Problem med SQL-sætning
Fra : Martin Jensen

Dato : 29-12-08 12:38

Hej NG (Stig Johansen)

Jeg er stødt ind i et lille problem som jeg ikke selv kan få løst

Jeg har 3 tabeller i min MSSQL Database

Gruppe, Afsendelser og Medlemmer

Jeg skal bruge et udtræk som kan trække data ud fra alle tre
tabeller.

Jeg skal bruge Gruppe.Navn, COUNT(Afsendelser.ID),
MAX(Afsendelser.Dato) og COUNT(Medlemmer.ID)

I Afsendelser og Medlemmer har jeg et felt med GruppeID

Jeg kan godt få udtrukket det data, men kun hvis jeg bruge to
forskellige SQL Sætninger.

Det burde være muligt at lave en union, men det forstår jeg ikke
helt hvordan man gør.

Det kan også være at man kan gøre noget smartere end det jeg har
indtil nu, så jeg håber at en af jer kan guide mig videre

Udvælger Gruppe.Navn, Count(Afsendelser.ID) og Max(Dato):
SELECT Gruppe.Navn, COUNT(Afsendelser.ID) AS Afsendelser,
MAX(Afsendelser.Dato) AS Dato
FROM Gruppe INNER JOIN
Afsendelser ON Gruppe.ID =
Afsendelser.GruppeID
WHERE (Gruppe.Aktiv = 1) AND (Gruppe.VirksomhedID = 1)
GROUP BY Gruppe.Navn

Udvælger Gruppe.Navn og Count(Medlemmer.ID):
SELECT Gruppe.Navn, COUNT(Medlemmer.ID) AS Medlemmer
FROM Gruppe INNER JOIN
Medlemmer ON Gruppe.ID = Medlemmer.GruppeID
WHERE (Gruppe.Aktiv = 1) AND (Gruppe.VirksomhedID = 1)
GROUP BY Gruppe.Navn

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Stig Johansen

Dato : 29-12-08 13:46

Martin Jensen wrote:
> [...]
> MAX(Afsendelser.Dato) og COUNT(Medlemmer.ID)
>
> I Afsendelser og Medlemmer har jeg et felt med GruppeID

Ud fra det du skriver er der tilsyneladende en relation fra hhv. Medlemmer
og Afsendelser til grupper, men hvad er den indbyrdes relation mellem
Medlemmer og Afsendelser ?
Er det f.eks:
Grupper
+-- Afsendelser

+-- Medlemmer
Eller eks.
Grupper
+-- Afsendelser

+-- Medlemmer

Stig Johansen

Fra : Martin Jensen

Dato : 29-12-08 14:19

Stig Johansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> Ud fra det du skriver er der tilsyneladende en relation fra hhv. Medlemmer
> og Afsendelser til grupper, men hvad er den indbyrdes relation mellem
> [...]
Det må være den der^^

Der er ikke noget direkte link mellem Afsendelser og Medlemmer.

Jeg skal have udskrevet en liste som indeholder
Gruppenavn, Antal medlemmer(hvor Medlemmer.GruppeID = Gruppe.ID), Antal
afsendelser(hvor Afsendelser.GruppeID = Gruppe.ID), sidste
afsendelse(max(afsendelser.dato) hvor Afsendelser.GruppeID = Gruppe.ID)

Håber at du forstår nu

Fra : Stig Johansen

Dato : 29-12-08 19:05

Martin Jensen wrote:

> Håber at du forstår nu

Måske, men jeg blev nødt til at lave en ny tråd ovre på min Win-maskine.
Den er lavet med samme overskrift.

Stig Johansen