Fejende lys på billede
Fra : Peter Vesth

Dato : 21-12-08 08:23

Hej NG Java

Jeg vil forfærdelig gerne have min hjemmeside til at validere,
helst i xhtml 1.strict, men ellers i transitional.

På mit index www.jesser.dk/index4.htm har jeg et javascript
liggende som laver et fejende lys over et billede, men
attributten "speed" kendes end ikke i doctypen transitional.

Måske har en af jer en løsning på problemet?

God jul alligevel :>)

Med venlig hilsen

Peter Vesth

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : DADK

Dato : 21-12-08 08:49

Peter Vesth wrote:
> [...]
> liggende som laver et fejende lys over et billede, men
> attributten "speed" kendes end ikke i doctypen transitional.

Det har ikke noget med doc-typen at gøre. "Speed" er en propietær IE-ting.
Den vil uanset hvad ikke virke i andre browsere. I øvrigt laver du da ikke
et "fejende lys", men gør billedet sort og viser så små bidder ad gangen

> Måske har en af jer en løsning på problemet?

Ikke som ikke er IE-specifik.

Fra : Rune Jensen

Dato : 21-12-08 05:26

On 21 Dec., 08:49, "DADK" <d...@webspeed.dk> wrote:

> Ikke som ikke er IE-specifik.

Nej, det er klart.

Jeg spekulerer på, om kan lave en replace af koden sådan at speed ikke
er der fra start, men kommer med måske ved body onload. Den har jo en
ID?

Jeg er mest interesseret i det udfra en vinkel om unobtrusive script,
men måske idéen kan bruges her.

MVH
Rune Jensen

Fra : DADK

Dato : 22-12-08 18:54

Rune Jensen wrote:

> Nej, det er klart.
>
> Jeg spekulerer på, om kan lave en replace af koden sådan at speed ikke
> er der fra start, men kommer med måske ved body onload. Den har jo en
> ID?

Nej, du kan give den en id. Men det er ikke nødvendigt med et id, når nu der
kun er én body, og én body onload. Du kan ikke tilføre standard HTML-tags
nye egenskaber, som kan fortolkes af renderen, udover det du kan med CSS.

> Jeg er mest interesseret i det udfra en vinkel om unobtrusive script

Jeg har aldrig forstået hvad det betyder.

Fra : Rune Jensen

Dato : 23-12-08 00:56

DADK skrev:

> [...]
> nye egenskaber, som kan fortolkes af renderen, udover det du kan med CSS.

Det er ikke body, men img. Den har en ID allerede. Jeg overvejede noget
innerhtml replace via javascript, hvor attributten speed blev tilføjet
ved body onload. Jeg er ikke skrap til lige den del, så måske det ikke
lige kan laves på den måde. Men selve idéen er der.

> Jeg har aldrig forstået hvad det betyder.

Mest går det på overhovedet ikke at have javascript i sin HTML, men at
alle f.eks. funktioner lægges ind ved at manipulere på DOM (tror jeg det
hedder), sådan at man udnytter HTMLs IDer og Classer. Men yderligere
også, at man kan bruge dokumentet fuldstændigt uden JS, hvis man nu ikke
vil have det slået til.

Det er et både brugervenlighedsmæssigt, og et tilgængelighedsmæssigt
spørgsmål, men også et spørgsmål om helt at adskille funktion fra layout
og mark up, sådan at koden bliver overskuelig (og nem at tilrette).

Jeg bruger selv et "folde-ud"-script, som er unobtrusive, se f.eks. her
(brug "vis kilde" - der er intet javascript, udover det eksterne i HTMLen):
http://runejensen.dk/links.asp

Det er ikke mig, som har lavet scriptet - desværre, for det er rigtigt
smart tænkt.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 23-12-08 01:09

Rune Jensen skrev:

> Det er ikke mig, som har lavet scriptet - desværre, for det er rigtigt
> smart tænkt.

Hum ja. Lavede lidt Googleling, tror det er taget herfra...
http://blog.scottseverance.us/2006/04/05/footnotes/#code

MVH
Rune jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 23-12-08 01:47

Rune Jensen skrev:

> Hum ja. Lavede lidt Googleling, tror det er taget herfra...
> http://blog.scottseverance.us/2006/04/05/footnotes/#code

Om unobtrusive design... Jeg er ikke enig i alt, men,

Trial separation (nederst)

her:
http://www.alistapart.com/articles/behavioralseparation

viser kort og præcist den metodiske fremgangsmåde, som jeg selv forsøger
at bruge. Hver enkelt del tilføjes som selvstændigt "lag", når forrige
del er fejlrettet og fungerer. Det giver et yderst stabilt og robust
design iøvrigt, udover alle fordelene med, det kan bruges af alle på
alle medier (som forstår HTML).

