nybegynder i C#
Fra : Peter T.

Dato : 02-01-09 18:35

Jeg har fået lyst til at programmere igen for underholdningens skyld
efter et langt stræk, hvor trangen har været der. Men min viden (c64 og
amiga; basic og maskinkode) ligger tilbage fra før
objektprogrammeringens tid hvor blade som LIST udkom, så der er vist
rigeligt, at tage fat på. :)

Jeg har fået anbefalet at lege med C# eller java, men vil umiddelbart
starte ud med C#. Og min plan er, at bla. kode en simpel lommeregner
under de indledende knæøvelser. Hvilke sider kan I anbefale og hvilken
compiler, editor mm. vil I anbefale?

--
Peter T.

Fra : Kent Friis

Dato : 02-01-09 18:38

Den Fri, 2 Jan 2009 18:35:20 +0100 skrev Peter T:
> [...]
> starte ud med C#. Og min plan er, at bla. kode en simpel lommeregner
> under de indledende knæøvelser. Hvilke sider kan I anbefale og hvilken

Når man har valgt C#, har man mere eller mindre også valgt Visual
Studio.

Help-funktionen er iøvrigt ikke dårlig, hvis man har MSDN installeret.

En lommeregner - det er jo stort set drag'n'drop, med et par linjer
kode.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Peter T.

Dato : 02-01-09 18:57

In article <495e5115$0$90268$14726298@news.sunsite.dk>,
nospam@nospam.invalid says...

> Når man har valgt C#, har man mere eller mindre også valgt Visual
> Studio.

Men hvad med de gratis alternative compilere såsom Mono og andre?

> En lommeregner - det er jo stort set drag'n'drop, med et par linjer
> kode.

Ja, men det har helt sikkert hjulpet på feelingen med C# den dag jeg har
lavet sådan en. :)

--
Peter T.

Fra : Kent Friis

Dato : 02-01-09 19:01

Den Fri, 2 Jan 2009 18:56:56 +0100 skrev Peter T:
> In article <495e5115$0$90268$14726298@news.sunsite.dk>,
> nospam@nospam.invalid says...

> Men hvad med de gratis alternative compilere såsom Mono og andre?

Mono er ikke en compiler - eller jo, projektet indeholder også en
compiler, men det er bare .NET til Linux.

Når du vælger C#, går jeg ud fra at du bruger Windows.

Iøvrigt mener jeg da at have læst at Visual Studio Express kan
downloades gratis (med visse begrænsninger).

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 02-01-09 23:48

Kent Friis wrote:

> [...]
>
> Iøvrigt mener jeg da at have læst at Visual Studio Express kan
> downloades gratis (med visse begrænsninger).

VS Express er gratis.

Du kan bruge det til hvad du vil og du kan bruge output til
hvad du vil.

Men der er visse features som kun findes i betalings versionerne.

Arne

Fra : Mogens Hansen

Dato : 02-01-09 19:23

"Peter T." <usenet170908@hotmail.INVALIDcom> wrote in message
In article <495e5115$0$90268$14726298@news.sunsite.dk>,
nospam@nospam.invalid says...

[8<8<8<]
> Men hvad med de gratis alternative compilere såsom Mono og andre?

Jo, det er sikkert fint.
Men hvad er du ønsker at opnå ?

Hvis du vil prøve lidt C#, er det nok nemmest at tage det sikre valg som
flest bruger: Microsoft Visual C#/Studio

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 02-01-09 23:45

Peter T. wrote:
> In article <495e5115$0$90268$14726298@news.sunsite.dk>,
> nospam@nospam.invalid says...
>
> Men hvad med de gratis alternative compilere såsom Mono og andre?

Microsofts C# compiler er gratis. Den kommer sammen med .NET frameworket
som er gratis.

Microsofts IDE Visual Studio kommer i betalings udgaver og en gratis
udgave kaldet Visual Studio Express.

Man kan også få en gratis open source IDE SharpDevelop.

Hvis du bruger Windows er det svært at se hvorfor du ikke skulle
vælge Microsoft .NET.

Hvis du bruger Linux eller MacOS X kan du ikke bruge Microsoft. Der
kan du satse på Mono eller Portable .NET (DotGNU). Begge har en
C# compiler. Begge er open source og begge er gratis.

Mono har også en IDE MonoDevelop.

Arne

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 02-01-09 23:47

Arne Vajhøj wrote:

> [...]
> kan du satse på Mono eller Portable .NET (DotGNU). Begge har en
> C# compiler. Begge er open source og begge er gratis.

