Validere en checkbox
Fra : Allan Gorm Pedersen

Dato : 03-01-09 22:26

Arbejder i ASP men har behov for lidt JAVA hjælp.
Har fundet dette script på nettet men det virker ikke
Mit ønske er, at brugerne skal godkende vilkår med en checkbox
før submit.

<SCRIPT language=JavaScript>
<!--
function validate(Form)
{
if(form.vilkaar.checked==true)
{
// alt ok - er afkrydset.
}
else
{
alert("Du skal acceptére vores betingelser.");
form.vilkaar.focus();
return(false);
}
}
//-->
</SCRIPT>

MIN FORMULAR:
-------------

<form action="opretvare.asp" method="post" name=""
onsubmit="return validate(this);">
<input type="checkbox" value="checked" name="vilkaar">
</form>

Jeg bruger noget ligende til at validere tekstfelter og det
virker upåklageligt.

Håber der et hjælp at hente...

Mvh.
Allan Gorm Pedersen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : preben.dahl@post.tel~

Dato : 03-01-09 23:27

On 03 Jan 2009 21:25:33 GMT, Allan Gorm Pedersen <allan@laurbjerg.dk>
wrote:

Her er et som virker.

<script type="text/javascript">
function codename() {
if(document.formname.checkboxname.checked){
document.formname.textname.disabled=false;}
else{document.formname.textname.disabled=true;}}
</script>

<form action="opretvare.asp" method="post" name="formname">
<input type="checkbox" onclick="codename()" name="checkboxname"
value="ON" />Jeg acceptere jeres vilkår!<p><input disabled="disabled"
name="textname" type="submit" value="Send" /></form>

Fra : Birger Sørensen

Dato : 03-01-09 23:44

Allan Gorm Pedersen skrev den 03-01-2009:
> [...]
> </form>
>

> Jeg bruger noget ligende til at validere tekstfelter og det

Du overfører en variabel Form, som du ikke bruger - i stedet anvender
du een der ikke er defineret - form.

type="text/javascript">
function validate( form) {
if( !form.vilkaar.checked) {
return true;
}

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Allan Gorm Pedersen

Dato : 04-01-09 13:51

HEj BIRGER
Det virker perfekt, men...
Jeg har også nogle tekstfelter som skal valideres.
Dem kunne jeg sagtens få til at virke uden checkbox. Nu har jeg prøvet
forskellige løsninger som jeg sytes må være logisk. Men det driller!

ET AF MINE TEKSTFELTER SER SÅDAN UD.
<input type="text" size="8" name="vaegt" value="<% Response.Write
intVaegt %>">

Har du en løsning på det?

Fra : Birger Sørensen

Dato : 04-01-09 15:00

Allan Gorm Pedersen forklarede den 04-01-2009:
> [...]
>
> ET AF MINE TEKSTFELTER SER SÅDAN UD.
> <input type="text" size="8" name="vaegt" value="<% Response.Write

Det kræver nok at du også fortæller hvad problemet er.
Hvad skal valideringen gøre, som den ikke gør - hvad gør den i stedet?

Evt. kunne et link til siden være en hjælp.
Eller i det mindste den del af din js-kode der ikke opfører sig som du
vil have den til.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Allan Gorm Pedersen

Dato : 04-01-09 17:58

> [...]
>
> Evt. kunne et link til siden være en hjælp.
> Eller i det mindste den del af din js-kode der ikke opfører sig som du

Hej Birger
Det som jeg har prøvet af ser sådan ud.

[...]

if (!form.overskrift.value == "") {
alert("*** OVERSKRIFT SKAL INTASTES ***");
form.overskrift.focus();
return(false);
}

}

//-->
</SCRIPT>

FORMULAR (uddrag)
-----------------
<input type="checkbox" value="checked" name="vilkaar">Jeg acceptere jeres
vilkår
<input type="text" size="27" name="overskrift" maxlength="50" value="<% =
strOverskrift %>">
<form action="opretvare.asp" method="post" name="" onsubmit="return
validate(this);">

Ovenstående validerer fint checkboksen.
Men den tekstfeltet OVERSKRIFT må ikke submittes tomt, men tjekkes ikke.

Validering af tekstfeltet virker fint hvis ikke scriptet til valideringen
af checkboksen er der.
Tidligere har jeg lavet en validering af 3 tekstfelter efter hinanden og
det virker fint.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 04-01-09 18:18

Allan Gorm Pedersen kom med denne ide:

> Hej Birger
> Det som jeg har prøvet af ser sådan ud.
>
> <SCRIPT type="text/javascript">
>
> <!--
> function validate( form) {
>
> if( !form.vilkaar.checked) {
> alert( "Du skal acceptére vores betingelser.");
> form.vilkaar.focus();
> return false;
> }
> return true;
>
> if (!form.overskrift.value == "") {
> alert("*** OVERSKRIFT SKAL INTASTES ***");
> [...]
8X
> mvh.
> Allan Gorm Pedersen

Det er fordi du returnerer for tidligt.
return sætte ikke bare en værdi - den afslutter faktisk funktionen, og
springer over resten.
Så noget der ligner det her

function validate( form) {
if( !form.vilkaar.checked) {
[...]

bør kunne gøre det ...
Først checkes om vilkår er accepteret - hvis de ikke er det, returnerer
funktionen false, men checker ikke resten.
Hvis vilår er accepteret, checkes at der er skrevet en overskrift. Hvis
ikke returnerer funktionen false.
Hvis der er en overskrift, returneres true.
Du kan sætte check af andre felter ind på samme måde. Det skal bare
være før den sidste return true; statement.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Allan Gorm Pedersen

Dato : 04-01-09 19:36