Andet multimedie
bentjuul 3670
Photoshop - gøre baggrund transparent
Fra : torben@frejashundehu~

Dato : 19-11-08 14:54

Photoshop:

Jeg har et fotografi af en postkasse, hvor jeg gerne vil fjerne al
baggrund så kun postkassen og søjlen den sidder på er tilbage.
Baggrunden skal så gøres tranparent.

Ved en tilfældighed fandt jeg et værktøj som ved et klik lagde sig
omkring postkassen, og jeg kunne så ved tryk på DEL fjerne alt uden
om. Nu kan jeg bare ikke finde ud af hvad det var jeg gjorde. Det
skete ved en tilfældighed.

Hvordan gør jeg det igen?

Når alt udenom er fjernet, hvordan gør jeg så baggrunden transparent

Billedet kan ses på: http://www.frejashundehus.dk/postkasse.asp

Torben

Fra : Ole V Jensen

Dato : 19-11-08 18:15

<torben@frejashundehus.dk> wrote:

> Hvordan gør jeg det igen?
>
> Når alt udenom er fjernet, hvordan gør jeg så baggrunden transparent

Du har nok brugt Magic Wand/Tryllestaven.
Men mon ikke du har brugt mere end et klik?

Hvilken version af Photoshop brugte du?

mvh
Ole-J

Fra : emj

Dato : 19-11-08 21:43

Ole V Jensen skrev:

>Du har nok brugt Magic Wand/Tryllestaven.

Nok nærmere "quick selection tool"

Hilsen emj

Fra : Torben R. Soerensen

Dato : 20-11-08 06:02

On Wed, 19 Nov 2008 18:15:00 +0100, not@available.dk (Ole V Jensen)
wrote:

>Du har nok brugt Magic Wand/Tryllestaven.
>Men mon ikke du har brugt mere end et klik?
>
>Hvilken version af Photoshop brugte du?
>
>mvh
>Ole-J

Jeg bruger version: Adobe Photoshop CS3 Extended ver. 10.0.1

og ja den tryllestav er en mulighed, det vil jeg kigge lidt på, men
når jeg så har fået fjernet det overflødige, hvordan får jeg så
baggrunden til at blive transparent og ikke hvid?

Torben

Fra : Villy Erichsen

Dato : 20-11-08 08:51

In article <snr9i4ldf908nt80k49uf17iscv15hq9ep@4ax.com>,
Torben R. Soerensen <torben.spam@frejashundehus.dk> wrote:

> og ja den tryllestav er en mulighed, det vil jeg kigge lidt på, men
> når jeg så har fået fjernet det overflødige, hvordan får jeg så
> baggrunden til at blive transparent og ikke hvid?
>
> Torben

Klik på det hvide område med tryllestaven - vælg inverter - vælg kopier
- vælg ny - sæt baggrund til transparent - vælg sæt ind. Det var det.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : emj

Dato : 20-11-08 08:58

Torben R. Soerensen skrev:

>og ja den tryllestav er en mulighed, det vil jeg kigge lidt på,

"quick selection tool"
er et bedre valg
>men
>når jeg så har fået fjernet det overflødige, hvordan får jeg så
>baggrunden til at blive transparent og ikke hvid?

Flere muligheder
Vælg LAYER duplicate
Marker postkassen på øverste layer med "quick selection tool"
Nu ligger postkassen på et transparent layer.
Luk det nederste layer og gem

Eller
Marker postkassen med "quick selection tool"
Vælg FILE/NEW og sæt baggrunden til transparent
Aktiver postkassebilledet og vælg Edit/paste
Gem
Hilsen emj

Fra : Steen

Dato : 20-11-08 13:55

> [...]
> når jeg så har fået fjernet det overflødige, hvordan får jeg så
> baggrunden til at blive transparent og ikke hvid?

Da du nu skal bruge den til web, vil der altid komme en hvid baggrund når du
gemmer den i jpg-format. Gem den som png eller med den samme farve som din
baggrund på hjemmesiden.

Held og lykke
Steen

www.gral.dk
photoshop rules

Fra : per christoffersen

Dato : 20-11-08 18:36

"Torben R. Soerensen" <torben.spam@frejashundehus.dk> skrev i en meddelelse
> og ja den tryllestav er en mulighed, det vil jeg kigge lidt på, men
> når jeg så har fået fjernet det overflødige, hvordan får jeg så
> baggrunden til at blive transparent og ikke hvid?

Hvis dit lag hedder 'Background' kan det ikke gøres transparent, - hvis du
sletter noget fra sådan et lag fyldes det slettede område med den valgte
baggrundsfarve (som standard er det hvid).
Omdøb laget til noget andet, og hvis du så sletter noget, bliver området
transparent istedet (vises som en ternet baggrund i Photoshop).

/Per