Der er et par grunde til at vælge Microsoft .NET fremfor Mono
på Windows:
* Mono er bagefter Microsoft (Microsoft har sendt 3.5 på gaden,
Mono har implementeret det meste af 2.0, en pæn del af 3.0 og
noget af 3.5)
* Mange .NET programmer bruger Windows specifikke features

Arne

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 02-01-09 23:40

Kent Friis wrote:

> Når man har valgt C#, har man mere eller mindre også valgt Visual
> Studio.

Der er enkelte (inkl. undertegnede) som foretrækker SharpDevelop
fremfor VS Express.

Arne

Fra : Kent Friis

Dato : 03-01-09 00:15

Den Fri, 02 Jan 2009 17:40:24 -0500 skrev Arne Vajhøj:

> Der er enkelte (inkl. undertegnede) som foretrækker SharpDevelop
> fremfor VS Express.

Jeg fandt et screenshot, og det ligner umiddelbart Visual Studio ret
meget. Hvad er fordelene?

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 03-01-09 02:34

Kent Friis wrote:

> Jeg fandt et screenshot, og det ligner umiddelbart Visual Studio ret
> meget. Hvad er fordelene?

Jeg bruger den mest fordi jeg startede med at bruge den inden
VS Express blev opfundet.

Men så er der visse små ting. Fordi der ikke findes en betalings
version af SharpDevelop så putter de al den funktionalitet de kan lave
i produktet. MS skal opretholde en vis forskel mellem den gratis
Express og betalings versionerne. Så SharpDevelop kan nogle ting
som VS Express ikke kan: wizards, tools etc.. Og så kommer
SharpDevelop som en app, mens VS Express er splittet op
i 4 apps (C#, VB.NET, C++ og ASP.NET).

Det skal dog også siges at der er nogle ting som VS Express
kan som SharpDevelop ikke kan. Specielt indenfor database adgangs
wizards. Men jeg foretrækker normalt at skrive den slags kode
selv, så det betyder ikke noget for mig.

Arne

Fra : Mogens Hansen

Dato : 02-01-09 18:59

"Peter T." <usenet170908@hotmail.INVALIDcom> wrote in message

[8<8<8<]
> Hvilke sider kan I anbefale og hvilken
> compiler, editor mm. vil I anbefale?

Det oplagte er en Visual C# Express, som kan hentes gratis hos Microsoft
http://www.microsoft.com/express/vcsharp/

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 02-01-09 19:35

On Fri, 2 Jan 2009 19:23:02 +0100
"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> wrote:

> Men hvad er du ønsker at opnå ?

Er platformsuafhængighed vigtigt, er C/C++ og Java nok stadigvæk det
sikreste valg.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 02-01-09 19:47

"Peter T." <usenet170908@hotmail.INVALIDcom> wrote in message

Ikke for at jage dig væk, men du skal være opmærksom på er der er danske
nyhedsgrupper for C# (dk.edb.programmering.dotnet) og Java
(dk.edb.programmering.java).

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 02-01-09 19:57

On Fri, 2 Jan 2009 19:44:57 +0100
"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> wrote:

> Det er næppe helt forkert at hævde at henholdsvis JVM og .NET _er_
> platforme.

Man kan vel hævde, som platform, at .NET er hårde bundet op på MS
Windows end JVM?

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Peter T.

Dato : 03-01-09 03:15

In article <MPG.23c86ebf6313a0659897a2@news.sunsite.dk>, usenet170908
@hotmail.INVALIDcom says...

> Jeg har fået lyst til at programmere igen for underholdningens skyld
[snip]

Jeg siger tak for alle inputs. Det er superfed læsning for en, som mig.
Jeg starter blødt ud med visual express for at få feelingen med
programmeringen igen, da der jo er sket en hel del siden dagene med
simpel basic og assembler på de gamle commodorespande. Og så vil jeg
holde mig til java-gruppen fremover. :)

--
Peter T.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 03-01-09 08:08

"Peter T." <usenet170908@hotmail.INVALIDcom> wrote in message

[8<8<8<]
> [...]
> programmeringen igen, da der jo er sket en hel del siden dagene med
> simpel basic og assembler på de gamle commodorespande. Og så vil jeg

Hvis du bruger Visual C# Express skal det nok være .NET gruppen -

Fra : Peter T.

Dato : 03-01-09 12:19

In article <495f0ee6$0$90275$14726298@news.sunsite.dk>, mogens_h@dk-
online.dk says...

> Hvis du bruger Visual C# Express skal det nok være .NET gruppen -
> dk.edb.programmering.dotnet

Jeg undrede mig også lidt. :)

--
Peter T.