1745-1801, Vrigsted, Bjerre, Vejle, opslag~
Fra : Finn Holbek

Dato : 14-11-08 16:46

Hej i gruppen, er nogen af jer der kan tyde detaljerne om Anna Margrethe?

På forhånd tak.

Finn Holbek

http://finnholbek.dk/genealogy/index.php

Fra : Finn Holbek

Dato : 16-11-08 10:54

er løst.

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 16-11-08 12:10

> er løst.

Hvad stod der så?
Jeg kunne læse det meste, men ikke lige det du spurgte om

--
Poul E. Jørgensen

Fjern de to A'er hvis du svarer per e-mail.
Remove the two A's when replying by e-mail.

Fra : Finn Holbek

Dato : 16-11-08 21:15

> Hvad stod der så?
> Jeg kunne læse det meste, men ikke lige det du spurgte om

Ja jeg var helt lost, men fik flg. svar på DIS. af Frede Binderup:

Eod die døbt Hans Hansens Datter Anne Margrethe af B.H. Susc. Rasmus
Eskesens Kone af Schiolde. Test. Christoffer af Klakring Strandhuse,
Friderich og Jens Andersen af Klackring, Søren Budes Datter Anne Cathrine af
B.H., Søren Thuesens Kone af Bskbye.

Eod die = samme dag = Dom. 13. p. Trin.
B.H. = Barrithule
Bskbye = Barritskovby

Der er tale om en dåb i Barrit kirke. Vrigsted er ført bagfra i den
pågældende kirkebog, beg. AO opslag 355.
Hans Hansen boede iflg. ft. 1787 i Barrithule:
Hans Hansen, 43, huusmand
Karen Eskesdatter, 42, Hustru
Anna Margrethe, 8, en Datter
Eske, 5, en Søn

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 16-11-08 21:30

"Finn Holbek" <fholbek@tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
> B.H. = Barrithule
> Bskbye = Barritskovby

Jeg havde godt nok på fornemmelsen af at den gode præst brugte forkortelser.
Jeg kunne bare ikke gennemskue dem - selv om jeg er fra Horsens-kanten

Derimod frydede det mig at se stavningen Schiolde for det moderne Skjold.
Det forklarer at ordet i egnens dialekt udtales uden stød (altså ikke som
skjold = forsvarsmiddel i kamp), som på jysk forudsætter den ældre form
Skjolde.

Jeg har slået det efter i Bent Jørgensen: Stednavneordbog, der sammenholder
stednavnet med skjold = rundagtig bakke. Denne betydning går igen i en del
andre danske stednavne (Skjoldbjerg, Skjoldborg, Skjoldemose, Skjoldnæs).

Fra : Finn Holbek

Dato : 17-11-08 02:15

> [...]
> sammenholder stednavnet med skjold = rundagtig bakke. Denne betydning går
> igen i en del andre danske stednavne (Skjoldbjerg, Skjoldborg,

Hej Poul

Ja jeg kan kun imponeres over jer der er i stand til at vride så mange data
ud af tilsyneladende uforståeligt krims-krams, - men er dog ikke lige så
meget på glatis som tidligere, og efterhånden går det nogenlunde med bøger
fra efter 1800.

Tak for forklaringen om Skjold mv.

Venlig hilsen
Finn