HJÆLP til fejlfindig please ??
Fra : jagge

Dato : 02-12-08 01:04

Hey

Jeg har fået et stort problem med noget IT. Efter at have bygget en pc
uden problemer overhovdet har jeg nu bygget den samme til min far men
den virker ikke...... damn det er bare så typisk....

Jeg har købt PRÆCIS de samme stumper og samlet på samme måde, det er dog
forskellig kabineter og PSU.

Efter vi havde samlet den sker der følgende. De første gange vi fyrede
op under den startede den op men intet bios bip, og intet skærmbillede.
JEg prøvede at resette BIOS og nu sker der det at når vi starter op
kommer der strøm på maskinen, hvorefter den falder ud. Derefter starter
den op for at falde ud med det sammel denne cyklus forsætter.

Jeg har checket stik på kortet, at ram sidder helt i, og at gfx kort
sidder korrekt. Kan ikke se nogen fejl. Min plan er nu følgende:

Jeg checker gfx kort og ram i min maskine. Hvis det virker så prøver jeg
hans psu i min maskine også. Hvis alle de stumper funger så må det jo
ligge i kabinetet. Dette kan jo testes ved at smide alle hans stumper i
mit kabinet.. suk...

Men er der andet jeg kan prøve ? Er der en hel oplagt ting det kan være
når den står og genstarter på den måde uden at vi påvirker den ?

Håber nogen kan hjælpe

Venligh hilsen

Jakob

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 02-12-08 07:59

jagge wrote:
> [...]
> den virker ikke...... damn det er bare så typisk....
>
> Jeg har købt PRÆCIS de samme stumper og samlet på samme måde, det er dog

Kan vi få en liste over hardware?

> [...]
> kommer der strøm på maskinen, hvorefter den falder ud. Derefter starter
> den op for at falde ud med det sammel denne cyklus forsætter.

Satte du det hele sammen lige efter det var kommet ind af døren så det
stadig var iskoldt? (tænker på kondensvand)
Du har vel ikke tabt en skrue ned bag bundkortet?
Er der 3,0 Volt på Bios-batteriet, eller er det 'fladt'?
Sådan et skal ikke ligge ret længe og være kortsluttet, før det er afladet.

> Jeg checker gfx kort og ram i min maskine.

Een ting af gangen. Sæt evt. navn på tingene, så du kan holde styr på dem.

> Hvis det virker så prøver jeg
> hans psu i min maskine også.

Jeg mistænker primært PSU og bundkort, så lad hellere dem være hvor de
er, indtil du har testet resten.

> Hvis alle de stumper funger så må det jo
> ligge i kabinetet. Dette kan jo testes ved at smide alle hans stumper i
> mit kabinet.. suk...

Et kabinet er ikke påkrævet for at få det hele til at starte op og køre.
Man kan godt have bundkort osv. liggende på et ikke-ledende underlag, og
starte det op til test kortvarigt, men så skal man vide hvad man laver.

> Men er der andet jeg kan prøve ? Er der en hel oplagt ting det kan være
> når den står og genstarter på den måde uden at vi påvirker den ?

Det kan være en meget lille ting, måske en skrue som jeg nævnte, eller
en vanddråbe fra hvis nogen har nyst ud over bundkortet inden du satte
gfxkort, cpu eller ram i, eller noget andet som kortslutter til
bundpladen i kabinettet.
Hvis der er kommet sølv-kølepasta i gfxkortets interfacestik eller
cpu-soklen, kan det også give problemer.
Skil det hele ad igen og check for uvedkommende genstande, og at det
hele er tørt.

Hvis du er i Odense, kan jeg evt. komme forbi og hjælpe med fejlfindingen.

Fra : jagge

Dato : 02-12-08 20:43

> Kan vi få en liste over hardware?

Selvfølgelig jeg kan bare ikke lige huske den på stående men jeg checker
og melder tilbage.

> [...]
> Er der 3,0 Volt på Bios-batteriet, eller er det 'fladt'?
> Sådan et skal ikke ligge ret længe og være kortsluttet, før det er afladet.

Nej det havde ligget ved rumtemperatur i minimum 8 timer. God ide at
checke spændingen på biosbatteri det vil vi gøre.

