Grfikkort vs. Bundkort.
Fra : Kim

Dato : 19-11-08 12:36

Har lige fået nyt MB : ASUS P5KPL-C I.G31
her:
http://www.dataengros.dk/catalog/product_info.php/cPath/1_177/products_id/1170?osCsid=89e9c66b8e4ba7c2dee3ef4cb6ed1ea7
og her:
http://www.asus.com/products.aspx?modelmenu=2&model=1978&l1=3&l2=11&l3=563&l4=0

men den vil ikke acceptere mit gode gamle lydkort
som er et Creative SoundBlaster Audigy Player,

Der er et integreret lydkort på, ALC662 High Definition
Audio 6 -Channel CODEC incl. Audio Jack-detect Technology,
men ingen steder i Bios kan man Disable det, så jeg kan bruge mit
Creative SoundBlaster.

Det gjorde jeg på mit gamle MB uden problemer.

Kan nogen venligst hjælpe ?

Mvh Kim
Xp Pro Dk

Fra : jk

Dato : 19-11-08 12:46

On Wed, 19 Nov 2008 12:35:41 +0100, "Kim" <no£@waydude.dk> wrote:

> [...]
>Creative SoundBlaster.
>
>Det gjorde jeg på mit gamle MB uden problemer.

I kontrolpanel, under System, enhedskontrol

kan du højreklikke på onboard lyd-komponenterne og vælge disable
(afbryd ?). Så får de et rødt kryds.

Se også under Installer/af-installer programmer om du kan afinstallere
lidt lydkort drivere. Men det hører for en stor del til chipset, og
kan måske ikke afinstalleres.

Så kan du prøve om dit audigy kan virke.

mvh

John

Fra : Kim

Dato : 19-11-08 19:53

"jk" <johnknuhtsenSP@Mail.dk> skrev
> I kontrolpanel, under System, enhedskontrol

Der ligger ikke og har aldrig ligget noget der hedder enhedskontrol.
Der ligger enhedshåndtering.
Og derinde ligger der heller ikke noget der hedder enhedskontrol.

> kan du højreklikke på onboard lyd-komponenterne og vælge disable
> (afbryd ?). Så får de et rødt kryds.

Nej, og selv om jeg kunne ville jeg ikke gøre det.

Meningen må være at man kan Disable det integrerede lydkort
via BIOS, det som jeg altid har gjort i alle de år jeg har lavet pc'ere.

> Se også under Installer/af-installer programmer om du kan afinstallere
> lidt lydkort drivere. Men det hører for en stor del til chipset, og
> kan måske ikke afinstalleres.

Igen, det kan da ikke være meningen...

> Så kan du prøve om dit audigy kan virke.

Andre der har et mere kvalificeret bud ?

MVh Kim

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 19-11-08 21:41

Kim wrote:

> Nej, og selv om jeg kunne ville jeg ikke gøre det.

Dig om det. Det er måden på det.

> Meningen må være at man kan Disable det integrerede lydkort
> via BIOS, det som jeg altid har gjort i alle de år jeg har lavet pc'ere.

Det bruger man ikke mere, da Vista alligevel ikke kan bruge
hardwareacceleration, så der er ingen grund til at kaste formuer efter
smarte lydkort. Tag det der er onboard.

> Igen, det kan da ikke være meningen...

Det er ikke meningen at man skal bruge andet end det der er onboard.

> Andre der har et mere kvalificeret bud ?

John har skrevet hvordan man gør. Det vil du så ikke tage til dig. Lev
med dit onboard-crap, så.

Jesper Poulsen

Fra : Bob

Dato : 20-11-08 00:16

Kim skrev:

> men ingen steder i Bios kan man Disable det, så jeg kan bruge mit
> Creative SoundBlaster.
>
> Det gjorde jeg på mit gamle MB uden problemer.
>
> Kan nogen venligst hjælpe ?

Manualen side 24:
Se i BIOS under Advanced > "Syd Bro" > Audio Controller > All Disabled

Håber der hjælper...

Fra : Kim

Dato : 21-11-08 06:25

"Bob" <xxx@dot.cum> skrev
> Manualen side 24:
> Se i BIOS under Advanced > "Syd Bro" > Audio Controller > All Disabled
>
> Håber der hjælper...

Yea, der stod det sq :-/
Nu virker svinet som det skal :)

Mvh Kim

Fra : Karl Erik Nielsen

Dato : 20-11-08 00:17

"Kim" <no£@waydude.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Creative SoundBlaster.
>
> Det gjorde jeg på mit gamle MB uden problemer.

Prøv at se side 2-24 i din manual.