Problem med SQL-sætning.
Fra : Stig Johansen

Dato : 29-12-08 19:07

Hej gruppe.
På en eller anden måde dukker den post fra Martin Jensen ikke op i min OE,
så jeg blev nødt til at oprette en ny tråd.

Men i forhold til Martins tråd, så har jeg følgende bemærkninger:
1) Den er li'e godt grow, her hvor man efterkompilerer nogle julefrokoster.
2) Jeg har forsøgt lidt med følgende datasæt:
SELECT * FROM Grupper
Gruppenavn GruppeId
-------------------------------------------------- -----------
Gruppe1 1
Gruppe2 2
(2 row(s) affected)
SELECT * FROM Medlemmer
GruppeId MedlemsId Medlemsnavn
----------- ----------- --------------------------------------------------
1 1 Medlem1_1
1 2 Medlem1_2
2 3 Medlem2_3
(3 row(s) affected)
SELECT * FROM Afsendelser
GruppeId AfsendelseId AfsendelsesDato
----------- ------------ ---------------------------------------------------
---
1 1 2008-12-27 00:00:00
1 2 2008-12-29 00:00:00
2 3 2008-12-24 00:00:00
2 4 2008-12-30 00:00:00
´´(4 row(s) affected)

Ud fra det har jeg prøvet at strikke noget SQL sammen (Ikke særlig kønne
variabelnavne):
SELECT Q.Gruppenavn ,SUM(Q.MAntal) AS AntalMedlemmer,SUM(Q.AAntal) AS
AntalAfsendelser,MAX(Q.Dato) AS SenesteAfsendelse
FROM (
SELECT G.Gruppenavn, 1 AS MAntal,0 AS AAntal,'19700101' AS dato
FROM Grupper G INNER JOIN
Medlemmer M ON M.GruppeId=G.GruppeId
UNION ALL
SELECT G.Gruppenavn, 0 AS MAntal,1 AS AAntal, A.Afsendelsesdato AS Dato
FROM Grupper G INNER JOIN
Afsendelser A ON A.GruppeId=G.GruppeId
) AS Q
GROUP BY Q.Gruppenavn
ORDER BY Q.Gruppenavn

Men det giver
Gruppenavn AntalMedlemmer
AntalAfsendelser SenesteAfsendelse
-------------------------------------------------- -------------- ----------
------ ------------------------------------------------------
Gruppe1 2 2
2008-12-29 00:00:00
Gruppe2 1 2
2008-12-30 00:00:00
(2 row(s) affected)

Jeg ved ikke om det er der vi skal henad.

--
Med venlig hilsen/Best regards
Stig Johansen

Fra : Martin Jensen

Dato : 30-12-08 08:37

Stig Johansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> Jeg ved ikke om det er der vi skal henad.

Det var lige præcist det :)

Mange tak for hjælpen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne