NIssespil
Fra : Kim2000

Dato : 14-12-08 11:08

5.klasse er ved at være klar til nissespil, som skal opføres for forældrene
og for hele skolen. Eleverne vil meget gerne at optagelsen af stykket lægges
på skolens hjemmeside og Youtube. Fint nok.

Jeg har indhentet (skriftlig) tilladelse hos alle forældre og fra skolens
ledelse. Er der andet man skal tænke på?

Fra : Søren Friberg

Dato : 14-12-08 11:30

Kim2000 skrev:
> [...]
>
> Jeg har indhentet (skriftlig) tilladelse hos alle forældre og fra skolens
> ledelse. Er der andet man skal tænke på?

Nej

--
Kh Søren Friberg,
http://fotofriberg.dk - http://www.slagskygger.dk -

Fra : Kim2000

Dato : 14-12-08 11:29

"Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> skrev i en meddelelse

> Nej

Kort og præcist svar. Takker.

Fra : Søren Friberg

Dato : 14-12-08 11:34

Søren Friberg skrev:

> Nej

i relation til at noget skulle være ulovligt; jeg tvivler i øvrigt på,
at skolens ledelse skal godkende offentliggørelsen på Youtube. Man kan
selvfølgelig gøre sig mange tanker om rettigheder m.m.

Fra : Kim2000

Dato : 14-12-08 11:45

> i relation til at noget skulle være ulovligt; jeg tvivler i øvrigt på, at
> skolens ledelse skal godkende offentliggørelsen på Youtube. Man kan
> selvfølgelig gøre sig mange tanker om rettigheder m.m.

Ja, det er selvfølgelig lige det, jeg har skrevet (det meste af) stykket,
men i der er jo noget musik i stykket som vi ikke har rettighederne til,
mest fordi jeg ikke har spekuleret over det, men det er jo givet det ikke
dur, når der er tale om offentliggørelse for et større publikum.

Fra : Søren Friberg

Dato : 14-12-08 19:26

Kim2000 skrev:

> [...]
> mest fordi jeg ikke har spekuleret over det, men det er jo givet det ikke
> dur, når der er tale om offentliggørelse for et større publikum.

Ja, jeg er ikke jurist, og når dit spørgsmål har den karakter, er
juragruppen sikkert et bedre sted at spørge. Jeg er nu rimelig
overbevist om, at du ikke uden videre kan offentliggøre andres produkter.

Fra : Kim2000

Dato : 14-12-08 21:21

> Ja, jeg er ikke jurist, og når dit spørgsmål har den karakter, er
> juragruppen sikkert et bedre sted at spørge. Jeg er nu rimelig overbevist
> om, at du ikke uden videre kan offentliggøre andres produkter.

Det er jeg også, så det bliver ikke til noget.

Fra : Søren Friberg

Dato : 15-12-08 08:45

Kim2000 skrev:
> "Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> skrev i en meddelelse

> Det er jeg også, så det bliver ikke til noget.

Jeg ved godt, at det er et kæmpe arbejde, men kan du ikke få dem til at
synge en julesang eller 2 og lægge det ind?

Fra : Marianne

Dato : 17-12-08 00:07

> Det er jeg også, så det bliver ikke til noget.

Det er da synd? Hvad med de 1000-vis af karaoke-optagelser, der ligger på
Youtube? Det er da andres værker, der bliver 'gengivet'? Tror da, der må
være forskel på offentliggørelse med henblik på indtjening og private
optagelser, der offentliggøres for sjov?

Nå, men jeg ved det ikke, og du skal selvfølgelig ikke gøre noget ulovligt.
Kan bare ikke lige forestille mig, at der vil være et problem. Eller
rettere: Hvis du/I får et problem, gør 10000-vis andre det også.

mvh
Marianne

Fra : Søren Friberg

Dato : 17-12-08 02:49

Marianne skrev:

> Nå, men jeg ved det ikke, og du skal selvfølgelig ikke gøre noget ulovligt.
> Kan bare ikke lige forestille mig, at der vil være et problem. Eller
> rettere: Hvis du/I får et problem, gør 10000-vis andre det også.

Problematikken er helt den samme som findes ved ulovlig kopiering af
undervisningsmaterialer: Vil du gøre dig til tyveknægt for at kompensere
for manglende undervisningsmaterialer, der som oftest skyldes skolers
nedskæringer af ditto?

Det er jo ikke sådan, at man ikke må bruge andres værker. Blot skal man
have tilladelse og evt. betale ved kasse et for denne rettighed.

Fra : Søren Friberg

Dato : 14-12-08 11:35

Kim2000 skrev:
> [...]
>
> Jeg har indhentet (skriftlig) tilladelse hos alle forældre og fra skolens
> ledelse. Er der andet man skal tænke på?

Jeg går ud fra, at du er producenten.

Fra : KS

Dato : 14-12-08 20:38

> [...]
>
> Jeg har indhentet (skriftlig) tilladelse hos alle forældre og fra skolens
> ledelse. Er der andet man skal tænke på?

du skal også huske på, at når den én gang er på nettet så er det altid på
nettet...
mvh og god fornøjelse
Kenneth

Fra : mr

Dato : 15-12-08 19:36

> [...]
>
> Jeg har indhentet (skriftlig) tilladelse hos alle forældre og fra skolens
> ledelse. Er der andet man skal tænke på?

glem ikke ophavsretten. Så vidt jeg husker er der ikke K/G afgifter på
tekster og melodi hvis de er mere end 50 (?) år gamle.

kig evt. her:
www.koda.dk