> Een ting af gangen. Sæt evt. navn på tingene, så du kan holde styr på dem.

Jeps jeg cheker det del for del. Der er dog ikke så mange stumper ;0).

> Jeg mistænker primært PSU og bundkort, så lad hellere dem være hvor de
> er, indtil du har testet resten.

Ja det er jeg enig i. Jeg håber egenligt på PSU og det er også mest
logisk synes jeg men det er jo svært at sige. PSU ankom underligt nok
IKKE i en fabrikskasse men løst i en pose og det siger mig jo at den har
været afsted til en anden før, selvom den er købt som ny.

> Et kabinet er ikke påkrævet for at få det hele til at starte op og køre.
> Man kan godt have bundkort osv. liggende på et ikke-ledende underlag, og
> starte det op til test kortvarigt, men så skal man vide hvad man laver.

He he ja det vil jeg sgu holde mig fra, har problemer nok i forvejen.

> [...]
> cpu-soklen, kan det også give problemer.
> Skil det hele ad igen og check for uvedkommende genstande, og at det

Ok det vil jeg prøve. Hvis det er noget sådan så bliver det jo umuligt
at finde. Men vi prøver.

> Hvis du er i Odense, kan jeg evt. komme forbi og hjælpe med fejlfindingen.

Det var da utroligt sødt af dig. Jeg er faktisk i odense, men nu står
maskinen i en anden by. Men det kan være at jeg melder tilbage senere
hvis det går helt galt :0).

Jeg må indrømme at hvis vi ikke kan få den til at funge har jeg tænkt
mig at bruge returretten men det må tiden vise.

Tak for hjælpen

Jakob

Fra : Thore

Dato : 02-12-08 16:18

On Tue, 2 Dec 2008 01:03:57 +0100, jagge@noname.invalid (jagge) wrote:

> [...]
>kommer der strøm på maskinen, hvorefter den falder ud. Derefter starter
>den op for at falde ud med det sammel denne cyklus forsætter.

Du har vel husket at fjerne etiketten fra cpu-køleren, så pastaen og
cpu'en har direkte kontakt?

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK-2620 Albertslund

Se min hobbyside: www.RacePhoto.dk

Fra : jagge

Dato : 02-12-08 20:37

Thore <dinotec@mail.invalid> wrote:

> Du har vel husket at fjerne etiketten fra cpu-køleren, så pastaen og
> cpu'en har direkte kontakt?

Det her kan muligvis blive en temmelig pinlig omgang, jeg er allerede
ved at blive lidt lun i kammen :+). Den køler jeg har brugt er ikke box
køleren men en bedre, kan ikke lige huske navnet men det kan jeg finde
ud af. Der var en plastickappe omkring bunddelen og jeg regner sandelig
med at det blot var den der skulle af. Undersiden var bare ensfarvet grå
og jeg gik ud fra at det var kølepastaen.

Men uanset hvad så ville det da ikke få den til at gå i sådan en cyklus
med et sekunds opstartsforsøg, der når jo ikke at komme noget varme i
den cpu.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 03-12-08 01:52

jagge wrote:
> Men uanset hvad så ville det da ikke få den til at gå i sådan en cyklus
> med et sekunds opstartsforsøg, der når jo ikke at komme noget varme i
> den cpu.

Nutidige cpu'er bruger desværre temmelig mange Watt, så jo, sådan en cpu
kan meget hurtigt nå 'luk ned'-temperaturen, hvis der er dårlig kontakt
til køleren.

Forøvrigt; hvis det kølepasta er noget meget hårdt noget, så brug
hellere noget andet.

Apropos køleren; kører den rundt når du tænder, og sidder stikket i det
udtag, som typisk hedder CPU_FAN, altså dét som specifikt er til cpu'en?
Hvis man har sat det til det forkerte stik, tror bundkortet at cpu'ens
blæser ikke kører rundt og lukker derfor ned igen.
Der plejer dog at gå lidt længere før det lukker ned igen, og indikeres
typisk med en alarm/sirene-lyd.

Den mistænkelige PSU kunne du lægge til side og tage din egen og sætte
til - dog først efter at du har haft bundkortet ude og sét, at der ikke
er noget som laver kortslutning bagpå bundkortet.

Fra : jagge

Dato : 04-12-08 09:31

Jens C. Hansen <*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> wrote:

> Nutidige cpu'er bruger desværre temmelig mange Watt, så jo, sådan en cpu
> kan meget hurtigt nå 'luk ned'-temperaturen, hvis der er dårlig kontakt
> til køleren.

OK vi kæmpede faktisk en smule med køleren men mener den sad godt til
sidst. Når den nu kun har kørt i ganske få sekunder håber jeg at
kølepastaen stadig sidder på den.

Hvis den er smeltet, hvad er det så jeg skal købe til at få det af med ?
Jeg har noget pasta men aldrig prøvet at bruge det men en gang skal jo
være den første :0)

> [...]
> blæser ikke kører rundt og lukker derfor ned igen.
> Der plejer dog at gå lidt længere før det lukker ned igen, og indikeres

Det vil jeg checke men jeg er sikker på at den kører rundt, og 95 %
sikker på at det er via det korrekte stik på bundkkortet.

> Den mistænkelige PSU kunne du lægge til side og tage din egen og sætte
> til - dog først efter at du har haft bundkortet ude og sét, at der ikke
> er noget som laver kortslutning bagpå bundkortet.

Jeg har faktisk tænkt mig at prøve hans PSU i mit setup, hvis den ikke
virker ja så er det jo den, men hvis min ikke virker i hans setup så kan
fejlen jo stadig ligge to steder :0). Men jeg er enig i at det er næste
stump der skal prøves.

Jeg har nu checket HD4850 graffikkortet og de 2x 2 gb crucial xms ddr
6400 ram i min maskine og det fungerer glimrende.

Resten af setupet er et Abit IP35 bundkort, et sata DVD drev, en seagate
baracuda sata harddisk, køler er Freezer Pro 7.

En detalje hvor jeg overvejer om vi har kunne gøre noget forkert er i
forhold til at føre lyd på bundkortet til et frontpanel. Der er 2 stik
på kablet som ser ens ud. Det ene er AC97 det andet HD audio. Jeg sætte
først AC97 stikket på men fandt ud at af det understøttede HD audio.
Ved ikke om det er et problem men i manualen til frontpanelet læste jeg
senere "suk" at hvis jord på de stik blev monteret forkert kunne det
kompromitere kortet.. Stikkene kan dog ikke vendes forkert såvidt jeg
kan se.

Vender tilbage når jeg har prøvet PSU af.

Tak for jeres hjælp indtil videre.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : jagge

Dato : 04-12-08 09:33

> [...]
> senere "suk" at hvis jord på de stik blev monteret forkert kunne det
> kompromitere kortet.. Stikkene kan dog ikke vendes forkert såvidt jeg

Det andet jeg har prøvet er foriøvrigt at resette bios, kan faktisk ikke
huske om det med at den cykler startede efter denne reset eller før. Men
den har på intet tidspunkt kommet så langt at jeg har fået diagnose
bib's af nogen slags.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : jagge

Dato : 04-12-08 13:49

Hej

Nu er jeg nået et par skridt videre. Jeg har haft den mistænkelige PSU
sat til min maskine og.... den virker uden problemer så nu er PSU, GFX
og ram uden for mistanke.

Sidebemærkning, det er en north Q 500w super silent og den er dælme
stille, kan næsten ikke høres.

> [...]
> blæser ikke kører rundt og lukker derfor ned igen.
> Der plejer dog at gå lidt længere før det lukker ned igen, og indikeres

For at udelukke cpu'en har jeg nu byttet dem rundt, min funktionelle
e8400 i hans maskine. Det ændrede ikke på noget overhovedet.

Hans e8400 i min var pudsig, først kom der en besked med at cpu være
ændret eller defekt.. hmm det er nok standard selvom jeg regnede med at
det bare ville køre da det jo er præcis samme cpu... ??

Efter jeg havde været i bios uden egentlig at ændre noget bootede
maskinen op og jeg kom i windows, MEN hurtigt begyndte den på den her
alarm/sirene lyd du omtalte mens maskinen kørte videre. Går ud fra at
jeg måske ikke havde fået monteret køleren helt korrekt og det var
derfor ?? Men som sagt så ændrede min cpu i hans maskinen intet.

Min konlussion er derfor at hans bundkort er defekt, lyder det ikke
rimeligt ?? Er klar over at jeg kunne tage mit bundkort og bygge hans
maskine op om det men det orker jeg sgu ikke lige nu, og som jeg ser det
kan der ikke være andet galt, de andre komponenter har vi checket.

MVH

Jakob

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 04-12-08 16:22

jagge wrote:
> Min konlussion er derfor at hans bundkort er defekt

Eller også ligger der noget bagved bundkortet og kortslutter et eller andet.

Fra : jagge

Dato : 04-12-08 18:40

Jens C. Hansen <*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> wrote:

> Eller også ligger der noget bagved bundkortet og kortslutter et eller andet.

Jeg har taget det ud og kigget grundigt på bagsiden. Der var intet under
det og jeg kunne ikke finde nogle ridser etc, men det er jo en vanskelig
sag.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Peter Schrøder

Dato : 04-12-08 22:28

"jagge" <jagge@noname.invalid> skrev
> Jeg har taget det ud og kigget grundigt på bagsiden. Der var intet under
> det og jeg kunne ikke finde nogle ridser etc, men det er jo en vanskelig
> sag.

Jeg havde en gang glemt af fjerne en af de overflødige små messingdimser,
som bundkortet skrues fast i. Det gav de symptomer du nævner.
Det samme kan skruer med _for_ store hoveder.

Peter Schrøder

Fra : jagge

Dato : 05-12-08 15:24

> Jeg havde en gang glemt af fjerne en af de overflødige små messingdimser,
> som bundkortet skrues fast i. Det gav de symptomer du nævner.
> Det samme kan skruer med _for_ store hoveder.

Ok der er ikke nogen spacers der ikke skal være der. Men jeg har ikke
checket det med skruerne. Jeg har bare taget dem der passede ned i
messing spacerne.

Men det er da noget at være opmærksom på det, tak for tippet.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : jk

Dato : 03-12-08 08:58

On Tue, 2 Dec 2008 20:37:00 +0100, jagge@noname.invalid (jagge) wrote:

>Men uanset hvad så ville det da ikke få den til at gå i sådan en cyklus
>med et sekunds opstartsforsøg, der når jo ikke at komme noget varme i
>den cpu.

Den der cyklus er bios der forsøger at finde nogle ram indstillinger
der duer.

Det kan skyldes, at:

- du har 4 ram klodser i. Mange bundkort kan ikke med 4, men kun 2

- ram har default spænding der er langt over standard på 1.8 volt (for
DDR2). Corsair f.eks. skal ofte have 2.1

- du kan lade cyklus køre, og se om bios kan finde en indstilling

Men jeg mener, at det skyldes ram mismatch.

Ganske minimalt hvad vi ved om din hardware ! Har du forsøgt at dekode
bip eller lamper ?

mvh

John

Fra : jagge

Dato : 04-12-08 09:31

jk <johnknuhtsenSP@Mail.dk> wrote:

> Men jeg mener, at det skyldes ram mismatch.
>
> Ganske minimalt hvad vi ved om din hardware ! Har du forsøgt at dekode
> bip eller lamper ?

Hej John

Jeg har lige skrevet specs i anden tråd nu :0)

VI har prøvet at lade maskinen køre cyclus igennem 6-10 gange men intet
sker. Og der når ikke at komme nogen bib overhovedet det er kun 1 sek
den starter op for så at falde ud igen. Det er corsair xms2 ddr 6400 ram
der er i den. 2 gange 2gb. Jeg har checket manualen til Abit35 kortet og
de er monteret i slot 1 og 3 som skal bruges ved dual.

Har testet ram og gfx kort i min maskine der er identisk og her funger
det fint i samme ram slots.

Jeg har forsøgt at holde "Del" nede for at komme i bios men det når slet
ikke at komme så vidt.

Venlig hilsen

Jakob