Andet multimedie
bentjuul 3670
Gennemsigtig baggrund
Fra : Brian Sander

Dato : 02-12-08 23:28

Hej,

Jeg sidder og fifler med nogle billeder til min hjemmeside.

Billederne skal gerne have en gennemsigtig baggrund. Det volder ingen
problemer i Paint Shop Pro, som jeg bruger, så længe jeg altså ikke gemmer
billederne som jpg-filer. Så snart jeg gør det, bliver baggrunden hvid. Jeg
kan ikke umiddelbart lægge mine biller op på hjemmesiden som psp-filer (så
bliver de slet ikke vist), men hvad gør jeg så?

MVH
Brian

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 02-12-08 23:47

"Brian Sander" <brian@sander-net.dk> skrev :

> [...]
>kan ikke umiddelbart lægge mine biller op på hjemmesiden som psp-filer (så
>bliver de slet ikke vist), men hvad gør jeg så?

Jpeg understøtter ikke transparent.

Du kan gemme dem som gif, det er så kun 256 farver, det virker i
alle browsere.

Eller du kan gemme dem som png, her virker det ikke i ældre
browsere, til IE 6 kan man indsætte noget script, der klarer det
(spørg i news:dk.edb.internet.webdesign.clientside om koden til
det).
--
Kerim

Fra : Brian Sander

Dato : 02-12-08 23:58

Det var mystisk... Jeg får stadig hvid baggrund, selvom jeg anvender .gif
eller .png - er det mig der laver noget galt?

MVH
Brian

Fra : emjeppesen

Dato : 03-12-08 06:49

Brian Sander skrev:

>Det var mystisk... Jeg får stadig hvid baggrund, selvom jeg anvender .gif
>eller .png - er det mig der laver noget galt?

I PSP gemmer du således.

File/export/gif optimize
Fameblad Transparent
Sæt mærke i
Areas that match the color
Hvis det er hvid, der skal være transparent - vælg hvid -vælg 10 i
tolerance og gem
HUSK at du først kan se, at baggrunden er transparent, når du ser
billedet i en browser.
Hilsen emj