CMOS Checksum Error - igen,igen
Fra : Tor Valen

Dato : 10-12-08 19:31

Hej
Efter at min maskine har stået stille et stykke tid, så får jeg en "CMOS
Checksum Error" og en "BIOS defaults Loaded -Press Del to enter Setup or F1
to Continue", når jeg prøver at boote maskinen.
Så hyler kalorius, og reagerer ikke på keyboardet. Jeg har prøvet med både
et PS2 keyboard og et USB, da jeg ikke er sikker på hvad default keyboarded
er.

Den tæller rammen op osv.

- Jeg har skiftet batteriet med et batteri jeg har checket.
- Jeg har Clearet CMOS med jumperen.
- Jeg har prøvet at bytte Rammen ud, hvad der nok ikke har nogen
indflydelse.
- Jeg har startet/slukket maskinen hurtigt efter hinanden.
- Jeg har pillet alt unødvendigt hardware fra og prøvet at starte derfra.

Ligemeget hjælper det. Jeg har på fornemmelsen at bundkortet er iorden.(P4 -
478)
Er der nogen der har nogle forslag til hvad jeg ellers kan prøve at gøre?

Mvh. Tor

Fra : Peter

Dato : 11-12-08 10:32

"Tor Valen" <aukFJERN@valen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Så hyler kalorius, og reagerer ikke på keyboardet. Jeg har prøvet med både
> et PS2 keyboard og et USB, da jeg ikke er sikker på hvad default

Prøv at tjekke kondensatorerne på dit bundkort. Er der nogle af dem, der
buler op i toppen, har du sikkert problemet der.

PeterB

Fra : jk

Dato : 11-12-08 12:31

On Thu, 11 Dec 2008 10:31:56 +0100, "Peter" <doc_069X@hotmail.com>
wrote:

>Prøv at tjekke kondensatorerne på dit bundkort. Er der nogle af dem, der
>buler op i toppen, har du sikkert problemet der.

Eller også kan det være, at strømforsyningen har samme fejl. Man
prøver med en anden, eller køber en ny.

mvh

John

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 11-12-08 10:45

Tor Valen wrote:
> Efter at min maskine har stået stille et stykke tid, så får jeg en "CMOS
> Checksum Error" og en "BIOS defaults Loaded -Press Del to enter Setup or F1
> to Continue", når jeg prøver at boote maskinen.

Har du også været i Bios og valgt "Save settings"?

> - Jeg har Clearet CMOS med jumperen.

Huskede du at flytte jumperen tilbage til hvor den skal være?

Fra : kah

Dato : 11-12-08 12:21

Tor Valen skrev:
> [...]
> 478)
> Er der nogen der har nogle forslag til hvad jeg ellers kan prøve at gøre?

Har du kontrolleret st batterikontakterne ikke er bukket, men har
ordentlig forbindelse til batteriet, (har selv haft den fejl).

mvh
kaj

Fra : Tor Valen

Dato : 11-12-08 12:56

Hej
Problemet er lokaliseret og løst.
Jeg afmonterede alt og inspicerede det grundigt. Pludselig kom jeg til at
kigge ind i USB stikkene på bagsiden. Et af stikkene lignede en mindre
fuglerede nede i. En meget lille person (5 år) havde været igang med et
eller andet egnet instrument for at undersøge stikket til bunds. Jeg fik
redt fuglereden ud, kappet polerne så de ikke kortsluttede og sat et stykke
tape over det raserese USBstik.
Efter dette bootede PCén så det var en ren lyst.
Nogen gange er problemet af mere praktisk end teoretisk art.
God Jul til alle.