MVH
Rune jensen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 21-12-08 16:50

"DADK" <dadk@webspeed.dk> skrev

> [...]
> et "fejende lys", men gør billedet sort og viser så små bidder ad gangen

Den virker nu hverken i Firefox eller IE7 hos mig. Her ser jeg bare et
almindeligt billede i bannerformat.
Men jeg gætter på at der er ændret i koden siden i morges.

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 21-12-08 16:56

"Philip Nunnegaard" <nunnenospam@hitsurf.dk> skrev :

>Den virker nu hverken i Firefox eller IE7 hos mig. Her ser jeg bare et
>almindeligt billede i bannerformat.

Klikker du på meldinger ligger den der.
http://www.jesser.dk/meldinger/index4.htm
--
Kerim

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 21-12-08 17:50

"Kerim Ellentoft" <kerim@mail.tele.invalid> skrev

> Klikker du på meldinger ligger den der.
> http://www.jesser.dk/meldinger/index4.htm

OK!
Hmmm... Synes faktisk at det er pænere uden, men ellers ser det ud til at
det er noget manipulation med filter-egenskaber. Og det er jo IE-specifik
css-kode.

Fra : DADK

Dato : 22-12-08 18:57

Philip Nunnegaard wrote:
> "DADK" <dadk@webspeed.dk> skrev

> Den virker nu hverken i Firefox eller IE7 hos mig. Her ser jeg bare et
> almindeligt billede i bannerformat.
> Men jeg gætter på at der er ændret i koden siden i morges.

Næh, du har ret i det første. Jeg testede det af i IE6, IE7, Opera, FF og
Safari for at være 100% sikker før jeg svarede. Svaret kan i øvrigt findes
flere steder på nettet. Folk beklager sig over de har fundet et fint script
på nettet, som pludselig ikke virker, og så tror de, at det er scriptet der
er noget i vejen med, eller browseren. Ja, det er det, men dem de fik det
fra glemte at fortælle, at det var browser og versions-specifikt.

Fra : Henny Stewart

Dato : 21-12-08 11:53

"Peter Vesth" <peter_vesth@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> liggende som laver et fejende lys over et billede, men
> attributten "speed" kendes end ikke i doctypen transitional.

Det virker kun i IE. Hvis du endelig vil have effekten, kunne du lave den -
eller noget lignende - i
Flash. Det er muligt at indsætte en flash og få det til at validere.

--
Henny Stewart
http://mitford.dk

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 21-12-08 14:41

Læg javascriptet externt så vil du ikke have problemer med
valideringen.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Rune Jensen

Dato : 21-12-08 17:51

Jens Peter Karlsen skrev:

> Læg javascriptet externt så vil du ikke have problemer med
> valideringen.

Jo han vil. Det er ikke nok at lægge det eksternt, eftersom attributten
speed er inde i en HTML-tag img, som ikke ligger i et script.

Derimod kan der rettes en lille fejl/forglemmelse på <div id="side" så
der tilføjes det lille >

MVH
Rune Jensen

Fra : Peter Vesth

Dato : 21-12-08 23:12

Rune Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:

> [...]
> speed er inde i en HTML-tag img, som ikke ligger i et script.
>
> Derimod kan der rettes en lille fejl/forglemmelse på <div id="side" så

Hej NG

Jeg har valgt at lægge sciptet og indexet i en extern mappe. Jeg ender
således op med den situation, at alle mine index i roden validerer xhtml 1
strict. Indexet i mappen "meldinger" validerer i transitional med 1 fejl
nemlig "speed", men jeg tror ikke, at jeg kan komme uden om denne fejl,
desværre.

Tak for indlæggene, og hav en god jul.

Fra : Allan Vebel

Dato : 21-12-08 23:17

Peter Vesth skrev:

> jeg tror ikke, at jeg kan komme uden om denne
> fejl, desværre.

Jo, der er flere måder:

1. Fjern effekten, det fungerer alligevel kun i IE.
2. Find et andet script.
3. Lav det på en anden måde, måske Flash.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk