Validering af formular
Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 17-12-08 14:10

Jeg er ved at stirre mig blind på et valideringsscript.
Problemet er, at det overhovedet ikke validerer. Formular,
script osv. kan ses på nedenstående uri:

http://senior-pc.733.dk/validate2.html

Hints eller et nyt hoved modtages med tak.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Birger Sørensen

Dato : 17-12-08 14:25

Jørgen Farum Jensen tastede følgende:
> [...]
> script osv. kan ses på nedenstående uri:
>
> http://senior-pc.733.dk/validate2.html
>
> Hints eller et nyt hoved modtages med tak.

Jeg ved ikke - umiddelbart er den god nok, med et par undtagelser..

function kontrollerFormular()
{
if (kontrollerTom(kontakt.fnavn, 'fornavn') &&
kontrollerTom(kontakt.enavn, 'efternavn') &&
kontrollerTom(kontakt.email, 'e-mail-adresse') &&
kontrollerTal(kontakt.tlf, 'telefonnummeret'))
{
Der mangler en parantes i if sætningen.
if ((kontrollerTom ...
kontakt er et id for din form. IE kender den (JScript) - de andre gør
ikke, så
kontakt = document.getElementById( 'kontakt')
og den ene "kontakt", bør så nok hedde noget andet, vist mest for
overskueligheden...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 17-12-08 17:16

Birger Sørensen skrev:

> Jeg ved ikke - umiddelbart er den god nok, med et par undtagelser..

Ja men det syntes jeg jo også.

> [...]
> kontrollerTom(kontakt.enavn, 'efternavn') &&
> kontrollerTom(kontakt.email, 'e-mail-adresse') &&
> kontrollerTal(kontakt.tlf, 'telefonnummeret'))

??? Tæller vi på samme måde? if ( alle 4 variable true).
if-erklæringen sluttes efter den sidste variabel?

> [...]
> kontakt = document.getElementById( 'kontakt')
> og den ene "kontakt", bør så nok hedde noget andet, vist mest for

Right. Ikke at det gør nogen forskel... IE el FF.

Jeg tænkte det på en eller anden mystisk måde hænger
sammen med omdirigeringen, men
function tjekFormular()
{
if (kontakt.fnavn.value==0)
{
alert("Indtast venligst dit fornavn");
return false;
}
return true;
}

virker helt efter hensigten.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Stig Johansen

Dato : 17-12-08 21:57

Jørgen Farum Jensen wrote:

> [...]

Hvis jeg fjerner den ene ( så det bliver if (kontrollerTom ...
så virker det i FF,Konqueror samt IE6.

Stig Johansen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 17-12-08 22:24

Jørgen Farum Jensen skrev den 17-12-2008:

> Ja men det syntes jeg jo også.

> ??? Tæller vi på samme måde? if ( alle 4 variable true).
> if-erklæringen sluttes efter den sidste variabel?

Åbenbart ikke. Måske er det mig der skal have nyt hoved... :-?
I hvert fald, er det dig der har ret...

> Right. Ikke at det gør nogen forskel... IE el FF.
>
> Jeg tænkte det på en eller anden mystisk måde hænger
> [...]

kontakt.fnavn.value == 0 er i hvert fald kun sand, hvis der indtastes
et 0 på linien - det er heller ikke sådan du har gjort det
oprindeligt..
kontakt.fnavn.value.length == 0 - og det skulle være godt nok.

Jeg kan ikke præcis se hvad det er der skulle gå galt.
Man kan steppe gennem js i FireBug i FF, alternativt indsætte alerts
strategiske steder, for at se hvor langt afviklingen faktisk kommer.

Du gør det lidt anderledes, end jeg plejer.

Du har et ekstra return..
<form onsubmit="return kontrollerFormular()"
<form onsubmit="kontrollerFormular()"
funktionen returnerer værdien - der er i min bog ikke nogen grund til
at reurnere den videre. Ikke sikker på at jeg har ret - men det plejer
at virke for mig, uden den ekstra return...
Havde for nylig nogle problemer med booleans der blev konverteret til
tal (0/1) - men det kan godt være det var i php - det kan i givet fald
give uventede resultater.

Og faktisk går jeg helst en helt anden vej.
Jeg bruger
<input type="button" ... onclick="kontrollerFormular();">
som submit knap.

function kontrollerFormular() {
if (/* formen er valid */) { kontakt.submit(); }
}

Man kan så ikke bruge formen uden script - men jeg har heller ikke lyst
til at modtage formularer der ikke er valideret. Selvfølgelig er det op
til een selv.

Birger

http://bbsorensen.dk