ret betydelig udvikling i det tidsrum.

--
Mvh. Claus
www.clask.dk

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 06-01-09 11:20

On Tue, 6 Jan 2009 10:03:43 +0100, "Preben G. Kristensen"
<mail1@hyggesiden.dk> wrote:

>Hej
>
>Ved godt at det er svært sådan lige at omregne,
>men hvad vil 6 rigsbankdaler i 1836 svare til i kroner?

> [...]
Iflg. "mark og skilling" Arkivernes informationsservice var en dagløn
for en arbedsmand i Odense 32 skilling. Jeg ved ikke lige hvor mange
skilling der går til en daler
mvh Ebbe

Fra : Preben G. Kristensen

Dato : 06-01-09 12:25

Har selv fundet følgende

1 rigsbankdaler = 6 rigsbankmark = 96 rigsbankskilling

---
M.v.h.
Preben